منافع معافیت مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد به جیب وارداتچی‌ها رفته است

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه شاهد هستیم بعضا منافع معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد به جیب واردتچی ها می‌رود، گفت: از بین رفتن «شفافیت حلقه‌های زنجیره تامین و تولید کالا» در کشور یکی از مهمترین دلایل مخالفت با معافیت این مالیات در مناطق آزاد است.
منافع معافیت مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد به جیب وارداتچی‌ها رفته است

محمد مهدی مفتح، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده برای تمام اجناسی که در کشور تولید و به فروش می‌رسد باید به نسبت مساوی دریافت شود، گفت: در حال حاضر بین کالایی که از مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی می شود، با کالایی که در داخل سرزمین اصلی تولید می شود، در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تفاوت قابل توجهی وجود دارد.

*چرا معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، اجحاف به تولیدکنندگان است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: همانگونه که برای واردات و تولید در سرزمین اصلی، مالیات بر ارزش افزوده اعمال می شود، باید برای اجناسی که از مناطق آزاد به سرزمین اصلی ارسال می شود هم باید مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود اما این در حالی است که متاسفانه مناطق آزاد از پرداخت این مالیات معاف و سرزمین اصلی مکلف به پرداخت آن شده است که بی‌شک این امر باعث می شود که به تولیدات داخلی اجحاف شود.

این نماینده مجلس اولین دلیل مخالفت خود را با معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد اینگونه توضیح داد: به طور کلی معافیت این مالیات در مناطق آزاد کار منطقی نیست چراکه دریافت این مالیات از تولیدکنندگان سرزمین اصلی بهای تمام شده اجناس آن‌ها را گران‌تر از اجناس تولیدکنندگان مناطق آزاد می‌کند و این خود به نوعی رانت برای مناطق آزاد به وجود می‌آورد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه «ایجاد مزیت رقابتی برای کالاهای خارجی در مناطق آزاد» را دلیل دیگری برای مخالفت با معافیت مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق عنوان کرد و گفت: در صورتی که بخواهیم به شعار سال یعنی رونق تولید توجه کنیم باید از تولید داخلی حمایت کنیم اما شاهد آن هستیم که عملکرد مناطق آزاد با رونق تولید سازگار نبوده و معافیت‌های مالیاتی همچون ارزش افزوده در این مناطق، نصیب کالاهای وارداتی می‌شود که نهایتا به واردات بی رویه نیز دامن می‌زند.

* از بین رفتن شفافیت در طول حلقه های زنجیره تامین و تولید کالا و خدمات

وی دلیل سوم مخالفت با معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد را «از بین رفتن شفافیت در طول حلقه های زنجیره تامین و تولید کالا و خدمات در کشور» دانست و گفت: اثر جانبی دریافت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، شفافیت در حلقه‌ها و مسیر تولید اجناس است. سابقا پیشنهاد داده شده بود که ارزش افزوده فقط از حلقه آخر یعنی مصرف‌کنندگان دریافت شود اما با آن مخالفت شد چراکه این روش شفافیت حلقه‌ها و مسیر تولید قبلی تامین کالا و خدمات را از بین می‌برد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان مزایای اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد را برشمرد و گفت: افزایش درآمد دولت، شفافیت حلقه‌های تولید و حذف رانت موجود برای تولیدکنندگان و واردکنندگان در مناطق آزاد، از جمله مزیت های حذف این معافیت مالیاتی در مناطق آزاد است.