طلایی که استخراج نمی‌شود/ غرب مازندران معدن ذخایر ناب

مرزن آباد- ذخایر معدنی زیادی در غرب مازندران وجود دارد که به دلایل غیر کارشناسی و فنی و گاه مشکلات اجتماعی بدون اکتشاف و بهره‌برداری در دل خاک مدفون باقی می‌ماند.

 

محمد لفوتی؛ بازار: در گوشه و کنار غرب مازندران گنج‌ها و ذخایر معدنی زیادی وجود دارد که گاه به دلیل تعارضات اجتماعی و گاه عدم رغبت سرمایه گذران بهره‌برداری نمی‌شود و این مواد معدنی از مناطق مختلف کشور باقیمت‌های چند برابری به دست مصرف‌کننده در مازندران می‌رسد.

گرانیت، سنگ‌های ساختمانی و تزیینی ازجمله ذخایر معدن شناسایی‌شده در غرب مازندران است که تاکنون فرصت استخراج آن به‌رغم اکتشاف و وجود ذخایر چندصدمیلیون به فرجام نرسیده است.

عبادالله باران چشمه عضو انجمن معدن مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه در حال حاضر پنج معدن شن و ماسه در غرب مازندران فعالیت دارد، در پاسخ به اینکه چرا دیگر ذخایر معدنی استخراج نمی‌شود، دلایل غیرفنی و غیر کارشناسی را عامل استخراج نشدن ذخایر بکر معدنی عنوان می‌کند.

 

وی می‌گوید: درحالی‌که طبق قانون برنامه سوم توسعه قانون‌گذار مکلف کرده که در مناطق حفاظت‌شده باید محیط‌زیست راهکارهای علمی و منطقی برای تأمین مصالح پروژه‌های عمرانی و اشتغال‌زا ارائه دهد، می‌گوید: بیش از ۱۵ سال این قانون خاک می‌خورد و حق مردم منطقه داده نمی‌شود.

به‌رغم وجود این ماده معدنی و صدور پروانه به دلیل مخالف با استخراج و فعالیت معدن، در حال حاضر سنگ‌های گرانیت در قالب بسته‌بندی‌شده باقیمت‌های بالا از اصفهان به این منطقه ارسال می‌شود

وی همچنین به وجود ذخایر سنگ گرانیت در منطقه کلاردشت اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد، به‌رغم وجود این ماده معدنی و صدور پروانه به دلیل مخالف با استخراج و فعالیت معدن، در حال حاضر سنگ‌های گرانیت در قالب بسته‌بندی‌شده باقیمت‌های بالا از اصفهان به این منطقه ارسال می‌شود.

عضو انجمن معدن مازندران ذخایر سنگ گرانیت را در کلاردشت ۹۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت: به‌رغم وجود معدن، اما فعالیت در این بخش نداریم.

باران چشمه همچنین بابیان اینکه در منطقه دشت خسران کجور ماده سنگ معدنی با ذخایرِ ۶۰۰ میلیون تنی شناسایی و کشف‌شده است، افزود: می‌تواند بزرگ‌ترین شهرک معدنی و شن و ماسه را در منطقه ایجاد کرد اما به دلیل غیرفنی با آن مخالف شده است.

وی یادآور شد: علاوه براین در اول جاده برآر معدنی روبرو مزرعه پرورش ماهی با ۵۰ میلیون تن ذخیره وجود دارد و به‌رغم صدور پروانه اجازه فعالیت داده نمی‌شود و می‌توان از آن برای تولید بهترین سنگ استفاده کرد.

این عضو انجمن معدن مازندران با عنوان اینکه محیط‌زیست وجود باغات مثمر را دلیل مخالف با فعالیت بیان می‌کند درحالی‌که طبق گزارش سازمان بازرسی تا محدوده ۳۰ کیلومتری آن باغات مثمری وجود ندارد، ادامه می‌دهد: دلایل سلیقه‌ای و مسائل اجتماعی سبب شده تا برخی معادن و ذخایرِ معدنی اجاره بهره‌برداری و اکتشاف داده نشود.

درحالی غرب مازندران از داشتن برخی معادن محروم است که در سال جاری مجوز ۱۹ معدن در مازندران صادرشده و سهم غرب استان از آن ناچیز است.

شهرهای مختلف غرب مازندران از گنج‌های معدنی محروم هستند و تنها شن و ماسه در این مناطق برداشت می‌شود و حیدر علی محجوب رئیس اداره صمت تنکابن در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه فقط دو معدن شن و ماسه شهرستان فعال است، افزود تمام تلاش این است که در سال جاری یک واحد معدنی دیگر را فعال و راه‌اندازی کنیم.

فقط دو معدن شن و ماسه شهرستان فعال است، افزود تمام تلاش این است که در سال جاری یک واحد معدنی دیگر را فعال و راه‌اندازی کنیم

وی با اظهار اینکه درزمینهٔ فرآورده معدنی گچ نیز دارای ذخایر خوبی هستیم که باید به سمت بهره‌برداری از آن حرکت کنیم، اظهار داشت: باید به نقطه‌ای برسیم که از این ذخایر معدنی استخراج داشته باشیم.

 

وی با عنوان اینکه در حال حاضر فقط از ذخایر شن و ماسه استفاده و استخراج می‌شود، صادرات انواع مواد معدنی در شهرستان را صفر دانست و گفت: فقط با معادن شن و ماسه نیازهای منطقه را تأمین می‌کنیم و صادراتی در بخش‌های معدنی نداریم.

محجوب یادآور شد: در حال حاضر بخشی از نیازهای شهرستان‌های غرب مازندران را تأمین می‌کنیم و شش واحد سنگ‌شکن نیز در منطقه فعال است و بهره‌گیری از معادن کوهی و رودخانه‌ای در دست اقدام است.

۱۹ مجوز معدنی امسال صادر شد
عباس عبدی سرپرست معاونت معدنی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار تعداد مجوزهای صادره درزمینهٔ برداشت‌های رودخانه‌ای را در سال جاری ۱۹ فقره اعلام کرد و گفت: حجم ذخایر این معادن ۱۵۳ هزار و ۵۸۵ مترمکعب است.

وی افزود: همچنین حجم ذخایر شن و ماسه ۲۵ هزار مترمکعب، ماسه‌بادی ۳۵ هزار مترمکعب، خاک رس ۸۰ هزار و ۵۰۰ مترمکعب برآورد شده است که امسال مجوز برداشت صادرشده است.

وی ادامه داد: همچنین امسال بر سنگ لاشه آهکی، واریزه کوهی، فلورین وشن و ماسه مجوز معدنی صادرشده است.

در حال حاضر حجم ذخایر معدنی مازندران بیش از یک میلیارد مترمکعب برآورد شده که تنها ۲۲ میلیون تن آن در گوشه و کنار استان استخراج و بهره‌برداری می‌شود.