مسئول تخریب تپه‌های شنی «دولاب مهاباد» کیست؟

گروه استان‌ها – تپه‌های شنی دولاب شرق مهاباد متاسفانه مورد دستخوش دست بشر قرار گرفته و افرادی با برداشت‌های غیر قانونی به اکوسیستم منطقه خسارت می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردستان ، تپه‌های شنی از انباشته شدن شن‌هایی ایجاد می‎شود که توسط باد یا جریان آب پراکنده می‌شوند و تل‌های ماسه‌ای یا شنی در ابعاد و شکل‌های مختلفی هستند و در اثر تعامل جریان هوا یا آب به وجود می‌آیند که در جای جای ایران این پدیده‌ها وجود دارند.

روستای موغار از بخش مهاباد اردستان به دلیل دارا بودن بافت تاریخی و آثار و ابنیه تاریخی و همچنین قدمت بیش از 2500 ساله که از اقوام اولیه ایرانی و تمدن‌های کهن بشری به شمار می‌رود و از سوی دیگر کویر بی بدیل که اکو سیستمی بکر و باور نکردنی در میان تپه ها و تل‌های شنی دارد و آسمان پرستاره شب و رصد شهاب سنگ‌ها و اجرام آسمانی می‌تواند یک منطقه گردشگری برای توریست‌های خارجی باشد اما این تپه‌های شنی متاسفانه مورد دستخوش دست بشر قرار گرفته و افرادی با برداشت های غیر قانونی به اکوسیستم منطقه خسارت می‌زنند.

سید جلال فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: تپه‌های شنی شرق مهاباد که در منطقه موغار قرار گرفته باید تعیین تکلیف شود تا افرادی با برداشت‌های غیر قانونی نخواهند این تپه‌هایی که میراثی هم هستند را از بین ببرند.

وی افزود: این تپه ها هم زیست محیطی هستند و هم در این خصوص جوی در مهاباد درست شده بود که افرادی شبانه اقدام به بردن شن‌های این تپه می کنند و در واقع سرقتی صورت گرفته است و مجوزی هم ندارند و چون در حریم شهر نیست شهرداری نمی‌تواند مستقیما ورود پیدا کند.

نهادهای امنیتی در خصوص برداشت های غیر مجاز اقدام کنند

بخشدار مهاباد گفت: درخواستی که وجود دارد اینکه این منطقه از نظر امنیتی هم باید پیگیری شود و با توجه به اینکه هیچ مجوزی وجود ندارد باید نهادهای امنیتی ورود پیدا کنند و بصورت قانونی برخوردهای خود را داشته باشند و با توجه به اینکه خود یک موضوع میراثی است باید اقدام کنیم.

وی ابراز داشت: اولویت ما این نیست که بگوییم دهیاری‌های ما حتما اینجا معدن داشته باشند بلکه اولویت اول ما حفظ و صیانت از منابع طبیع ما است تا تغییراتی در تپه‌های شنی و اکوسیستم منطقه ایجادنشود چرا که آسیب اول آن به مردم می‌رسد و از منظر ما حفظ محیط زیست و بعد از آن اگر آسیبی نرساند برای منافع خودمان اقدام می‌کنیم.

ابوالفضل دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: تپه‌های شنی شرق مهاباد بصورت بادآور در منطقه به وجود آمده که می‌توان بصورت قانونی از آن استفاده کرد و از آنجا که کشاورزان با حضور در بخشداری و نیاز به شن‌های بادآور دارند می‌خواهیم از صنعت و معدن تا یک معدن واگذاری شود و موضوع برطرف شود.

رئیس شورای بخش مهاباد گفت: بعضی از معدن‌ها هم بدون تمدید اقدام به برداشت می‌کنند که این هم غیر قانونی است و باید جلوی افراد گرفته شود تا افرادی به خود اجازه ندهند و به همین راحتی اقدام به تخریب این منطقه کنند که در واقع حق همه منطقه ضایع می‌شود.

