قیمت سیمان تحت تاثیر نوسانات برق

به نقل از دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن برخی از تولید کنندگان مصالح ساختمانی (سیمان) پیش از اعمال محدودیت‌های برقی، ظرفیت تولید خود را به ۴۰ درصد کاهش دادند.

تیتر۲۰- خبر تغییر نرخ سیمان در برخی از رسانه ها طی هفته گذشته، دست به دست می شود اما انجمن تولید کنندگان این قلم کالا تاکنون خبر تغییر قیمت را رسما اعلام نکرده اند.

گفته می شود بهانه این تغییر قیمت، ورود تابستان و مدیریت مصرف انرژی است که به دنبال منجر به قطعی برق برخی صنایع از جمله سیمان شده است؛ در حالی که خانم کتایون نعمت پور مدیرکل دفتر ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صمت گفته بود؛ سعی بر این است که مانند پارسال قطعی‌های بی‌برنامه برای صنایع نداشته باشیم؛ امسال واحدهای فولادی، سیمانی، سرب و روی و صنایع کوچک در داخل و خارج شهرک ها، به مدیریت مصرف کمک می‌کنند.

بسیاری از سازندگان مسکن اعلام می‌کنند که قیمت مصالح ساختمانی در بازار طی یک ماه گذشته افزایش دو برابری داشته که قطعی برق تنها یکی از این دلایل به شمار می‌رود، اما اصلی‌ترین دلیل آن به دلیل عدم مدیریت در بخش تولیدو جلوگیری از ورود دلالان در این بخش به شمار می‌رود.

نگاه نگران مسکن به افزایش قیمت مصالح ساختمانی!

ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران گفت: افزایش نرخ فولاد و سیمان آن هم بدون برنامه ریزی قبلی، در بازار مسکن تاثیر گذار است. در صورتی که قیمت فولاد یکباره افزایش یافته، قیمت سیمان به صورت پلکانی صعود می کند به طوری که طی یک ماه گذشته قیمت سیمان فله ای از هر تن ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۶۰۰ هزار رسیده است.

او می‌گوید: دستمزد کارگران، مشکلات صنعت برق (قطعی و قیمت) و اجرای کار از مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت‌ها به شمار می‌رود؛ این در حالی است که حدود ۷۰ درصد از قیمت تمام شده ساخت مسکن ناشی از مصالح ساختمانی است.

انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران اعلام کرده بود که دولت برای بهبود وضعیت بازار مصالح ساختمانی و جلوگیری از زیان وارد شده به سازندگان ناشی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی،کارت مصالح ساختمانی به سازندگان ارائه می شود. اما طبق بررسی های میدانی این کارت هنوز عملیاتی نشده است.

کاهش ظرفیت تولید کارخانجات سیمان قبل از محدودیت برق در صنایع!

فرشید پور حاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن کشور درباره افزایش قیمت مصالح ساختمانی گفته بود؛ عده ای در بازار مسکن حتی با باد آمدن هم سیمان و فولاد را گران می کنند و فقط به دنبال بهانه هستند. شنیده ایم که برخی از تولید کنندگان مصالح ساختمانی پیش از اعمال محدودیت های برقی، ظرفیت تولید خود را به ۴۰ درصد کاهش دادند.

پورحاجت گفته بود: هر تن سیمان درب کارخانه به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. در واقع هر پاکت سیمان درب کارخانه ۴۵ هزار تومان است، به این عدد ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های حمل و نقل، سود واسطه‌ها، کارگر و … هم اضافه می‌شود. نهاده‌های ساختمانی وارد بازی سفته بازی و بورس بازی شده و سوءاستفاده‌هایی از این فرآیند صورت می‌گیرد.

آقای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هم چند وقت پیش از افزیش قیمت تمام شده هر متر مربع واحد نهضت ملی مسکن به دلیل افزایش قمیت مصالح خبر داده بود بنابراین باید تمهدات لازم برای کنترل این قیمت‌ها صورت گیرد چرا که اگر این مصالح ساختمانی ارزان قیمت به دست سازندگان نرسد آینده این طرح بزرگ مسکنی به آینده مسکن مهر دچار می‌شود./خبر آنلاین