مسکن برای خواب زمستانی آماده می شود

شیب رشد نرخ تورم مصالح ساختمانی در فصل تابستان نسبت به فصل بهار به‌ قدری است که توانسته هزینه تولید مسکن را در عرض یک فصل حدود یک ‌سوم افزایش دهد

 

 

در شرایطی که بنگاه های مشاوران املاک سه روز است همزمان با اجرای محدودیت ها تعطیل شده اند کارشناسان می گوید بازار مسکن و حتی صنعت مسکن برای فرورفتن به خواب زمستانی و رکود شدید خود را آماده می کند. در شرایط کنونی رکود بازار مسکن و افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی دو چالش اصلی صنعت ساختمان و مسکن است که فعالان این حوزه معتقدند در ماه های آینده افزایش هم پیدا خواهد کرد.  در حال حاضر بخش زیادی از معاملات مسکن از فضای حقیقی و بنگاه های املاک به فضای مجازی و سایت های تخصصی این حوزه کشیده شده است البته بسیاری از فعالان بازار می گویند که مشتری خرید کم و تعداد فایل ها افزایش پیدا کرده است. یکی از مشاوران املاک می گوید بعد از انتخابات آمریکا با موجی از رکود رو به رو شده ایم؛ مشتریان انتظار دارند که قیمت ها کاهش پیدا کند ولی فروشندگان حاضر به کاهش قیمت ها نیستند از طرفی سازندگان جدید هم چون ساختمان ها را با هزینه های زیاد ساخته اند از قیمت های اعلامی سابق کم نمی کنند؛ همه این ها یعنی افزایش فایل ها و کاهش معاملات.»

گزارشی که مرکز آمار ایران از قیمت نهاده‌های ساختمان‌ها مسکونی شهر تهران در فصل تابستان ١٣٩٩ منتشر کرده از رشد قیمت همه گروه‌های مصالح ساختمانی حکایت دارد. در این میان، گروه‌های فولاد، تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی رکورددار بیشترین رشد قیمت بوده‌اند. شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل 71.4درصد رشد کرده است. این میزان رشد 39.5 درصد بیش از تورم نقطه ‌به‌ نقطه سالانه در فصل بهار بوده است. همچنین تورم مصالح ساختمانی در تابستان امسال نسبت به فصل بهار نیز به 30.3 درصد رسیده که رقم کم ‌سابقه‌ای به‌حساب می‌آید و از رشد سنگین هزینه‌های تولید مسکن فقط در همین 3ماهه تابستان حکایت دارد. شیب رشد نرخ تورم مصالح ساختمانی در فصل تابستان نسبت به فصل بهار به‌ قدری است که توانسته هزینه تولید مسکن را در عرض یک فصل حدود یک ‌سوم افزایش دهد.

همزمان شدن تخلیه تورم در بازار نهاده‌های ساختمانی و خروج تقاضای سرمایه ‌گذاری از بازار مسکن دورنمای سختی برای حوزه تولید مسکن ایجاد کرده است به ‌گونه‌ای که سازندگان حتی امکان استفاده از تسهیلات بانکی برای تکمیل پرو‌ژه‌های نیمه‌ تمام را از دست داده‌اند؛ چرا که  دورنمای فروش این پروژه‌ها با اما و اگرهای زیادی مواجه شده و درصورتی‌که رکود و کسادی بازار مسکن ادامه پیدا کند، علاوه بر تحمل خواب سرمایه باید هزینه تسهیلات بانکی را نیز بپردازند و این بدون فروش حداقل بخشی از پروژه امکان‌ پذیر نیست.

البته در شرایطی مسکن در آستانه ورود به خواب زمستانی است که طبق آمارهای وزارت راه و شهرسازی میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به 20 میلیون و 900 هزار تومان در مهرماه امسال رسیده است. عددی که در خرداد ماه امسال 19 میلیون تومان بود و فروردین امسال 15 میلیون و 500 هزار تومان بود. در واقع قیمت مسکن در شهر تهران از ابتدا امسال 35 درصد افزایش یافته است. همچنین نگاهی کلان تر به آمارهای مسکن نشان می دهد که از ابتدای سال 1396 تاکنون قیمت هر متر واحد مسکنونی حدود 5 برابر شده است. در فروردین سال 1396 میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی حدود 4 میلیون تومان بوده و حالا به 20 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است.