وزیر راه تعداد واجدان شرایط طرح اقدام ملی مسکن را اعلام کرد

گروه استان‌ها- وزیر راه و شهرسازی گفت: تا به امروز؛ ۵۶۷ هزار نفر واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن در کشور مشخص شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، محمد اسلامی دقایقی پیش در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه نشست بررسی وضعیت پروژه‌های راه و شهرسازی استان سمنان که در استانداری سمنان در حال برگزاری است، اظهار داشت: با توجه به اینکه طرح ملی اقدام ملی مسکن مورد استقبال مردم واقع شد و با توجه به شرایط پایگاه اطلاعاتی که دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این طرح ایجاد کرده اند به ویژه با همکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، امروز به یک بانک اطلاعاتی دستیابی پیدا کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با توجه به این بانک اطلاعاتی، به‌خوبی امکان پالایش متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن را داریم گفت: بر این اساس از یک میلیون و 800 هزار نفری که در دو مرحله اول و دوم برای اقدام ملی مسکن نام نویسی کردند تا امروز 436 هزار متقاضی واجد شرایط بودند.

اسلامی بیان کرد: همه این افراد زیر پوشش اجرای این طرح قرار گرفته‌اند و برای آنان پروژه تعریف شده است.

وی با اشاره به اجرای مرحله سوم طرح اقدام ملی مسکن خاطرنشان کرد: در این مرحله بر اساس 83 شهر پیش بینی شده برای ثبت نام متقاضیان تاکنون 131 هزار نفر تا صبح امروز در این مرحله ثبت نام کردند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این نشان دهنده این است که تقاضای واقعی مسکن در اجرای طرح ملی اقدام مسکن در حال شناسایی شدن است و پس از پالایش متقاضیان، برای افراد واجد شرایط در این مرحله نیز پروژه مسکونی تعریف خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه شرایط پایدار برای مصرف کننده واقعی قرار دهیم گفت: افزایش میزان تسهیلات مسکن، در اجرای طرح اقدا ملی مسکن در اختیار شورای پول و اعتبار است در اما استطاعت بازپرداخت تسهیلات از سویی متقاضیان دغدغه بانک مرکزی است.

وی اظهار داشت: امیدواریم مشکل متقاضیان مردم در این بخش حل شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: 55 هزار کامیون با سن بالای 40 سال داریم که هم ایمنی این تعداد خودرو با مشکل مواجه بوده و هم مصرف سوخت آن بالاست نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی سنگین باری از سازندگان داخلی قرارداد بسته و هم خودمان منابع گذاشته‌ایم و هم بانک‌ها مشارکت کرده ایم به گونه ای که در یک الگو با یک مدل، 20 درصد قیمت خودرو را مالک خودرو فرسوده می آورد و امیدواریم از این طریق باید بتوانیم با تسهیلاتی که برای مالکان خودروهای عمومی فرسوده قائل می‌شویم انجام دهیم.

اسلامی اظهار داشت: در مدل دیگر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باری سنگین در کشور 40 درصد از قیمت خودرو را مالک به عنوان آورده پرداخت کرده و 60 درصد مابقی آن از  طریق تسهیلات بانکی تامین می‌شود.

وی افزود: با توجه به واردات کامیون‌های با مدل بالاتر از 2017 بر اساس قانون هماهنگی‌های لازم به عمل آمده و ثبت‌نام از متقاضیان انجام شده و افراد متقاضی ثبت‌نام شده این خودروها را تامین کرده و در حال انجام مراحل اداری و قانونی آن برای ورود این کامیون‌ها به کشور هستیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: برای احداث مجتمع های بین راهی را ما با فواصل استاندارد فراخوان داده ایم و برای سرمایه‌گذاری متقاضیان در این حوزه برنامه ریزی و طراحی کرده‌ایم.

وی گفت: کشور به دو برابر رسیده است و اکنون حدود یک هزار مجتمع بین راهی در کشور وجود دارد که در دست بهره‌برداری است و باز هم در حال توسعه آن هستیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در یک و نیم سال گذشته تلاش زیادی کردیم تا از محل بازار سرمایه برای 21 پروژه زیرساختی کشور تامین مالی کنیم که یکی از این پروژه ها پروژه ملی آزادراه حرم تا حرم است و مجوزهای لازم آن از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی اخذ شده و نخستین پروژه‌ای که از محل بازار سرمایه تأمین مالی شد؛ همین پروژه آزادراه حرم تا حرم است؛ نخستین پرداخت مالی برای آن در ماه گذشته به وزارت راه و شهرسازی پرداخت شده است.

او ابراز امیدواری کرد که با این شیوه تأمین مالی احداث بزرگراه حرم تا حرم شتاب بیشتری گرفته و مردم بتوانند از یک آزادراه پیشرفته ایمن تر و کوتاه‌تر به مقصد مشهد مقدس برسند.