محسن سلامه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: موضوع مجوز ماسه بادی به اینگونه است که سیاست وزارتخانه این نبود که مجوز برای ماسه بادی بدهد منتها به لحاظ نیاز کشاورزان و مراجعاتی که داشتند به منظور اصلاح خاک شورای عالی معادن تصویب کرد تا زمانی که نیاز است مجوز صادر شود.

وی افزود: در حال حاضر برای صدور مجوز باید کشاورزان به جهاد کشاورزی مراجعه کنند و نامه اصلاح خاک را برای صنایع و معادن بیاورد و در آن تایید شده باشد که ما بر اساس اینکه کشاورزان نیاز به ماسه بادی دارن مجوز صادر می‌کنیم.

کارشناس صنایع و معادن اردستان گفـت: در کل شهرستان اردستان در پنج نقطه مجوز برداشت ماسه بادی مقرر شد تا به بخشداری ها داده شود تا از فروش آن یک درآمدی هم نصیب شهرستان شود و ما هم چند مجوز هم برای مهاباد صادر شد و در نقاط مختلف هم صادر شده است و بعضی کشاورزان در کنار زمین خود ماسه بادی وجود دارد و با تایید منابع طبیعی برداشت می کند و در صورت برداشت بدون مجوز باید افراد پاسخگو باشند.

ساماندهی معادن شن باید ساماندهی شود

مهدی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: چند معدن در منطقه مهاباد وجود دارد که قرار شده ساماندهی صورت بگیرد اما برداشت از تپه‌های شنی دولاب مهاباد که تپه ای میراثی است ممنوع است و در صورت ساماندهی کسی نمی‌تواند دون مجوز اقدام به برداشت و تخریب آن بکند.

وی افزود: افرادی که در آن منطقه زمین دارند شب‌ها با استفاده از تاریکی شب با خودروهای خود اقدام به بردن شن های بادی می‌کنند که باید جلوی اینکار گرفته شود و بعضی از همکاران در منابع طبیعی همکاری لازم را با شورای بخش ندارند که این موضوع اید به صورت کار کارشناسی مورد رصد قرار گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مهاباد گفت: می‌طلبد تا این تپه شنی به ثبت برسد و با توجه به اینکه منطقه‌ای بکر است به عنوان منطقه گردشگری مورد استفاده قرار گیرد تا دیگر شاهد برداشت آن نباشیم و با نصب تابلو از تخریب آن جلوگیری شود.

مهدی مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: تپه‌های شنی دولاب شرق مهاباد توسط میراث فرهنگی بازدیدی از آن انجام شده است و قسمتی از آن که خاکبرداری شده آثاری از یک بنای تاریخی در آن مشاهده نشد و اینکه به عنوان یک محوطه باستانی یا آثار تاریخی یا تپه تاریخی باشد مشاهده نشد.

82 منطقه تاریخی ثبت شده در اردستان وجود دارد

وی افزود: ما در شهرستان اردستان 82 منطقه و محدوده استانی ثبت شده اما این منطقه جزء مناطق ثبت شده نبود اما آنچه که دقیقا در مجاورت همین تپه یک قنات بود که می‌توان این قنات را ثبت کرد و پیشنهاد می‌شود یک شخص یا شورای بخش را معرفی کنید تا متولی باشد و آنجا را به عنوان یک مجموعه گردشگری به ثبت برساند و با توجه به پتانسیلی که آن منطقه دارد می‌توان مجوز صادر کرد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اردستان گفت: مناطقی توسط صنعت و معدن به ما معرفی شده تا با سرکشی از آن مکان اگر به منطقه میراثی برخورد شد از تخریب یا برداشت آن جلوگیری شود و شهرداری ها می توانند به عنوان یک مجموعه سرمایه گذار برای اینگونه موارد ورود پیدا کنند