«کدرهگیری» به منبع درآمد مشاوران املاک تبدیل شده است

تهران- ایرنا- کارشناس مسکن با اعلام اینکه بنگاههای املاکی رقم‌های میلیونی برای اخذ کدرهگیری دریافت می‌کنند، گفت: باید دسترسی عمومی به سامانه کدرهگیری به مردم داده شود تا بدون مراجعه به مشاوران املاک بتوانند معاملات خود را ثبت کنند.

«فرشید ایلاتی» در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: مشاوران املاک هزینه چند برابر مالیات کدرهگیری را از خریدار و حتی فروشنده دریافت می کنند و کد رهگیری که قرار بود رایگان صادر شود به منبع جدید درآمدی مشاوران املاک تبدیل شده است.

وی با اشاره به افزایش شکایت مشتریان از دریافت هزینه صدور کدرهگیری از سوی بنگاههای املاکی، گفت: اکنون مستاجران علاوه بر پرداخت کمیسیون اجاره مجبور هستند هزینه‌های میلیونی برای دریافت کد رهگیری پرداخت کنند. باید ساماندهی جدی در بخش مشاوران املاک صورت بگیرد که مصوبه اخیر دولت می‌تواند تا حدودی مانع تخلفات شود.

فرشید ایلاتی تصریح کرد: برای بسیاری از معاملات رهن، اجاره خرید و فروش کدرهگیری صادر نمی‌شود و در صورت تقاضای خریدار، مشاوران پول گزافی دریافت می‌کنند. بنگاههای املاکی بهتر است به موسسات حقوقی تبدیل شوند تا شکایت مراجعان، خطر بسته شدن تمام دفاتر یک‌موسسه را داشته باشد.

ایلاتی گفت: اکنون شکایت از یک مشاور املاکی به معنای به خطر افتادن تمام شعبات شرکت نیست و برای همین بازدارنده نیست. تشکیل موسسات مشاوران املاک حقوقی به جای حقیقی پاسخگوی کاهش تخلفات است.

دسترسی عمومی برای دریافت اخذ کد رهگیری به مردم داده شود

وی به ایرنا گفت: برای دریافت کدرهگیری نیز لازم است تغییراتی ایجاد شود به این شکل که دسترسی دریافت کدرهگیری برای عموم مردم ایجاد شود. خریدار و فروشنده وارد سامانه کدرهگیری شوند و بدون واسطه بتوانند اطلاعات معامله را بدون پرداخت هزینه به بنگاه املاکی ثبت کنند.

این کارشناس مسکن ادامه داد: اکنون ۱۰ سال است برای طراحی این سامانه مقاومت می‌شود و اتحادیه هم با آن مخالفت می‌کند اما همزمان با اصلاحیه در بخش مقررات مربوط به فعالیت مشاوران املاک این مطالبه نیز به زودی عملیاتی خواهد شد و دسترسی عمومی به سامانه کدرهگیری به مردم داده خواهد شد تا بدون مراجعه به مشاوران املاک بتوانند معاملات خود را ثبت کنند.