شیب جرائم اقتصادی به سمت ارز‌های دیجیتال

رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به شیب جرائم اقتصادی به سمت ارز‌های دیجیتال هشدار داد.

اقتصاد۲۴- سردار” وحید مجید “در خجسته زاد روز علی ابن موسی الرضا (ع) شرف حضور در بارگاه منور رضوی پیدا کرد و در حاشیه زیارت شمس الشموس به صورت سرزده روال کاری پلیس فتای خراسان رضوی را از نزدیک مورد بررسی قرار داد و نسبت به تبیین سیاست‌های راهبردی پلیس فتا مطالبی را در جهت پیشبرد هرچه بهتر اهداف ماموریتی بیان داشت.

در ابتدای حضور سردار در جمع مدیران، با توجه به همزمانی برگزاری کمیسیون عملیات پلیس فتا استان که به صورت مستمر و دوبار در ماه جهت بررسی آماری و علل وقوع جرم در پلیس فتا خراسان رضوی برگزار می‌گردد، سردار مجید از نزدیک در جریان عملکرد سه ماهه مرکز استان خراسان رضوی و شهرستان‌های تابعه، ادارات مبارزه با جرایم رایانه‌ای، تشخیص و پیشگیری از وقوع جرم، آزمایشگاه ادله فنی و دیگر ادارات پلیس فتا استان قرار گفت.

سرهنگ جهانشیری رییس پلیس فتا استان خراسان رضوی نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سه ماهه سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه در سال گذشته از افزایش ۲۴ درصدی وقوع جرایم سایبر از ابتدای سال در سطح استان خبر داد که از این مقدار ۵۷ درصد سهم جرایم اقتصادی و ۲۳ درصد نیز سهم جرایم علیه اخلاق و مابقی سایر جرایم می‌باشد.

گفتنی است در حوزه جرایم اقتصادی، شیب جرایم به سمت رمز ارز‌ها بوده و در اکثر وقوعات، عدم آگاهی کافی شهروندان در مواجهه با فرصت‌های فضای سایبر از جمله مهمترین علل و انگیزه بسیاری از حوادث سایبری محسوب شده همچنین گزارشات دریافتی از شهروندان حاکی از رضایت خاطر شهروندان نسبت به راه اندازی مرکز فوریت‌های سایبری در استان شده است.

در ادامه سردار وحید مجید با اولویت بر شمردن پیشگیری از وقوع جرم، مهمترین مولفه در پشگیری از وقوع جرایم سایبری را افزایش آگاهی شهروندان و تلاش و همت جمعی را در رسیدن به این مهم موثر دانست.

وی یادآور شد: هنر کارشناسان پلیس فتا تحلیل تهدید در چشم انداز سه سال آینده و تبدیل آن به فرصت در فضای مجازی می‌باشد و از کارشناسان درخواست کرد؛ رمیدگی فضای سایبر که نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا دغدغه خاطر دولتمردان می‌باشد را شناسایی و در جهت حفظ و برقراری امنیت در سطح فضای سایبری از هیچ تلاشی فرو گذار نبوده و با افزایش آگاهی و سرعت بخشیدن در حل و فصل پرونده‌های متشکله در پلیس فتا موجبات خاطر باری تعالی و شهروندان را مهیا نمایند.

این مقام ارشد انتظامی به مدیران جمع حاظر تاکید کرد: با اولویت بندی سطوح جرائم و ایجاد اصول مبنایی جرائم خاص سایبری یا جرائم محض سایبری را شناسایی و با پیگیری‌های علمی و فنی در جهت شناسایی و رفع خلاء‌های قانونی کوشا باشند.

سردار مجید با اشاره به نظام مقابله با حوادث رایانه‌ای گفت: رسیدگی سریع و آنی به حملات یا حوادث رایانه‌ای از جمله انتظارات مسئولین از مدیران لایه میانی در جهت حفظ و صیانت از اموال و سرمایه‌های اجتماعی شهروندان می‌باشد.

وی با اشاره به چابک سازی ماموریت‌های محوله از ارجاع ماموریت‌های غیر مرتبط به مبادی ذیربط خبر داد و افزود: با انجام ماموریت‌های مختص پلیس فتا به چابک سازی این پلیس توانمند علمی کمک کرده و با افزایش دانش علمی شهروندان علاوه بر سرعت رسیدگی به جرایم از شدت وقوع جرایم سایبری کاسته شود.

رییس پلیس فتا با اشاره به ورود فناوری اطلاعات و تغییر سبک زندگی بویژه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و … که در آینده نزدیک بخش جدانشدنی زندگی بشر خواهد شد ودر صورت عدم رعایت امنیت و آموزش استفاده صحیح از بستر فناوری؛ مخاطرات جبران ناپذیری را رقم خواهد زد پرداخت و آینده نگری پلیس علمی جوان فتا و نگاه راهبردی به ماموریت‌های سال‌های آینده در خصوص وقوع جرایم سایبری را تخصص و هنر کارشناسان پلیس فتا نامید که با تحلیل تهدیدات از وقوع جرایم پیشگیری نماید.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سردار مجید در پایان رضایت خداوند را در گروی کار و تلاش در جهت سرعت بخشیدن و رفع موانع در بررسی پرونده‌های متشکله در رسیدگی به امور مراجعین به پلیس فتا یاد کرد و رضایت خاطر خود را از عملکرد مجموعه پلیس فتا استان خراسان رضوی اعلام داشت.