گرانی و کمبود زمین؛ عامل فقر پارکینگ در بافت‌های فرسوده نوسازی شده/ گرانی مصالح بیشتر از کرونا به صنعت ساختمان‌سازی ضربه زده است

رییس سازمان نوسازی شهرداری تهران گفت: به دلیل کمبود و گرانی زمین و همچنین بافت متراکم امکان تامین صدرصدی پارکینگ در بافت فرسوده نوسازی شده وجود ندارد.

 

اقتصادآنلاین – فائزه مومنی؛ کاوه حاج علی اکبری در پاسخ به پرسشی درباره کمبود پارکینگ در بافت‌های فرسوده نوسازی شده به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در بخش‌هایی از شهر به خاطر ریز دانگی پلاک‌ها امکان تامین صددرصدی پارکینگ‌های مورد نیاز موقع نوسازی فراهم نمی‌شود و تعدادی از واحدها بدون پارکینگ می‌مانند.

او ادامه داد: راه حل این مساله از طریق ایجاد پارکینگ‌های محله‌ای یا پارکینگ‌های اختصاصی است که در بودجه سال‌های 98 و 97  دیده شده‌اند. مهمترین معضل این مسئله زمین است؛ یعنی در بافت‌های فشرده و پر تراکم زمین یک کالای کمیاب است و اگر پیدا شود بسیار گران است؛ به همین خاطر با وجود این که سه سال است ایجاد پارکینگ در برنامه پیش بینی شده، فقط 1500 واحد پارکینگ توانسته در مناطق مختلف تامین شود که 550 واحد از آن زیر میدانگاه امیر کبیر است.

رییس سازمان نوسازی شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روند نوسازی بافت فرسوده، با بیان اینکه تاثیر منفی داشته است، اظهار کرد: ما در کل شهر و بافت‌های فرسوده میزان نوسازی‌مان حدود 30درصد کاهش پیدا کرده که هم از کرونا تاثیر می‌گیرد و هم از افزایش افسار گسیخته هزینه مصالح اصلی ساختمان مثل بتن یا فولاد.

علی اکبری تاکید کرد:  من تاثیر افزایش قیمت مصالح را بیشتر از کرونا می‌دانم چون با وجود اینکه قیمت مسکن پایتخت در سال گذشته  جهش قابل توجهی داشته، پایین آمدن میزان ساخت و ساز جای سوال است و  از سال 1370 که پروانه‌ها رصد شده تاکنون این شرایط سابقه نداشته است. به نظرم بی ثباتی بازار و گران و نایاب شدن برخی از مصالح ساختمانی به ویژه در حوزه تاسیسات مکانیکی و الکتریکی عامل اصلی است؛ یعنی سرمایه گذاران و سازندگان ساختمان با نامعلومی‌های جدی مواجه هستند.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره کمک دولت به حوزه نوسازی بافت فرسوده در شهرداری تهران گفت: ما در دو حوزه با دولت تعامل داریم که یکی موضوع تسهیلات است که خوشبختانه روند پرداخت و میزان تسهیلات تقریبا به روز است؛ یعنی هر کسی که پروانه می‌گیرد بلافاصله می‌تواند در بانک تشکیل پرونده داده و به ازای هر واحد بین 100 تا 250 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند؛ ولی در بخشی که به کمک دولت برای تامین خدمات برمی‌گردد تا به امروز اتفاق خاصی نیفتاده است. دولت متعهد شده که 70 درصد هزینه‌های تامین خدمات در بافت های فرسوده را تامین کند که تا به حال چیزی دریافت نکردیم.