پیش بینی افزایش قیمت نفت با آغاز اجرای توافق اوپک پلاس از امروز

یک کارشناس حوزه بین المللی نفت گفت: با اجرای توافق اوپک پلاسی ها برای کاهش تولید نفت از امروز، پیش بینی می شود نرخ نفت در بازار فیزیکال و بورس افزایش داشته باشد.

محمد دیالمی، کارشناس حوزه بین الملل نفت در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تأثیر اجرای توافق اوپک بر بازار فیزیکال و بورسی نفت گفت: طی دو روز گذشته چند اتفاق در بازار نفت افتاد که منجر به افزایش قیمت نفت شد. نخست اینکه بعد از اینکه مؤسسه API در روز سه شنبه خبر از افزایش ۹.۹۷۸ میلیون بشکه‌ای ذخیره نفت آمریکا در طول هفته گذشته داد و در روز چهارشنبه نیز اداره انرژی آمریکا گزارش از افزایش ۸.۹۹۱ بشکه‌ای ذخیره نفت داد، معامله گران بازار این را نوعی خبر مثبت برای افزایش قیمت نفت دانستندچرا که انتظار آنها حدود ۱۱ میلیون بشکه (افزایش) بود. در واقع افزایشِ کمتر از سطح مورد نظر بعلاوه کاهش در ذخایر بنزین (بنابه گزارش اداره انرژی آمریکا، حدود ۳.۶۷ میلیون بشکه کاهش ذخیره بنزین)، منجر به صعودی شدن قیمت نفت شد.

وی افزود: قیمت قرارداد ماه ژوئن نفت وست تگزاس( WTI ) که به روزترین قرارداد نایمکس است، افزایشی ۲۵ تا ۳۰ درصدی داشت و به قیمت ۱۵.۵ دلار رسید.

دیالمی با اشاره به اینکه اجرای توافق اوپک پلاس نتیجه مثبتی بر قیمت نفت در بورس می‌گذارد، اظهار داشت: وقتی نرخ نفت در بازارهای مالی بالا رود طبیعتاً قیمت نفت در بازار فیزیکال نیز افزایش می‌یابد.

احتمال افزایش تقاضای نفت در پی وضعیت سفید

به گفته این کارشناس حوزه بین الملل نفت، اطلاعات ذخایر نفتی آمریکا یا شمال اروپا بررسی و توسط مؤسسات و نهادهای مختلف اعلام می‌شود، اما در این میان آمارسازی هایی نیز انجام می‌شود. به طور مثال آمار ۹.۹ میلیون بشکه ذخیره نفتی که اخیراً اعلام شد رقم قابل تأملی است و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تقاضای ویژه و جدیدی شکل نگرفته، این رقم ذخیره سازی به عدد ۱۱ میلیون بشکه نزدیک تر باشد.

وی اظهار داشت: در ماه می (ماه جاری میلادی) برخی از ایالات آمریکا به حالت سفید باز گشته و فعالیت در آنها آغاز می‌شود همین رخداد پالس مثبتی که میزان مصرف و تقاضا افزایش داشته و منجر به رشد قیمت می‌شود. از سویی دیگر اخبار تأیید نشده‌ای به گوش می‌رسد که آمریکا در حال ساخت مخازن ذخیره سازی جدید است.

آمریکا شانه خالی می‌کند

دیالمی با بیان اینکه آمریکا تلاش دارد تا عربستان مسؤول کاهش قیمت‌های نفت باشد، گفت: ایالات تگزاس برای ترامپ، و بیکاری پیش آمده در آن به ویژه در شرایطی که نزدیک به انتخابات بوده، مهم است.

این کارشناس حوزه بین الملل نفت درباره پیش بینی دامنه نرخ نفت توضیح داد: باتوجه به اینکه تقاضای جدید هنوز برای نفت ایجاد نشده می‌توان قیمت را برای دوره کوتاه مدت و بلند مدت پیش بینی کرد. در کوتاه مدت حدود ۱۵ روز آینده می‌توان رقم ۲۷ تا ۳۰ و برای بلند مدت رقم ۳۵ دلار در بشکه را پیش بینی کرد.

توافق اوپک پلاسی ها چه بود؟

به گزارش خبرنگار مهر، اوپک پلاس پس چندین روز کشمکش در مذاکرات بالاخره کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را تأیید کرد. این کاهش تولید، بزرگترین کاهش تولید در تاریخ بازارهای نفت است. طبق این توافق که جنگ قیمت نفت بین عربستان و روسیه را هم پایان می‌دهد، مکزیک که قرار بود ۴۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهد، حالا ۱۰۰ هزار بشکه در روز خواهد کاست و کاهش تولید نفت اوپک پلاس در کل، به جای ۱۰ میلیون بشکه در روز، ۹.۷ میلیون بشکه در روز شد.

سهم هر کشور برای کاهش تولید نفت روزانه خود بر اساس پیک تولید اکتبر ٢٠١٩ در نظر گرفته شده است که این رقم برای روسیه و عربستان سقف ١١ میلیون بشکه در روز است و از این میزان باید تولید خود را کاهش دهند. کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه‌ای در ۱ می آغاز می‌شود و تا پایان ژوئن ادامه دارد. سپس کاهش تولید تا پایان سال به ۷.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و در سال ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ کاهش تولید ۵.۸ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

ایران، ونزوئلا و لیبی از این توافق که قرار است از ماه مه ٢٠٢٠ میلادی (امروز ۱۲ اردیبهشت ٩٩) اجرایی شود، مستثنی است.