مرگ تدریجی اصناف در عصر کرونا

رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان با اشاره به مرگ تدریجی اصناف به دلیل وارد آمدن خسارات سنگین کرونا بر فعالیت‌های صنفی، بر ضرورت تسریع در عملیاتی شدن تمهیدات و حمایت‌های دولتی از بازار تاکید کرد.

بازخبر /عبدالمجید جلالی صبح امروز (نهم اردیبهشت ماه) در آئین تکریم و معارفه مسئول سازمان بسیج اصناف استان هرمزگان با بیان اینکه از زمان انتشار ویروس کرونا در کشور بیشترین خسارت‌ها متوجه اصناف شده است، اظهار کرد: پس از مصوبه دولت در ستاد ملی پیشگیری از بیماری کرونا، فعالیت بالغ بر ۷۵ درصد واحدهای صنفی کشور برای مدت بیش از ۲ ماه تعطیل شد.

وی افزود: اصناف و بازاریان همواره در تمام مقاطع تاریخی و عرصه‌های مختلف یار و همراه نظام و ملت بوده و در موضوع کرونا ویروس نیز از همان روزهای ابتدایی بسیاری از شاغلین صنفی به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی فعالیت‌های کسبی و مشارکت در طرح پیشگیری از بیماری کرونا کردند.

نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران با بیان اینکه، برخی از صنوف نظیر آرایشگران، گیم نت ها و … در قالب صنوف پر ریسک همچنان در تعطیلی به سر می‌برند، تصریح کرد: بسیاری از فعالان صنفی ما در حوزه‌های مختلف نیازمند حمایت‌های جدی برای امرار معاش هستند.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان از مرگ تدریجی اصناف در وضعیت اقتصادی صنفی این بخش خبر داد و گفت: با توجه به برگزاری جلسه استانی ستاد مقابله با بیماری کرونا در استانداری، توقع می‌رفت اعضای این ستاد، مصوبه‌ای را برای کمک به اصناف پر خطر در قبال اجبار به تعطیل کسب و کار نیز نظر و مصوبه ای داشت.

وی خواستار بومی‌سازی مصوبات ملی ستاد مقابله با کرونا در استان شد و ادامه داد: ساعات فعالیت مجتمع‌های تجاری و بازارهای استان هرمزگان با توجه به اقلیم، فرهنگ و آب و هوای استان‌های جنوبی نیازمند تغییر است که در گذشته در قالب پیشنهاد به ستاد استانی پیشگیری از کرونا ارائه شده بود.
جلالی با بیان اینکه بازاریان از دولت توقع دارند که به ازای همکاری همه جانبه خود برای کنترل و مقابله با بیماری کرونا به صورت جدی‌تری حمایت شوند، افزود: تعطیلی واحدهای صنفی استان به معنای قطع درآمد این بخش از جامعه بوده و ادامه این روند علاوه بر تلنبار شدن بدهی، سر رسیدچک‌ها و اجاره‌بهای فعالان صنفی، حدود ۴۰ هزار واحد کسب و کار را نیز در استان تهدید می‌کند.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان از صندوق خیریه امام رضا (ع) به عنوان اقدام مشترک اتاق اصناف و سازمان بسیج اصناف یاد کرد و گفت: هدف از راه‌اندازی این صندوق خیریه، حمایت از بازاریان نیازمند تعریف شده و با تقویت آن می‌توان، پاسخ‌گویی نیاز بخشی از خسارات وارده بر اصناف در پی بیماری کرونا بود.

وی ادامه داد: حوزه مقاومت بسیج اصناف به عنوان نقطه اتصال بسیج و بازار، در صورت حمایت و تقویت بیشتر آغازگر فصلی تازه در حوزه اقدامات جهادگونه بازاریان و ارتقای آموزش‌های لازم در این بخش خواهد شد.

نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران ضمن تقدیر از خدمات صادقانه سرهنگ زارع، مسئول سابق سازمان بسیج اصناف استان ابراز امیدواری کرد سروان پاسدار مهدی بشیری به عنوان مسئول جدید این سازمان محور وحدت و ارتقای خدمات کارشناسانه در راستای اهداف و ماموریت‌های بسیج اصناف در بازار باشد.