مسیرهای زائران عتبات در انتظار اعتبار/ آزادراهی که به کربلا نرسید

مسیرهای ارتباطی استان ایلام به عنوان مرکز اصلی تردد زائران عتبات عالیات سال‌هاست با مشکل مواجه هستند، در این بین وعده‌های مسئولان برای ساخت آزادراه در استان محقق نشده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان ایلام در غرب کشور همچنان به عنوان یکی از محروم‌ترین مناطق کشور به لحاظ امکانات و زیرساخت‌های ارتباطی شناخته می‌شود، در این استان زیرساخت‌های ارتباطی نظیر جاده، فرودگاه و راه آهن ضعیف هستند.

در سال‌های اخیر به ویژه سال ۹۹ وعده‌های زیادی برای توسعه زیرساخت‌های استان ایلام از جمله احداث دو آزادراه در شمال و جنوب استان داده شده که هیچکدام محقق نشده است.

آزادراه پل زال- دهلران- چیلات – نجف و آزاد راه حمیل- ایلام – مهران – کربلا از جمله پروژه‌های زیرساختی وعده داده شده برای توسعه استان بود که هنوز محقق نشده این در حالی است که استان ایلام با داشتن بیش از ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، سهم ۱۱ درصدی از منابع نفت و گاز کشور، صادرات سالانه حدود ۲ میلیارد دلار کالا و تردد سالانه بیش از ۴.۵ میلیون زائر به عنوان امن‌ترین و نزدیکترین مرز به کشور عراق و دروازه عتبات عالیات شناخته شده است.

متأسفانه در سال ۱۳۹۹ بسیاری از پروژه‌های راهسازی استان به دلیل مشکلات اعتباری با کندی پیش رفتند و اما در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها انتظار و توجه ویژه مسئولان کشور در خصوص تخصیص اعتبارات صورت متمرکز برای به ثمر رسانیدن پروژه عظیم کربلا را می‌طلبد.

آخرین وضعیت ساخت آزادراه در استان ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام به عنوان حلقه اتصال کشور از طریق حمل و نقل به کشورهای همسایه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و همین موضوع ضرورت نگاه و توجه ویژه به راه‌های استان را دوچندان کرده است.

عبدالله بهادری افزود: اقدامات بسیار خوبی طی سال‌های اخیر برای توسعه راه‌های استان انجام شده اما با محدودیت‌های اقتصادی و منابع مالی که وجود دارد طبیعتاً آن چیزی که مدنظر و مورد انتظار مردم بوده و حق مردم ایلام هم بوده شاید در مقایسه با سایر استان‌ها محقق نشده است.

وی تصریح کرد: شاید شریانی ترین و مهمترین پروژه راهسازی استان ساخت بزرگراه مسیر حمیل – ایلام – صالح آباد – مهران است، هنوز این پروژه تکمیل نشده و منابع مالی فعلی جوابگوی انجام موضوع نبوده، طبیعی است شاید ساخت آزادراه در استان در این موقعیت زمانی سخت باشد.

وی ادامه داد: چهار خطه کردن مسیر ایلام – صالح آباد – مهران حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر اعتباراتی که مورد نیاز این پروژه است تخصیص داده شود در بهترین شرایط ممکن پایان سال ۱۴۰۱ می‌تواند به بهره برداری برسد.

۴ خطه کردن مسیر ایلام- صالح آباد – مهران ۷۰ درصد پیشرفت دارد

بهادری تصریح کرد: در قانون بودجه محور حمیل – ایلام – صالح آباد – مهران تحت عنوان بزرگراه آمده است، اما در بحث پل زال – مورموری – چیلات این مسیر در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تحت عنوان آزادراه آمده اما اعتباری که برای این پروژه منظور شده حداقلی و در حد مطالعات بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام افزود: در حال حاضر انتظارات از این پروژه در حد مطالعات است، ضمن اینکه برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده که این طرح از طریق سرمایه گذاری انجام شود البته از نظر کارشناسی اگر ساخت آزادراه در استان بررسی و وضعیت مالی و اعتبارات خوب باشد، به طور قطع اگر آزادراه انجام شود، کار بسیاری خوبی است.

اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان در سفر اخیر رئیس جمهور به راه‌های استان

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام افزود: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان ۱۵۰ میلیارد تومان برای حذف نقاط حادثه خیز در استان مصوب شده است.

وی گفت: این اعتبار یک اعتبار مشترک بین راه و شهرسازی و راهداری استان است، از این اعتبار قرار بود که ۵۰ میلیارد تومان سازمان راهداری کشور و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز وزارت نفت تأمین کند.

وی بیان داشت: در حوزه راه در استان ایلام حدود ۴۴ پروژه با ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است و بیش از ۹۰ درصد این پروژه‌ها هم فعال هستند.

وی ادامه داد: در شرایط اقتصادی فعلی و محدودیت منابع موجود، پیمانکاران پروژه‌های راهسازی استان شاید بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان طلب دارند و به رغم این طلب‌ها در حال کار هستند.

