لزوم ایمن سازی سازی گودال‌های استحصال شن و ماسه رودخانه کن

معاون دادستان تهران درپیشگیری از وقوع جرم و حمایت از حقوق عامه به مالکان معادن شن و ماسه اطراف بستر رودخانه کن دستور داد تا یک ماه برای به ساماندهی و ایمن سازی گودال‌های عمیق ناشی از استحصال شن و ماسه اقدام کنند.

لزوم ایمن سازی سازی گودال‌های استحصال شن و ماسه رودخانه کنبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای مرتضی تورک، معاون دادستان تهران در پیشگیری از وقوع جرم و حمایت از حقوق عامه در جلسه بررسی عملکرد دستگاه‌های متولی در زمینه مقابله با خطر زیست محیطی و مخاطرات شهری ناشی از تخلفات معادن شن و ماسه اطراف بستر رودخانه کن در منطقه ۱۸ تهران، نسبت به ترک فعل دستگاه‌های متولی در ایفای وظایف و مسئولیت‌های قانونی خود در حوزه مدیریت شهری و بویژه حفظ محیط زیست تذکر داد.
وی تصریح کرد: دستگاه‌های متولی مانند اداره حفاظت محیط زیست و شهرداری باید نسبت به جبران حقوق تضییع شده و خسارت‌های وارده به عموم مردم در نتیجه تخلفات صورت گرفته در استحصال معادن شن و ماسه، مطالبه گر باشند و در غیر این صورت دادستانی ورود خواهد کرد.
معاون دادستان تهران با اشاره به اینکه این ساماندهی باید با نظارت شهرداری منطقه ۱۸ و پیگیری دستگاه‌های متولی، انجام شود، تاکید کرد: این تخلف‌ها علاوه بر مشکلات زیست محیطی و افزایش آلودگی هوای تهران، باعث حادثه خیزی، بی نظمی و آشفتگی در بافت شهری و ایجاد ناامنی و مزاحمت برای شهروندان منطقه شده است؛ از این رو باید با اجرای طرح‌های مشترک و یا جداگانه، بافت مورد نظر را به فضای مناسبی برای استفاده عموم تبدیل کنند.
وی افزود: به هیچ وجه قابل قبول و پذیرش نیست که در داخل محدوده شهر مساحتی معدن شن و ماسه فعالیت داشته باشد و گرد و خاک ناشی از آن به ریه‌های مردم داده شود.
تورک با تأکید بر اینکه مردم به اندازه کافی سایر آلودگی‌های محیط زیست تهران را تحمل می‌کنند؛ اظهار کرد: سازمان حفظ محیط زیست بابت عدم اقدام قانونی صحیح و پیگیری مناسب در این معضل، مسئول است و با توجه به مخاطرات زیست محیطی و تأثیر شن چاله‌ها در تولید ریزگرد‌ها و آلاینده‌های هوای تهران، باید جوابگوی ترک فعل صورت گرفته در حیطه وظایف و مسئولیت‌های قانونی خود باشد.
دراین جلسه که به دعوت دادستانی تهران و به ریاست معاون پیشگیری از وقوع جرم و حمایت از حقوق عامه دادستانی تهران و با حضور سرپرست دادسرای ناحیه ۱۸ تهران، شهردار منطقه ۱۸ و معاونان وی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای و نمایندگان سازمان‌های حفاظت محیط زیست، صنعت و معدن، آتش نشانی و مالکان معادن شن و ماسه برگزار شد، مقرر شد در صورت اقدام نکردن در مهلت تعیین شده، با تشکیل پرونده قضایی و تعقیب عاملان و مسببان وضعیت، نسبت به تقدیم و طرح دادخواست برای مطالبه ضرر و زیان وارده به عموم مردم بویژه مردم منطقه ۱۸ تهران، اقدام شود.