عدم‌استقبال تجار از قیمت بالای میلگرد در بورس‌کالا

باوجود کاهش‌‌‌ قیمت‌های جهانی فولاد و به تبع‌‌‌ ‌‌‌آن مقاطع طویل فولادی در جهان، به‌نظر می‌رسد بورس‌کالای داخلی رویه‌‌‌ای متفاوت را در پیش گرفته است.

باوجود کاهش‌‌‌ قیمت‌های جهانی فولاد و به تبع‌‌‌ ‌‌‌آن مقاطع طویل فولادی در جهان، به‌نظر می‌رسد بورس‌کالای داخلی رویه‌‌‌ای متفاوت را در پیش گرفته است. پس از قیمت‌های افزایشی فولاد طی هفته گذشته در بورس‌کالا، میلگرد نیز روز چهارشنبه قبل با قیمتی بالاتر از بازار آزاد در رینگ داخلی معامله شد. البته این افزایش قیمت سبب افت شدید تقاضا شد. اختلاف قیمتی بین بورس‌کالا و بازار آزاد موجب عدم‌استقبال خریداران از معاملات چهارشنبه گذشته شد. همچنین نگرانی‌ها از نتیجه مذاکرات برجام بر ورود نقدینگی به بازار مقاطع طویل فولادی در داخل اثر گذاشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل عدم‌اطمینان به نتایج توافق، تقاضای سرمایه‌‌‌ای نیز در داخل بسیار کاهش یافته است و معامله‌گران ترجیح می‌دهند خرید‌‌‌های خود را به بعد از نهایی‌شدن نتایج موکول کنند. در شرق آسیا نیز گرمای شدید هوا موجب شد، علاوه بر کاهش تقاضا به‌‌‌دلیل رکود جهانی و قرنطینه‌های پی‌‌‌درپی در چین، بهای میلگرد کاهشی شود.

اختلاف قیمت بورس‌کالا و بازار آزاد

چهارشنبه گذشته، تالار اصلی بورس‌کالا میزبان عرضه ۳۵۲تن میلگرد بود؛ اما افت خیره‌‌‌کننده تقاضا موجب شد تا تنها ۷‌درصد از عرضه‌‌‌ها معامله شوند. باوجود کاهش قیمت‌های جهانی فولاد، به‌‌‌دلیل حمایت بورس‌کالا از افزایش قیمت فولاد داخلی، بهای میلگرد نیز در بورس‌کالا گران‌‌‌تر از قیمت آن در بازار آزاد شده است. این افزایش قیمت نیز موجب عدم‌استقبال خریداران و تجار از معاملات چهارشنبه گذشته شد. هفته گذشته قیمت تمام‌شده میلگرد در تالار اصلی بورس‌کالا به ۱۵‌هزار و ۸۰۰تومان رسید؛ اما بهای آن در بازار آزاد حدود ۱۵‌هزار تومان است. منطقی است که باوجود میلگرد ارزان‌‌‌تر در بازار، تمایل تجار به خرید مقاطع فولادی در رینگ داخلی بورس‌کالا با کاهش شدید مواجه شود. عدم‌استقبال نشان ‌‌‌می‌‌‌دهد که سیاست قیمت‌گذاری دستوری بورس‌کالا موثر نیست و باید بهای میلگرد را براساس نیاز بازار تعیین کرد.

کمبود نقدینگی؛ مشکل اصلی کارخانه‌ها

به عقیده برخی از فعالان بازار، دلیل اختلاف قیمت میلگرد در بازار آزاد و بورس‌کالا تمایل برخی کارخانه‌ها به فروختن محصولاتشان در زیر قیمت است؛ چرا که این شرکت‌ها با مشکل کمبود شدید نقدینگی مواجه‌اند و اگر نقدینگی موردنیاز خود را تامین نکنند، به احتمال زیاد ورشکسته خواهند شد؛ پس ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از زیان بیشتر، محصول خود را زودتر و با بهای کمتری بفروشند. همچنین به‌نظر می‌رسد با وجود افزایش قیمت در بورس‌کالا، به‌‌‌دلیل نگرانی‌ها از نتیجه مذاکرات برجام نقدینگی وارد بازار فولاد نمی‌شود؛ چراکه تقاضای سرمایه‌‌‌ای بسیار کاهش یافته است و معامله‌‌‌گران ترجیح می‌دهند در این شرایط وارد بازار نشوند. توجه به‌‌‌ آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد، میزان ساخت‌‌‌و‌ساز در تابستان امسال نسبت به‌‌‌ ‌‌‌مدت مشابه ‌‌‌سال‌های قبل نیز بسیار کاهش یافته است. برخی از کارشناسان معتقدند، باوجود کاهش شدید تقاضا حتی احتمال رسیدن بهای تمام‌شده میلگرد به کانال ۱۴هزار تومانی نیز وجود دارد. با توجه به اینکه در بخش میلگرد عرضه‌‌‌کنندگان متعددی وجود دارد، به‌نظر می‌رسد در بازار آزاد، تولیدکنندگان مسابقه کاهش قیمت گذاشته‌اند و برای جلوگیری از ضرر بیشتر ترجیح می‌دهند محصول خود را هرچه زودتر بفروشند؛ چرا که احتمال ریزش قیمت‌ها در هفته‌‌‌های آتی وجود دارد.

کاهش بهای میلگرد در شرق آسیا

معاملات آتی میلگرد در بورس‌کالای چین نیز به عقبگرد قیمتی خود ادامه دادند. بهای هر تن میلگرد در جمعه گذشته به ۵۸۶دلار به ازای هر تن رسید که پایین‌ترین سطح از ابتدای ماه میلادی جاری است و نسبت به هفته گذشته کاهش حدود ۲۰دلاری داشت. دلیل این کاهش قیمت، اعمال سهمیه‌بندی سختگیرانه از سوی مقامات محلی این کشور برای کنترل مصرف برق کارخانه‌ها بود؛ چرا که موج گرمای بی‌‌‌سابقه در این ناحیه سبب گرم‌شدن بیش از حد شبکه‌‌‌های برق در این نواحی شده است. البته چین همچنان محدودیت‌های شدید قرنطینه‌ای‌‌‌ را برای مهار سویه‌‌‌های جدید کرونا حفظ کرده است. این تعطیلی‌‌‌ها نیز تاثیر عمده‌‌‌ای بر تقاضای مقاطع فولادی در این کشور گذاشته است. تنش‌‌‌های سیاسی این کشور با تایوان نیز بر نگرانی تولیدکنندگان در این ناحیه افزوده؛ چراکه مشکلات این دو کشور به بیش از هر زمان دیگری رسیده است و برخی تحلیلگران احتمال وقوع حمله نظامی از سمت چین به تایوان را می‌دهند.

دنیای اقتصاد