فعالیت معادن شن جنوب تهران به دلیل تداوم آلودگی هوا تعطیل شد

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری گفت: فعالیت معادن شن و ماسه و کارخانه های تولید بتن در جنوب تهران به دلیل افزایش ذرات معلق و تداوم آلودگی هوا تعطیل شد.

به گزارش دنیای معدن، علیرضا فاضلی روز دوشنبه در گفت و گویی، اظهار داشت: ۱۲ کارخانه تولید بتن آماده، چهار معدن تولید شن و ماسه و ۲ کارگاه بازیافت نخاله های ساختمانی از جمله واحدهایی هستند که به علت غلظت آلودگی هوا تعطیل شدند.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی واحدهای آلاینده تا پایان آلودگی و پدیده وارونگی هوا ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: فعالیت واحدهای آلاینده را فدای محیط زیست نخواهیم کرد.

فاضلی افزود: واحدهای تولیدی بزرگ مقیاس مانند کارخانه سیمان تهران، پالایشگاه تهران، نیروگاه ری و سایر صنایع نیز به صورت مستمر پایش می شوند و در صورت بروز هرگونه تخلف، ضمن حضور کارشناسان محیط زیست در محل، اخطاریه زیست محیطی صادر می شود.

این مسئول در خصوص فعالیت واحدهای نفتی جنوب تهران نیز، گفت: پالایشگاه تهران و کارخانه های مجاور آن از سوخت گاز استفاده می کنند و خروجی این واحدها نیز به صورت آنلاین توسط اداره محیط زیست پایش می شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری با بیان اینکه گشت های زیست محیطی در روزهای سرد و اضطرار ۲ برابر می شود، خاطرنشان کرد: تمام شهرک ها، نواحی و لکه های صنعتی به صورت شبانه روز مورد پایش قرار می گیرند تا کمترین آلودگی هوا از دودکش ها خارج شود.

وی اضافه کرد: نظارت بر مصرف سوخت، پلمب مخازن مازوت واحدهای صنعتی بزرگ و نظارت دقیق بر عملکرد مراکز صدور معاینه فنی خودرو های از دیگر برنامه های اداره محیط زیست شهرستان ری برای کاهش میزان آلایندگی ها در فصل سرد است.

این مسئول با اشاره به اینکه شهرستان ری از لحاظ جغرافیایی در جنوب کلانشهر تهران قرار گرفته و تحت تاثیر بسیاری از عوامل آلاینده است، اضافه کرد: متاسفانه این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در فاصله کمی از تهران محل استقرار بسیاری واحد های آلاینده غیرمجاز بوده که محیط زیست شهرستان را در بخش آب، خاک و هوا تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایرنا، شهرستان ری با برخورداری از ۵۶ اتحادیه توزیعی، تولیدی و خدماتی و همچنین وجود شهرک صنعتی شمس آباد، خاوران، ۱۵ لکه صنعتی، کارخانه سیمان، پالایشگاه نفت تهران و کارگاه های تولیدی و خدماتی از جمله سنگ بری، شیشه و سفال، آجرپزی، کارگاه قالیبافی و قالیشویی، کشتارگاه دام و طیور به عنوان قطب کار و تولید در پهنه جنوب تهران مطرح است که گاهی این واحد های صنعتی مشکلات زیست محیطی عدیده ای در حوزه های آلودگی هوا، آب و خاک برای مردم این شهرستان ایجاد می کنند.

شهرستان ری با جمعیتی حدود یک میلیون نفر در جنوب تهران واقع شده است.