پولی در مزایده ۶ هزار معدن گرفته نمی‌شود؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مزایده شش هزار معدن در روز‌های اخیر، این کار را بر اساس قانون و کاملا شفاف دانسته و گفته است که اکنون هیچ پولی گرفته نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، علیرضا رزم‌حسینی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این که مزایده این معادن، کارشناسی شده و با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط و بر اساس آیین‌نامه شورای عالی معادن کشور است، افزود: برای برخی معادن ۳۰ تا ۴۰ سال است پروانه بهره‌برداری صادر شده است، اما فعالیتی در آن‌ها انجام نمی‌شود بنابراین بر اساس قانون، این معادن خلع ید و به مزایده گذاشته شده است.

وی گفت: از شش هزار معدنی که به مزایده گذاشته شده حدود ۲۴۰۰ معدن واگذار شده است و بقیه متقاضی ندارند.

رزم‌حسینی افزود: شبهه‌ای در مزایده‌ها وجود ندارد و کار این واگذاری‌ها پیش از انتخابات انجام شده است.

وی گفت: مزایده شش هزار معدن، معدن فروشی نیست و پولی دریافت نمی‌شود بلکه ریل‌گذاری برای دولت آینده است.

وزیر صمت با بیان اینکه وزارت صمت بنگاه سیاسی نیست بلکه بنگاه اقتصادی و کارشناسی است، افزود: در همه این مزایده‌ها نماینده دادستان حضور دارد.

رزم‌حسینی گفت: مزایده این معادن با مشورت خانه صنعت و معدن بوده است، البته در بخش معدن؛ یک عده منافع و رسانه دارند و مافیای معدن وجود دارد.

وی افزود: بر اساس این مزایده‌ها، پولی وارد خزانه نمی‌شود بلکه یک برگ ضمانت‌نامه بانکی برای شرکت در مزایده گذاشته می‌شود.

رزم‌حسینی گفت: انجام کار‌های واگذاری و راه‌اندازی این معادن حدود یک سال زمان می‌برد بنابراین همه مبالغ در دولت بعدی گرفته می‌شود.

وی افزود: مزایده‌ها در ۳۱ استان انجام می‌شود و کسانی که در حوزه معدن اهلیت دارند و فعال هستند می‌توانند اطلاعات این معادن را از معاونت صنایع دریافت کنند.