قیمت سیمان ۲ برابر شد

مرکز آمار ایران تورم سالانه مصالح ساختمانی در پاییز امسال را ۶۹.۹ درصد اعلام کرد. هرچند گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که نرخ تورم مصالح ساختمانی در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته که ۸۸.۴ درصد بوده، کاهش ۱۸.۵ درصدی را تجربه کرده است.
به گزارش صدای بورس، تورم مصالح ساختمانی در پاییز هم بیشتر از نرخ تورم عمومی کشور بود. آن هم در شرایطی که در نیمه دوم سال ساخت و ساز چندان رونقی ندارد و گزارش‌های مرکز آمار حاکی از آن است که ساخت و ساز امسال کاهش قابل توجهی داشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل پاییز ١۴٠٠ به عدد ١١٨۶,٣ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (۱۱۵۴.۲) حدود ٢.٨ درصد افزایش داشته است. همچنین تورم نقطه به نقطه پاییز ١۴٠٠ معادل ٣٩,۶ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۶۵.٢) ٢۵.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از تورم نقطه ای، درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به شاخص قیمت فصل مشابه سال قبل است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در بین تمامی گروه‌های مصالح ساختمانی گروه «شیشه» با ٩٨,٨ درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است. در همین دوره کمترین تورم نقطه به نقطه نیز مربوط به گروه اجرایی «تاسیسات برقی» با ٢۴.٢ درصد افزایش بوده است.

در بین گروه‌های اجرایی هم بیشترین نرخ تورم سالانه در همین دوره مربوط به گروه اجرایی «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ١٠٨,٩ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم با ٣٨.٢ درصد افزایش متعلق به گروه «خدمات» بوده است.

گزارش مرکز آمار تاکید می‌کند که تورم فصلی پاییز سال ١۴٠٠، معادل ٢,٨ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٧.٢) ۴.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

به گزارش گسترش نیوز، منظور از تورم فصلی، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به عدد شاخص در فصل قبل است. در همین فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین درصد تغییر فصلی مربوط به گروه اجرایی «شیشه» با ١۶,٧ درصد افزایش و کمترین درصد تغییر نیز مربوط به گروه‌های اجرایی «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ۶.۶- درصد کاهش بوده است.