مرکز آمار: اجاره‌بهای مسکن در تهران در دولت روحانی بیش از ۵ برابر گران شد

تهران – ایرنا – گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد اجاره ماهانه به‌علاوه‎ سه‌ درصد ودیعه پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی در ۸ سال دولت روحانی بیش از ۵ برابر افزایش یافت.

به گزارش ایرنا،بر اساس گزارش فصلی مرکز آمار از اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران، در بهار ۱۳۹۲ و پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، اجاره ماهانه به‌علاوه‎ سه‌ درصد ودیعه پرداختی برای هر یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران ۱۶۱۴۵۱ ریال بود.

به عبارت دیگر پیش از شروع دولت روحانی به طور متوسط اجاره یک مسکن ۵۰ متری در تهران با مبلغ حدود ۸۰۷ هزار تومانی در ماه ممکن بود.

اما هشت سال بعد در بهار ۱۴۰۰ که آخرین فصل عملکرد کامل دولت روحانی بود اجاره ماهانه به‌علاوه‎ سه‌ درصد ودیعه پرداختی برای هر‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران به ۸۳۴۶۳۳ ریال رسید. یعنی اجاره ماهانه یک مسکن ۵۰ متری در تهران به طور متوسط به ۴ میلیون و ۱۷۳ هزار تومان رسید که بیش از ۵ برابر رقم پایان دولت دهم بود.

عدم اهتمام دولت گذشته به تولید مسکن و انباشت تقاضا، مهمترین دلیل افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها بود که تبعات آن همچنان با گذشت یک سال از پایان دولت روحانی ادامه دارد و طرح دولت سیزدهم برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال، بخشی از تقاضای انباشته‌شده در ۸ سال دولت روحانی را جبران خواهد کرد.