ورود فولادسازان به تولید گاز؛ شرکت گاز موافقت می کند؟

به دنبال قطعی های گاز فولادسازان اعلام کرده اند که حاضرند برای تامین گاز و جبران ناترازی ها وارد میدان شوند چرا که به گفته رضوی‌نیک خسارت قطعی ها بیشتر از سرمایه گذاری مورد نیاز برای تامین آن است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بحران انرژی در ایران فولادسازان را وارد میدان کرده است. بر اساس اعلام وزارت نیرو قرار است که این واحدها ۱۰ هزار مگاوات از نیاز برقی کشور را تامین کنند. در زمینه تامین آب هم بخش زیادی از سرمایه گذاری انجام شده از خلیج فارس توسط فولادی های صورت گرفته است. بعد از آب و برق نوبت به گاز رسیده است.

۵۰ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز برای تامین گاز فولادی ها

احمد رضوی نیک عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران ایران با بیان اینکه فولادسازان توانایی کمک به دولت را در زمینه تولید گاز و ایجاد زیر ساخت ها را دارند، به بازار گفت: بر اساس برآورده های صورت گرفته فولاد سازان برای اینکه گاز مورد نیاز خود را تامین کنند به حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. کافی است که دولت مجوز این کار را صادر کند. در واقع همان کاری که فولادی ها برای انتقال آب خلیج فارس انجام دادند را می توانند برای تامین گاز هم انجام بدهند. چرا که به نظر من خسارت قطعی های گاز خیلی بیشتر از سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح هاست.

او ادامه داد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته بحران انرژی تا سال ها در ایران ادامه خواهد داشت و واحدهای تولیدی قرار است که مدت ها با قطعی های برق و گاز دست و پنجه نرم کنند.

کل اشتغال زنجیره فولاد(از معدن گرفته تا فولاد) حدود ۴۵۰ هزار نفر برآورد می شود. این حجم از اشتغال حالا به دلیل نا ترازی های انرژی در معرض تهدید قرار گرفته است

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران ایران با اشاره به هدر رفت بالای انرژی در ایران، گفت: جدای از مصرف بالایی که در بخش خانگی تجاری شاهد آن هستیم، در ایران بالای ۶۰ میلیون متر مکعب گاز فلر می شود این در حالیست که شرکت های داخلی و خارجی تمایل دارند که روی آن کار کنند که این گاز به جای فلر شدن به صنعت داده شود شرایط تولید فولاد دگرگون و دیگر شاهد خواب تولید نخواهیم بود

او همچنین ادامه داد: در صورتی که نیاز فولادسازان به گاز رفع شود، تا سه سال آینده می توانیم ظرفیت تولید فولاد را به میزان ۵۰ درصد افزایش داده و به ۴۵ میلیون تن تولید در سال دست یابیم که گام بسیار بزرگی به شمار می رود.

این فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه در پایین دست صنعت فولاد ۷۵ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده، گفت: جالب است که بدانید کل اشتغال زنجیره فولاد(از معدن گرفته تا فولاد) حدود ۴۵۰ هزار نفر برآورد می شود. این حجم از اشتغال حالا به دلیل ناترازی های انرژی در معرض تهدید قرار گرفته است.

رسیدن به جایگاه هفتم دنیا در صورت رفع محدودیت ها

رضوی نیک با اشاره به ظرفیت های موجود در صنعت فولاد گفت: صنعت فولاد ایران با ظرفیتی کمتر از یک میلیون تن تولید آغاز بکار کرد، اکنون با ظرفیت ۳۰ میلیون تن تولید توانسته جایگاه جهانی خود را به رتبه دهم برساند. این در حالی است که پتانسیل صنعت فولاد ایران تولید بیش از ۴۰ میلیون تن در سال است.

اکنون بیش از ۴۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده و آماده به کار وجود دارد که به دلیل نبود انرژی کافی در فصول تابستان و زمستان، بهره برداری از این ظرفیت، امکانپذیر نیست

به گفته او، درصورت برداشته شدن محدودیت‌ها و تولید ۴۲ میلیون تن در سال، جایگاه خود را از رتبه دهم ارتقا داده و در رتبه هفتم جهان قرار خواهیم گرفت.

او افزود: اگر برق و گاز به عنوان انرژی های مورد نیاز صنعت فولاد ایران محدود شوند، طبیعتاً این صنعت نیز دچار محدودیت خواهد شد. اکنون بیش از ۴۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده و آماده به کار وجود دارد که به دلیل نبود انرژی کافی در فصول تابستان و زمستان، بهره برداری از این ظرفیت، امکانپذیر نیست.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران ایران مشکل کمبود گاز در ایران را ادامه دار دانست و افزود: سال آینده این چالش شدیدتر خواهد شد و اگر همین رویه ادامه داشته باشد در میزان تولید همه صنایع تاثیر ملموس خواهد گذاشت.