هشدار نسبت به استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: مصالحی که در حال حاضر در طرح‌های ساختمانی مصرف می‌شود, اغلب فاقد کیفیت مناسب هستند و این یکی از مشکلات اساسی در ساخت و سازهای خوزستان محسوب می‌شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، کمال دویده اظهار کرد: عوامل تاثیرگذار در ساخت یک ساختمان مطابق با استاندارهای روز ، استفاده از سازنده ذی صلاح ، مصالح ساختمانی استاندارد و کارگران دارای کارت مهارت است .
وی با بیان اینکه وجود مصالح بی‌کیفیت یکی از مشکلات در ساخت و ساز است، عنوان کرد: مصالحی که امروز وارد پروژه های ساختمانی می‌شوند ، متاسفانه اغلب فاقد کیفیت مناسب هستند و لازم است که ورود این مصالح به چرخه ساخت و ساز ، توسط دستگاه‌های مرتبط کنترل شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد باعث افزایش عمر مفید ساختمان می‌شود، تصریح کرد: استفاده از دانش فنی سازنده ذی صلاح ، کارگران فنی و دارای کارت مهارت در ساختمان سازی از دیگر مولفه‌های ساخت یک ساختمان استاندارد و با کیفیت است.
وی در این خصوص اضافه کرد: از آنجا که ساختمان از نیازهای اصلی زندگی انسان‌ها است، استفاده از عوامل فاقد دانش فنی کافی می‌تواند موجب خسارات جبران‌ناپذیری به این سرمایه ملی شود.
او یادآورشد: تولیدکنندگان باید رعایت استانداردها را با جدیت مورد توجه قرار دهند تا به هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه میزان تلفات مالی و جانی کاهش یابد.
.
رییس سازمان نظام مهندسی خوزستان خاطر نشان کرد: وظیفه این سازمان کنترل مقررات ملی ساختمان و اعلام هشدار به مالکین و مراجع مربوطه است و ما نمی‌توانیم کاری را تعطیل و یا متوقف کنیم ، علاوه بر ناظر سازمان نظام مهندسی ، مالک، مجری و مرجع صدور پروانه (شهرداری) نیز در زمان بروز مشکلات در هر پروژه ساختمانی دارای مسئولیت هستند.
ارائه کتابچه گزارش عملکرد هیات مدیره دوره هفتم
خبر دیگر اینکه جلسه شورای فنی استان با حضور معاونت عمرانی خوزستان ، نماینده دفتر فنی استانداری، نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، رئیس و عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، نمایندگان برق منطقه ای استان، شرکت توزیع نیروی برق خوزستان و سازمان آب و فاضلاب خوزستان در محل سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد.
مهندس کمال دویده، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در این جلسه ضمن ارائه کتابچه گزارش عملکرد هیات مدیره دوره هفتم این سازمان در سال 98 و همچنین بیان مختصری از اقدامات انجام شده، اظهار کرد: هیات مدیره دوره هفتم معتقد است که ساخت و ساز اگر به دست مجریان ذی صلاح و افراد واجد شرایط انجام شود ، می تواند زمینه ارتقای کیفیت ساختمان را به عنوان سرمایه ملی در پی داشته باشد.
وی عنوان کرد: پس از پیگیری های مستمر ، مکاتبات بسیار و تشکیل جلسات متعدد و پس از تصویب اجرایی شدن طرح مجریان ذی صلاح در هیات 4 نفره استان ، بحث سازندگان مسکن از اواسط مرداد ماه سال 98 برای ساختمان های 8 سقف به بالا اجرایی شد ، که جا دارد از حمایت های همه جانبه و دلسوزانه معاونت عمرانی استانداری خوزستان و مدیرکل راه و شهرسازی استان تقدیر و تشکر کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان افزود: از تاریخ فوق تا کنون 61 پروژه در مرکز استان دارای مجری شده اند که مساحت آن ها برابر با 135 هزار مترمربع است.
وی بر لزوم تعامل دستگاه ها و سازمان های مرتبط با ساختمان تاکید کرد و ادامه داد: در این دوره از هیات مدیره همواره در تلاش برقراری تعامل با سایر دستگاه های اجرایی تعیین شده در قانون نظام مهندسی بوده ایم و اگر این حلقه های ارتباطی و تعاملی مابین دستگاه های اجرایی، اعضای سازمان و مالکان بطور کامل شکل بگیرد، قطعاً شاهد ساخت اماکن مسکونی ، تجاری و … با کیفیت تری در سطح شهرهای استان خواهیم بود.
دویده افزود: در خصوص اجرایی کردن مجریان ذی صلاح انتظار همکاری از کلیه دستگاه های مربوطه را داشتیم اما متاسفانه علی رغم مذاکرات و جلسات منعقده ، همکاری موثری با نظام مهندسی از سوی برخی نهادهاو تشکل ها نشد و به تنهایی این طرح را به مرحله اجرا درآوردیم.
وی از راه اندازی واحد شناسنامه فنی و ملکی و سازندگان مسکن و ساختمان (مجریان ذی صلاح) در سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان خبر داد و گفت: مسلماً، اجرای قانون حضور مجریان ذی صلاح و صدور شناسنامه فنی و ملکی در روند ساخت و سازها ، به صنعت ساختمان در کشور کمک خواهد کرد.
در ادامه این جلسه مهندس عصاره به بررسی راه کارهای چگونگی انجام بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان پرداخت و پیشنهاداتی را ارائه کرد که در قالب آن مصوب شد کارگروهی با هدف اجرایی کردن مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و تهیه و تدوین دستورالعمل های مرتبط، متشکل از نظام فنی و اجرایی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل استاندارد، دفتر فنی استانداری، شرکت توزیع نیروی برق و برق منطقه ای استان تشکیل و سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان به عنوان دبیرخانه این کارگروه انتخاب شد.
همچنین مصوب شد ، با هدف هم اندیشی بیشتر در روزهای آتی ، جلسه شورای فنی استان با حضور نمایندگان کانون انبوه سازان نیز برگزار شود تا ضمن شنیدن نظر آنان ، اجرایی شدن طرح مجریان ذیصلاح مورد به شکل بهینه تری انجام شود.