مقصد نامشخص نفتکش ایران در دریای مدیترانه

نفتکش «آدریان دریا1» در میانه گمانه‌زنی‌ها در مورد سرنوشت محموله 2 میلیون بشکه نفت خام آن، از نیمی از دریای مدیترانه بدون مشخص کردن مقصد عبور کرده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از بلومبرگ، نفتکش ایرانی که آمریکا به دنبال توقیف آن در جبل‌ طارق بود، در میانه گمانه‌زنی‌ها در مورد سرنوشت محموله 2 میلیون بشکه‌ای نفت خام آن، از نیمی از دریای مدیترانه بدون مشخص کردن مقصد عبور کرده است.

بر اساس آمارهای رهیابی نفتکش‌های بلومبرگ، سیگنال‌های ماهواره‌ای «آدریان دریا یک» به حالت « For Order » درآمده است که به این معناست که این کشتی هیچ مقصدی را مشخص نکرده است. این کشتی روز سه شنبه بندر مرسین در ترکیه را به عنوان مقصد خود مشخص کرده بود. مقامات یونانی پس از تهدیدهای آمریکا علیه هرکشوری که به این نفتکش کمک کند، اعلام کرده بود که پذیرای این نفتکش ایرانی نخواهند بود. همچنین توقف این نفتکش در ترکیه نیز روابط این کشور با آمریکا را پیچیده‌تر خواهد کرد.(جزئیات بیشتر)

«آدریان دریا 1» که قبلا «گریس 1» نامیده می‌شد، صبح یک شنبه از نزدیکی جزیره سیسیل ایتالیا عبور کرده است. دولت ترامپ در تلاش است تا با تهدید به تحریم، مانع از حرکت این کشتی و تماس با هر بندری یا تخلیه نفت آن شود.

این کشتی ممکن است نفت خود را به کشتی‌های کوچک‌تر برای انتقال به ترکیه یا سوریه منتقل کند یا اینکه با خاموش کردن سیگنال‌های ماهواره‌ای مکان خود، تخلیه بارش را مخفی کند.

آدریان دریا 1 نمی‌تواند بدون خالی کردن بخشی از محموله نفت خود از کانال سوئز عبور کند زیرا چنین نفتکشی با این حجم از بار نمی‌تواند از این کانال عبور کند.

کانال سوئز به دریای سرخ متصل می‌شود و از آنجا این کشتی می‌تواند به خلیج فارس و ایران برسد.

آدریان دریا 1 هفته پیش پس از آزادی از جبل الطارق حرکت کرد. (جزیئات بیشتر) مقامات انگلیسی این کشتی را به بهانه حمل نفت به سوریه توقیف کردند.

اگر ترکیه این کشتی را بپذیرد و یا انتقال نفت در آب‌های آن صورت گیرد، روابط این کشور با آمریکا تیره خواهد شد.

تلاش امریکا برای توقیف این نفتکش پیش از ترک جبل طارق مورد قبول دادگاه این منطقه قرار نگرفت.