کوهدشت در معرض خطر سیلاب؛ دیواره ساحلی رودخانه‌های لرستان با اصول مهندسی ساخته نشده‌ است

گروه استان‌ها- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه تمام مسیر داخل شهر کوهدشت در معرض خطر سیلاب قرار دارد گفت: هیچ گونه اصول مهندسی در ساخت دیواره‌های ساحلی شهرهای استان به جز دیواره تازه ساخت پلدختر رعایت نشده است.

داریوش حسن‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر، در رابطه با لایروبی رودخانه‌های استان اظهار داشت: شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو اعتقاد چندانی به لایروبی ندارد چون رودخانه خودش را به تعادل می‌رساند، لایروبی زمانی باید انجام شود که سیلاب مخربی همراه خودش گِل ولای می‌آورد نه شن و ماسه، شن و ماسه سبب تثبیت رودخانه می‌شود و ما هر چه دست کاری در رودخانه را بیشتر کنیم خسارت پایین دست را بیشتر کردیم.

وی افزود: برخی مواقع در داخل شهرها به دلیل ریختن نخاله‌های ساختمانی و زباله چهره نازیبایی و زشتی در داخل شهرها را شاهد هستیم که نیاز به تنظیف است نه لایروبی، لایروبی زمانی است که به زیر سطح می‌رویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: در بحث لایروبی رودخانه خرم‌آباد با توجه به رای صادر شده در هیئت حل اختلاف دستگاه‌های اجرایی، لایروبی رودخانه خرم‌آباد به آب منطقه‌ای واگذار شده که پیگیری‌هایی برای این کار انجام گرفته است، خوشبختانه رودخانه خرم‌آباد در بخش کرگانه از محل یک میلیارد و 600 میلیون تومان از اعتبارات استانی که به ما دادند صورت گرفته و با بخشی از اعتبار باقی مانده در حال لایروبی رودخانه خرم‌رود هستیم.

وی بیان کرد: در حال پیگیری برای اعتبار هستیم که قول دادند اعتبارات متمرکز تهران به ما بدهند تا رودخانه‌های سمت کرخه و کارون و هر جا که لازم باشد و خطری احساس کنیم لایروبی را انجام دهیم.

حسن‌نژاد گفت: در داخل شهرهای استان لرستان هیچ گونه رعایت اصول مهندسی در ساخت دیواره‌های ساحلی شهرها به جز دیواره تازه ساخت پلدختر صورت نگرفته، اکثر دیواره‌های ساحلی استان در روی زمین ساخته شده و کف، عمق و پی آنها خیلی کم است که دیواره سبب زیرشویی و تخریب می‌شود و از آب گذری درستی هم برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: در شهرستان کوهدشت با دبی 25 به بالا فقط یک پل آن جواب می‌دهد و تمام مسیر داخل شهر در معرض خطر سیلاب قرار دارد و باید پل‌ها و دهانه پل‌ها افزایش پیدا کرده و آزادسازی واحدهای احداث شده در حریم رودخانه‌ها انجام شود و گرنه همیشه در معرض خطر سیلاب قرار داریم.