نقدینگی بورس‌بازان در کارگزاری‌ها پارک

یک تحلیلگر بازارسرمایه با بیان اینکه نقدینگی بورس‌بازان حرفه‌ای که سرمایه‌هایی بالاتر از ۵میلیارد تومان در بازار دارند، در کارگزاری‌ها پارک است، گفت: بازار سهام ارزنده است و جای نگرانی نیست.

علیرضا کریمیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تغییرات و نوسانات نرخ ارز و تأثیر آن بر بازار سهام گفت: سال گذشته زمانی که شاخص در بازار به شدت بالا رفته بود، بسیاری بر این باور بودند که سهام شرکتها با نرخ دلار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی معامله می‌شود که در نهایت منجر به سقوط شاخص شد؛ اما شرایط فعلی بازار خود را با دلار ۱۵ هزار تومان تطبیق داده است.

تحلیلگر بازار سرمایه توضیح داد: به نظر می‌رسد که قیمت دلار در بهترین شرایط، حدود ۱۸ تا ۱۸.۵ هزار تومان خواهد بود و حتی اگر توافقات وین هم عملی شده و برجام اجرایی شود، باز هم قیمت دلار در بازار از ۱۸ هزار تومان کمتر نخواهد شد؛ در حالیکه هم اکنون ارزش دلار در سهام شرکتهای صادراتی کمتر از ۱۵ هزار تومان است و همچنان سهام شرکتها نسبت به ارزش واقعی خود فاصله دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین در ارزندگی بازار، هیچ شکی نیست؛ ولی مشکل اصلی بازار به عدم اعتماد برمی‌گردد؛ ضمن اینکه رکود در کل کشور از جمله بازارهای موازی همچون خودرو، مسکن و ارز هم حاکم است و این متأثر از شرایط سیاسی کشور است.

کریمیان گفت: بسیاری از سهامداران سابقه‌دار در بازار سرمایه و افرادی که فعالیت اقتصادی دارند، منتظر نتیجه انتخابات هستند تا ببینند رئیس‌جمهور و کابینه چه تفکرات و ایده‌هایی برای کلان اقتصاد و به تبع آن بازار سرمایه دارند، ضمن اینکه برخی هم منتظر تعیین تکلیف توافقات وین هستند تا تصمیم بهتری برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بگیرند.

وی با بیان اینکه نقدینگی سهامداران باسابقه از بازار خارج نشده و روانه بازارهای موازی نشده است، گفت: البته باید پذیرفت که بخشی از نقدینگی از بورس خارج شده و به سمت بازارهایی همچون رمزارزها رفته است، اما این کوچ سرمایه بیشتر از ناحیه افرادی بوده که کمتر از ۵ میلیارد تومان سرمایه در بازار سهام داشتند؛ اما افرادی که سرمایه‌های بزرگ در بازار سرمایه داشتند و به اصطلاح، قدیمی‌های بازار بوده و سهم‌های کلان در بازار داشتند، منتظر هستند که شرایط ایده آل شود و باز هم سرمایه خود را وارد بورس کنند؛ چراکه بازار همچنان بهترین بازدهی را در سایر بخش‌های اقتصادی دارد.

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: آن دسته از سهامداران قدیمی همچنان در بازار می‌مانند و جای نگرانی نیست.

وی ادامه داد: وقتی شاخص از ۵۰۰ هزار واحد عبور کرد، سرمایه‌های خرد وارد بازار شد و اکنون که بازار افت کرده، همین سرمایه‌های خرد از بازار خارج شده‌اند، اما سرمایه‌های ریشه‌دار همچنان در بازار رسوب کرده‌اند تا در زمان مناسب وارد معامله شوند.

به گفته کریمیان، پول‌های سهامداران سابقه دار، در کارگزاری‌ها پارک شده است و منتظر اتفاقات بهتر در بازار سرمایه هستند، که بتوانند مجدد وارد معامله شوند و سودآوری داشته باشند.

وی همچنین در خصوص بازگشت دامنه نوسان از امروز به منفی و مثبت ۵ درصد گفت: تغییر دامنه نوسان، اشتباهی بود که از سوی سازمان بورس رخ داد و اکنون اصلاح شده است؛ این کار باید زودتر انجام می‌شد نه اینکه بعد از ریزش ۵۰ تا ۶۰ درصدی سهم‌ها انجام بگیرد.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، دامنه جدید نوسان می‌تواند کمک کند تا بازار زودتر به تعادل برسد و فشارهای فروش برداشته شود.