ضرورت تولید سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب جدید

سالانه باید ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب جدید به منابع آبی شهر‌ها و روستا‌ها اضافه شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آبفای کشور در نشست خبری امروز در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب کشور گفت: برای به صفر رساندن تنش آبی در سال ۱۴۰۰ باید سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب جدید به منابع آبی شهر‌ها و روستا‌ها اضافه شود.
شاهین پاکروح با اشاره به اینکه برای تامین این میزان آب هم اکنون ۱۲۰ طرح آبرسانی در دست احداث است افزود: این طرح‌ها با اعتباری معادل ۳۷ هزار میلیارد تومان عملیاتی خواهد شد که هم اکنون ۳۱ طرح دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد است.
وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از این طرح‌ها تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید گفت: در پنج سال گذشته تامین آب کشور روزانه به ۱۱ میلیون متر مکعب رسیده است.
پاکروح با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد سامانه تصفیه خانه آب باید به ۱۶۸ واحد برسد ادامه داد: در سال ۹۵ با حمایت مجلس و دولت تامین منابع مالی مناسبی برای اجرای این تصفیه خانه‌ها در روستا‌ها انجام شده است.
معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آبفای کشور با اشاره به وجود تنش جدی در تامین آب روستا‌ها گفت: پنج هزار میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی و اعتبارات ملی ردیف آبرسانی روستایی از سال ۹۵ تاکنون به این بخش اختصاص یافته است که از محل این اعتبارات ۱/۹ خانوار روستایی با جمعیت ۶/۷ میلیون نفر در ۱۰ هزار روستا از آب سالم و پایدار برخودار شده است.
وی افزود: امسال نیز ۱/۲ میلیون نفر جمعیت روستایی در هزار و ۹۵۰ روستا از آب شرب پایدار برخوردار خواهند شد که البته اگر اعتبارات در سنوات بعد نیز ادامه داشته باشد تا پایان دولت دوازدهم سه میلیون نفر دیگر نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
پاکروح گفت: باید ۱/۳ میلیارد متر مکعب آب به ظرفیت آبرسانی در ۱۹ هزار و ۶۰۰ روستا با ۱۰ میلیون نفر جمعیت روستایی افزوده شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آبفای کشور با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۹/۵ درصد از کل جمعیت شهری تحت پوشش خدمات آب شرب سالم و پایدار هستند افزود: هم اکنون ۱۴۰ واحد تصفیه خانه آب شهری در این بخش فعال است.
وی جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری را ۵۱ درصد از کل جمعیت شهری کشور دانست و ادامه داد: هم اکنون ۲۱۶ واحد تصفیه خانه فاضلاب در ۳۳۰ شهر کشور فعال است که ۱۰۳ مدول دیگر این تصفیه خانه‌ها نیز در کشور در حال احداث است و تا پایان برنامه پنجم باید به کل تعداد تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری ۲۵ درصد افزوده شود.
پاکروح جمعیت تحت پوشش شبکه‌های آبرسانی روستایی را در کشور ۸۱ درصد اعلام کرد و گفت:​ در زمان اوج مصرف آب ۶ هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شوند.
معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آبفای کشور افزود: ۵/۷ میلیون فقره انشعاب آب در روستا‌ها وجود دارد که سالانه ۱/۵ میلیارد متر مکعب برای تامین آب شرب روستاییان تولید می‌شود که ۸۵ درصد از این آب مصرفی از منابع آب زیر زمینی و ۱۵ درصد نیز از منابع آب سطحی است.
وی گفت: با توجه بروز ۱۵ سال خشکسالی در کشور با مشکلاتی همچون شوری آب مواجه شدیم که در این راستا پروژه‌هایی به منظور ارتقای کیفیت آب دیده شده است البته در حال حاضر به لحاظ کمی کمبود آب در کشور نداریم.
پاکروح گفت: ۳۰ روستا هر هفته از آب شرب برخوردار می‌شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آبفای کشور در خصوص احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب در روستا‌ها افزود: در سال ۹۶، ۱۹۵ میلیون یورو اعتبار از بانک توسعه اسلامی برای احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب در ۱۱۱ روستا اختصاص یافت که میانگین پیشرفت فیزیکی این روستا‌ها هم اکنون ۳۳ درصد است و تا پایان امسال ۳۱ روستا از تاسیسات جمع آوری فاضلاب برخوردار خواهند شد.