آخرین وضعیت پروژه‌های راهسازی ایوان و دره شهر

بهادری عنوان کرد: در مسیر ایلام – ایوان – اسلام آباد که ۱۲۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان قرار دارد، ۴۰ کیلومتر چهار خطه شده و چهار کیلومتر هم اکنون در دست اجرا است.

وی گفت: کنارگذر ایوان نیز به طول ۹ کیلومتر دارای مشکلاتی بود ولی هم اکنون این مشکلات حل و فصل شده و پروژه‌ای که چهار سال پیش شروع شده بود و معارضان و تملک آن انجام نشده بود، هم اکنون آماده کار است و پیمانکار جدید پروژه آن ظرف حداکثر ۲۰ روز آینده انتخاب خواهد شد.

بهادری ادامه داد: تونل قلاجه در مسیر ایلام – ایوان نیز هم اکنون در مرحله نهایی برای تکمیل بحث روشنایی و تهویه قرار دارد.

وی گفت: محور ایلام – حمیل به اسلام آباد ۱۱۲ کیلومتر است که ۵۵ کیلومتر در محدوده استحفاظی استان ایلام قرار دارد، تاکنون حدود ۲۹ کیلومتر آن چهار خطه شده و ۹ کیلومتر در دست اجرا است. ۱۷ کیلومتر هم اکنون با برآوردی بالغ بر ۲۷۰ میلیارد تومان در مرحله مناقصه است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: محوره ایلام – بدره – دره شهر – پل دختر ۱۸۵ کیلومتر است که ۱۵۰ کیلومتر در حوزه استحفاظی استان ایلام قرار دارد، قبلاً ۵۰ کیلومتر آن بهسازی و ۱۰ کیلومتر نیز چهار خطه شده است. ۳۹ کیلومتر هم اکنون به صورت چهار خطه در دست اقدام است.

۲۶ نقطه حادثه خیز دیگر در استان ایلام وجود دارد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از مصوبات اخیر سفر ریاست جمهوری به استان ایلام، ۵ مصوبه در حوزه راه بوده که یکی از این مصوبات بحث حذف نقاط حادثه ساز است.

نورالله دلخواه افزود: در سال‌های گذشته چه به صورت امانی و چه به صورت پیمانی اقدامات بسیار خوبی برای راه‌های استان انجام گرفته است.

وی افزود: تصادفاتی که در استان رخ می‌دهد فقط مربوط به بحث جاده نیست، عامل انسانی نقش بسیار عمده‌ای در این تصادفات دارد که باید فرهنگ سازی شود که آمار تصادفات پایین آید.

وی ادامه داد: ۵۶ نقطه حادثه خیز در استان وجود داشت که ۳۰ نقطه رفع و ۲۶ نقطه دیگر در استان ایلام وجود دارد، ۶ نقطه حادثه خیز استان هم اکنون در حال رفع است.

دلخواه اضافه کرد: ۲۰ نقطه دیگر نیز به دلیل محدودیت‌های اعتبار هنوز محقق نشده و امیدواریم طی سال جاری و سال آینده این نقاط حادثه خیز نیز حذف شوند.

وی بیان داشت: یکی از اقدامات بسیار خوب راهداری استان در مسیر ایلام – مهران نصب گاردریل در این مسیر بوده، هر جایی که مسیر چهار بانده شده به فراخور اعتبار نصب گاردریل و نیوجرسی سریع انجام شده است.

رایزنی برای پروژه‌های راهسازی استان در سطح ملی

استاندار ایلام نیز روز گذشته در دیدار با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تفاهم شده بیش از هشت پروژه راهسازی در استان امسال تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات را دریافت کنند.

حسن بهرام نیار بیان کرد: هشت پروژه راهسازی شامل احداث راه اصلی ایلام به ایوان، بهسازی راه اصلی دره‌شهر- آبدانان و تونل کبیر کوه، بهسازی راه قاضی خان – بدره – لومار، موموری – دهلران – انجیره – گرازان و بهسازی راه بدره به میمه، بهسازی راه اصلی صالح آباد – ایلام – حمیل، بهسازی راه اصلی صالح آباد – مهران – دهلران – اندیمشک، بهسازی راه اصلی ایلام – دره شهر – آبدانان- دهلران، بهسازی محور ایلام – ملکشاهی – مهران و بهسازی راه اصلی مهران به سمت پایانه مرزی و کنارگذر شهر مهران و همچنین بهسازی گردنه قلاجه است.

بهرام نیا یادآور شد: همچنین در خصوص چهار خطه کردن مسیر ایوان به قلاجه به طول ۳۰ کیلومتر تفاهم شد در بودجه سال ۱۴۰۱ تأمین اعتبارات لازم صورت گیرد.

با توجه به موقعیت مرزی استان ایلام و وجود مرز مهران که مهمترین مرز زمینی کشور برای زائران عتبات شناخته می‌شود، نیاز است در حوزه زیرساخت‌های راهسازی توجه جدی به استان شود.

سال‌های زیادی از وعده راه آهن در استان می‌گذرد ولی متأسفانه این پروژه به سرانجام نرسیده است، با توجه به محرومیت‌های استان نیاز است پروژه‌های راهسازی موجود سرعت بخشیده شود.