قیمت سیمان افزایش خواهد یافت؟

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، با اشاره به قطع برق کارخانجات سیمانی و رقابتی شدن فروش سیمان در بورس کالای ایران، از احتمال‌ افزایش سیمان و التهاب در بازار این محصول خبر داد.

به گزارش 9 صبح، تابستان سال گذشته بود که به دنبال کاهش ۹۰درصدی برق کارخانجات، قیمت سیمان به کیسه‌ای ۱۰۰هزار تومان نیز رسید. در حال حاضر نیز، چند روزی است که قطع برق واحدهای تولیدی آغاز شده است و این قطع برق تنها برای شرکت‌های فولادی و سیمانی نیست و تمام واحدهای تولیدی را در بر می‌گیرد.

قطعی برق در فصل گرما، به یکی از اصلی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی کشور تبدیل شده است. مشکلی که نتیجه آن، خسارت تولیدکنندگان، آسیب به مواد اولیه و تجهیزات صنعتی، افزایش قیمت نهایی محصولات و… بوده و از سوی دیگر، ضرر و زیان ناشی از قطعی بدون برنامه برق بسیاری از واحدهای تولیدی نیز، جبران نشده است.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در مورد قطع برق واحدهای سیمانی گفت: جداول زمان‌بندی برای قطعی برق، به واحدهای تولیدکننده سیمان ابلاغ شده که مدت این جداول، دو ماه است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل قطع برق و انتشار جداول زمان‌بندی، وضعیت بازار سیمان کمی با التهاب مواجه شده و قیمت‌ها افزایش یافته است. با این حال، تمهیداتی در دست بررسی است تا با همکاری وزارتخانه‌های صمت و نیرو، برق حداقلی کارخانجات سیمان تامین شود. اگر قصد ادامه روند تولید و افزایش عرضه سیمان را داریم، باید ۷۰درصد تقاضای خریداری‌شده برق از سوی کارخانجات سیمان به آنها تخصیص داده شود.

شیخان تصریح کرد: قیمت فعلی و پایه سیمان که در بورس کالای ایران مورد معامله قرار می‌گیرد، کیسه‌ای ۲۸ تا ۳۰هزار تومان بوده و قیمت سیمان در بورس کالا رقابتی شده است. درمجموع، بسیاری از واحدهای سیمانی در حال فروش سیمان با همان قیمت پایه ۲۸هزار تومان هستند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: نمیتوان به طور دقیق، احتمال تکرار اتفاقات سال گذشته را داد. اگر همکاری با وزارتخانه‌های مذکور صورت گیرد، افزایش قیمت مانند سال گذشته نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف سیمان در هر متر مربع ساخت یک مسکن، حدود ۲۰۰ کیلوگرم است که اگر آن را بر قیمت ساخت تقسیم کنیم، حدود ۱.۵درصد از هزینه‌های ساختمان را دربر می‌گیرد و تاثیر زیادی در قیمت مسکن ندارد.