ضرورت توجه به معادن برای تحول در اقتصاد؛ ناوگان حمل و نقل در معادن استان خراسان جنوبی نیازمند نوسازی است

ضرورت توجه به معادن برای تحول در اقتصاد؛ ناوگان حمل و نقل در معادن استان خراسان جنوبی نیازمند نوسازی است دنیای معدن -صنایع معدنی یکی از پیشران های اقتصاد بوده که به بخش های صنعتی و اقتصادی کشور گره خورده و اگر مورد توجه قرار بگیرد می تواند سبب تحول در بخش اقتصادی شود.

به گزارش دنیای معدن، معادن یک ثروت فوق العاده در کشورها به شمار می رود و ایران اسلامی و استان خراسان جنوبی نیز از این ظرفیت ویژه برخوردار است.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور دارای مواد معدنی مانند زغال سنگ، منیزیت، خاک های صنعتی، سنگ آهن، مرمریت، طلا، مس، پتاس، سرب، کرومیت، بنتونیت، آندالوزیت و دولومیت است.

استان خراسان جنوبی با بیش از 50 نوع ماده معدنی، 6 درصد از مجموع معادن کشور، 5.1 درصد ذخایر قطعی و 2.4 درصد استخراج اسمی به عنوان بهشت معادن نامگذاری شده است.

البته در میان پتانسیل های معدنی استان نیز این بخش با عدم وجود برق و به ویژه بحران حمل و نقل و افزایش کرایه ها روبرو بوده که یکی از مشکلات معادن محسوب می شود.

مدیرعامل خانه معدن خراسان جنوبی نیز با تایید این مشکلات بیان کرد: به علت فعالیت چند ساله اخیر سازمان صمت و معدنکاران ما خوشبختانه حجم بسیار مواد معدنی تولید شده و سال گذشته نیز قیمت پایه مواد معدنی بر اساس درصدی از قیمت فروش ماده معدنی تعیین شد.

علیرضا باقری گفت: باید اطلاع رسانی در خصوص محصولات معدن اعم از مبدا و مقصد، تناژ و نوع آن در اختیار اداره کل راهداری قرار دهیم و در ادامه نیز در خصوص حمل مواد معدنی تعهدات معدنکاران مستحکم شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ، صنایع معادن وکشاورزی بیرجند با بیان اینکه اختصاص سهمیه لوازم یدکی به ویژه لاستیک یکی از درخواست های معدنکاران بوده که در حال پیگیری هستیم افزود: اگر استانداری در خصوص ورود کامیون به استان مجوز دهد می توان در کوتاه مدت به ناوگان حمل و نقل کمک کرد.

مدیرعامل خانه معدن خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال های اخیر تولید کامیون ها در کشور متوقف شده و ما نیز در حال پیگیری برای ورود ماشین آلات دسته دوم هستیم و در حال حاضر یکی از منابع موجود مجوز برای ورود کامیون های دسته دوم است تا در جابجایی مواد معدنی کمک کنند.

باقری بیان کرد: همچنین یکی از مسائلی که سبب افزایش قیمت باروری مواد معدنی به جنوب کشور شده، مسدود بودن مسیر نهبندان_شهداد است که این می تواند مسیر میانبری برای کاهش هزینه ها و حمل و نقل استان به بنادر و جنوب کشور باشد.

معادن غیرفعال خراسان جنوبی به سرمایه گذاران اهلیت دار واگذار شودکارگروه تخصصی ارزیابی ظرفیت معادن در استان قزوین تشکیل می شود

وی با بیان اینکه شبکه حمل و نقل برای تقویت ناوگان نیاز به تسهیلات دارد گفت: موضوع سرمایه گذاری داخلی با شرایط 20 درصد آورده و 80 درصد تسهیلات بانکی و سرمایه گذار خارجی با شرایط اجازه ورود خودرو و تعهد به حمل بارهای استان و نیاز به سرمایه گذاری در این بخش در ستاد توسعه خاوران بررسی می شود.

مدیرعامل شرکت تهیه وتولید مواد نسور کشور اضافه کرد: فاصله دور از محل مصرف(واحدهای فرآوری های معدنی)، نبود صنایع فرآوری معدنی داخل استان و عدم وجود برق در جاده های معدنی سبب شده معدنکاران از نیروگاه های کوچک استفاده کنند و این موضوع در افزایش قیمت تمام شده محصولات معدنی تاثیر دارد

باقری گفت: قیمت مواد معدنی بسیار متنوع و بسته به کیفیت و بازار ماده معدنی دارد و سازمان صمت نیز ابزاری برای محاسبه قیمت میانگین و عادلانه در دست ندارد.

باید به معدنکاران مشوق داده شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند نیز به خبرنگار تسنیم گفت: برای ورود ماشین آلات حمل و نقل در بخش معدن قول داده شده که کامیون وارد شود تا ناوگان استان تقویت شود.

محسن احتشام افزود: یکی از مشکلات واحدهای کوچک و متوسط مشکل رقابت و سرمایه در گردش است، واحدهای کوچک نمی توانند با واحدهای بزرگ به رقابت بپردازند چرا که مزیت ندارند.

وی با تاکید بر تزریق سرمایه در گردش به واحدهای کوچک عنوان کرد: با تزریق سرمایه در گردش می توان جلوی بیکاری در این واحدهای کوچک گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن وکشاورزی بیرجند با بیان اینکه به معدنکاران مشوق داده شود گفت: برای ورود ماشین آلات حمل و نقل قول داده شده تا این ناوگان تقویت شوند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت های حمل و نقل کالای بیرجند اظهار داشت: موضوع معدن در واقع بهانه ای شد برای اینکه به مشکلات بخش حمل و نقل نیز نگاهی انداخته شود

حامدکریم پور بیان کرد: سرمایه گذاران بخش حمل و نقل هیچ گونه تسهیلاتی نگرفته اند و 100 درصد سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی بوده است.

ظرفیت حمل و نقل استان جوابگوی تولید فعلی استان نیست

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی هم بیان کرد: تلاش حاکمیتی این است که معدن یکی از پیشران های توسعه رشد کند بنابراین به طور قطع با افزایش تولید معادن استان روبرو خواهیم بود که ظرفیت حمل و نقل استان جوابگوی تولید فعلی استان نیست.

اسدالله جلال زاده گفت: طی سال های اخیر ظرفیت معادن استان دو برابر شده که اگر این ظرفیت اعلام شود می توان شهرستان ها را در حوزه حمل و نقل مواد معدنی ظرفیت سنجی کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون مجوز واردات 5 هزار دستگاه کامیون به کشور داده شده که یک هزار و 200 دستگاه شماره گذاری شدند و از این تعداد مجوز 50 دستگاه کامیون برای استان اخذ شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با بیان اینکه کرایه ها بر اساس تن کیلومتر است که از لحاظ قیمتی خراسان جنوبی استان 27 کشور است گفت: مشکل جاده نهبندان_شهداد نیز باید از طریق استان کرمان پیگیری شود.