مهم‌ترین برنامه در سال جاری ساخت داخل و توسعه صادرات غیرنفتی است

سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت از رونق تولید ساخت داخل و توجه به صادرات غیرنفتی ، توجه به صادرات، راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام در استان‌ها به‌عنوان مهم‌ترین برنامه یادکرد.

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اولین گردهمایی معاونان برنامه‌ریزی سازمان‌های صمت،با محوریت “رونق تولید” که صبح روز دوشنبه، سوم تیرماه برگزار شد، بابیان این مطلب توضیح داد : در سال 98 تمرکز وزارتخانه بر نظام برنامه‌ریزی است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت از رونق تولید ساخت داخل و توجه به صادرات غیرنفتی ، توجه به صادرات، راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام در استان‌ها به‌عنوان مهم‌ترین برنامه یادکرد.

او با اشاره به تشکیل 4 گروه در وزارتخانه گفت : کارگروه هماهنگی صنعت، معدن، بازرگانی خارجی و بازرگانی داخلی، کارگروه‌های تشکیل‌شده در وزارتخانه برای انسجام فعالیت‌ها است که امسال نسبت به سال گذشته پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

زرندی در توضیح اینکه سال 98 را اساس مبارزه با تحریم‌ها و رونق تولید قرار داده‌ایم بیان کرد: کارها و فعالیت‌های مرتبط با تولید در 5 سطح بین‌الملل و کلان، فرهنگی و اجتماعی، سیاست‌گذاری صنعتی، رشته‌های فعالیت و بنگاه‌ها تقسیم‌شده است که سطح یک و دو این تقسیم‌بندی در حوزه اقتصاد کلان است و خارج از وزارت است اما تمامی مباحث آن بر صنعت اثرگذار است .سطح دوم که بر سیاست‌های پولی و مالی توجه دارد، اگرچه این سطح هم خارج از وزارت است اما بر صنعت تأثیر می‌گذارد چراکه شامل قوانین و مقرراتی است که صنعت و تولید را دچار چالش می‌کند، ازاین‌رو ما در سال 98 تمرکز بر حل این مشکلات کرده‌ایم.

معاون طرح و برنامه به تمرکز 7 محور کاری در وزارت اشاره کرد و گفت: تمامی فعالیت‌های وزارت در این محور7 که شامل 35 پروژه است متمرکزشده است و آن شامل تولید و ساخت داخل، توسعه صادرات غیرنفتی، فناوری، مدیریت بازار لجستیک، بهبود کسب‌وکار است که هر هفته با وزیر، نشست‌های پایش یکی از این محورها انجام می‌گیرد.

زرندی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به واردات 35 میلیارد دلاری حوزه صنعت بیان کرد: جهت‌گیری اصلی وزارتخانه برساخت داخل است و ما می‌خواهیم بین نیاز کشور و توانمندی تعادل برقرار کنیم و با توجه به کمبود منابع ارزی می‌خواهیم که در این بخش نگاه جدیدی ایجاد شود.

او با اشاره به اینکه بیشترین واردات مربوط به قطعات خودرو است بیان کرد: باید زمینه‌های حضور توانمندی‌ها را برای تولید داخل فراهم کنیم.

او با اشاره به بومی‌سازی فنّاوری‌های وارداتی از تعامل با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

معاون طرح و برنامه با اشاره به اینکه برای استان‌ها هدف‌گذاری در نظر گرفته‌ایم افزود: استان‌ها با تعامل و بر اساس این اهداف باید برنامه‌ریزی کنند.

وی همچنین گفت: قرار شده است، نمایشگاه تولید داخل را برگزار کنیم که هدف از این نمایشگاه این است که بیشتر نیازهایمان را به نمایش بگذاریم.

یادآور می‌شود،در ادامه این گردهمایی هریک از معاونین برنامه‌ریزی به ارائه نقطه نظرات و مشکلات خود در استان‌های مربوطه پرداختند و مسائل آن‌ها موردبحث و بررسی قرار گرفت.