وجود تعداد زیاد معادن غیرفعال در گیلان نشانه سیاست‌های نادرست است

 استاندار گیلان گفت: وجود معادن غیرفعال زیاد در این استان نشان از سیاست‌های نادرست در این بخش است که نیازمند اصلاح سریع و جدی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی عصر شنبه در جلسه شورای معادن گیلان اظهار داشت: باید ظرفیت معادن گیلان مشخص شود و همچنین ریشه‌یابی شود که چرا در این استان تقاضای بهره برداری از معادن کم است.

وی افزود: در بخش مصالح ساختمانی و همچنین شن و ماسه نیز در گیلان چالش‌های متعددی داریم، زیرا سیاست های نادرستی که در اداره صمت اتخاذ شد، این مشکل را دامنگیر استان کرده است. همچنین در سراسر گیلان معادن چشمگیر از لحاظ تولید و اشتغال نداریم و در این راستا باید از معادن موجود نیز، درست بهره برداری شود.

استاندار گیلان ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات گیلان، برداشت های غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه ها است که باعث آسیب به محیط زیست می شود و نباید این اجازه داده شود که بیش از ظرفیت از بستر رودخانه ها شن و ماسه برداشت کرد و باید این برداشت ها طبق اعلام و نظر کارشناسان انجام شود.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: با توجه به ارائه نظرات کارشناسان ، هم اکنون مصالح ناشی از رسوبات مناسبی در پشت سدهای سفیدرود، منجیل و سد تاریک وجود دارد که جهت توسعه امور عمرانی می توان از این منابع بهره برد.

عباسی به برگزاری جلسات با خروجی های مناسب اشاره و تاکید کرد: طی سالهای اخیر برخی اماکن و ساکنان مناطق بالادست به دلیل برداشت های بی رویه مواد معدنی به خصوص برداشت شن و ماسه دچار آسیب شدند که باید از منبع درآمدهای معادن گیلان، به آنها کمک شود.

وی گفت: در تجمیع مصالح موجود گیلان نیز علاوه بر اداره صمت باید سایر ادارت ذیربط نیز راهکار ارائه دهند و مشکلات شناسایی تا برای برطرف شدن آنان اقدامات عملی صورت گیردو ضمن اینکه مقدار مصالحی که برای آزادراه و راه آهن موردنیاز است نیز باید مشخص شود تا اقدامات لازم برای تهیه آن انجام شود.

در چهارمین جلسه شورای معادن استان گیلان که به ریاست استاندار و در سالن اجتماعات استانداری گیلان در رشت برگزار شد، مسئولان اداره صمت ، راهداری ، راه و شهرسازی و سایر مسئولان مربوط به بخش معادن گیلان حضور داشتند.

در استان گیلان ۱۰۸ معدن وجود دارد که از این تعداد، ۵۰ معدن فعال و ۵۸ معدن غیرفعال و یا متروکه هستند.