گزارشی از اما و اگر های مالچ پاشی نفتی در شهرستان طبس؛

از نگرانی‌های زیست محیطی تا ابهام در اصل موضوع مالچ پاشی/ اولین و آخرین مالچ پاشی در تاریخ خراسان جنوبی
طی هفته گذشته شاهد مالچ پاشی نفتی به منظور حفظ و تثبیت شن های روان و ماسه بادی در منطقه نایبندان طبس توسط منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بودیم که این اقدام انتقادهای فراوانی در پی داشت و اقشار مختلف در این مورد موضع گرفته و خواستار متوقف شدن مالچ پاشی به دلیل مضرات زیست محیطی شدند

به گزارش خبرنگار خاورستان، طی هفته گذشته شاهد مالچ پاشی نفتی به منظور حفظ و تثبیت شن های روان و ماسه بادی در منطقه نایبندان طبس توسط منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بودیم که این اقدام انتقادهای فراوانی در پی داشت و اقشار مختلف در این مورد موضع گرفته و خواستار متوقف شدن مالچ پاشی به دلیل مضرات زیست محیطی که دارد، شدند

جواد الهامی دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی در این خصوص در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: مالچ پاشی ذاتا کار اشتباهی نیست چراکه به نوعی پوشش است.

وی افزود: اما چه زمانی نیاز به مالچ پاشی است؟ زمانی که بافت زمین ما متحرک باشد. گاها حتی برای تقویت یک زمین ضعیف هم از مالچ پاشی استفاده میشود.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی بیان کرد: نکته این است که از چه نوع مالچی استفاده شود؟ مالچ انواع مختلف و کابردهای مختلفی دارد. مالچ آلی و مالچ معدنی. مالچ آلی زیستی و بیولوژیک مانند کاه و کلش، کاه گِل، برگ درختان و مواد زیستی که یک لایه روی خاک تشکیل داده و منطقه را حفظ میکند.

الهامی عنوان کرد: گاها بعضی از همین مالچ های زیستی زمین را تقویت میکنند. مالچ های معدنی مانند پتاس، پرلیت، آهک و … انواع دیگر مالچ است که نقش پوششی در خاک ایجاد کرده و گاها مزایایی و برخی اوقات معایبی دارد که بسته به شرایط خاک استفاده میشود.

وی اظهار کرد: چیزی که به صرفه است و خطرات زیست محیطی کمتری دارد مالچ های پتاسه است. در حال حاضر در منطقه خوزستان در برخی مناطق از این مالچ استفاده میشود.

مالچی نفتی چیست و چه عوارضی دارد؟

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی گفت: اما نوع اصلی مالچ که درگیری ما سر این موضوع است، مالچ نفتی است.مالچ نفتی چیست؟ زمانیکه فرایند تقطیر نفت خام انجام میشود فرآورده های زیادی دارد. آخرین مراحلی که از تقطیر نفت برداشت میشود چند مورد است که شامل مازوت، قیر و مالچ میباشد.

الهامی به عوارض مالچ نفتی اشاره کرد و افزود: مالچ نفتی یک ترکیب آروماتیک فرّار است؛ اگر در محیطی ریخته شود به مرور زمان تجزیه شده و در محیط پخش میشود و گاها عوارضی مانند سرطان را برای مردمی که در منطقه هستند به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: عوارض بعدی مالچ نفتی این است که این ماده داغ چسبنده ای است که وقتی در منطقه ای ریخته میشود داغی و چسبندگی خیلی اوقات تمام اکوسیستم منطقه را بهم زده و بسیاری از موجوادات منطقه را از بین میبرد و باعث میشود گیاهان موجود در منطقه هر چند کم نتوانند فتوسنتز کنند.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی اظهار کرد: اینکه بخواهیم با یک ماده ای خاک را به قیمت نابود کردن منطقه تثبیت کنیم عاقلانه نیست.

الهامی بیان کرد: عوارض دیگر مالچ نفتی به دلیل اینکه این ماده یک ترکیب نفتی و شبیه قیر است باعث مانع ورود آب به داخل خاک میشود.

وی افزود: عمده آسیب مالچ پاشی نفتی این است که به دلیل سیاه رنگ بودن این ماده وجود این در کویر یعنی کوره، دما به حدی در این بستر بالا میرود که تمام گونه های گیاهی در این منطقه را میکُشد. رطوبت خاک را از بین میبرد. میکروارگانیسم های داخلی خاک از بین میرود و عملا این خاک به خاک مرده تبدیل میشود.

وجود انواع مالچ های جدید

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی به وجود مالچ های جدید اشاره کرد و گفت: مالچ نانو، مالچ های بیلوژیک و سایر مالچ هایی که شرکت های دانش بنیان خوبی در این زمینه فعالیت دارند از جمله مالچ های جدیدی است که میتوان استفاده کرد. دانشگاه خرمشهر نیز در زمینه مالچ نانو فعالیت های خوبی انجام داده و مالچ نانویی معرفی کرده که برای محیط زیست بی خطر است.

الهامی با بیان اینکه چرا مالچ پاشی انجام شده، تصریح کرد خراسان جنوبی استانی بیابانی است و بارندگی در این استان به ویژه طی سال گذشته و امسال بسیار کم بوده است. بحث بادهای ۱۲۰ روزه را در منطقه جنوب و جنوب شرق استان داریم. بحث کویری بودن منطقه و درجه حرارت بالا را در منطقه طبس داریم. راه هایی که از بیابانهای طبس گذر میکنند و همه این ها دست به دست هم میدهند که یک اتمسفر برای فضای استان شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در اینکه ما در منطقه طبس و مسجد شکر و اتصال آن به منطقه سمنان یک منطقه بسیار مستعد کویری داریم و فرسایش بادی در منطقه بالا است و معضل و مشکل شن های روان را داریم شکی نیست اما آیا اولین، آخرین و راحت ترین کار مالچ پاشی نفتی که به شدت مضر است، میباشد؟ خیر.

روشهای جدید بیابان زدایی

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی عنوان کرد: امروزه روشها و متدهای فراوانی در جهان در بحث بیابان زدایی است و عملا در حال حاضر مالچ نفتی به طور کلی منسوخ شده است. کشت گیاهان خاصی که با شرایط محیط همخوانی دارند، بحث های تثبیت ساختاری شن ها، بحث های آبخیزداری و هدایت جریانهای آب و سایر موارد روشهایی برای بیابان زدایی است.

الهامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک تجربه موفق بیابان زدایی و تثبیت شنها را در منطقه نهبندان داریم؛ جنگلهای مصنوعی گز و تاغی که در منطقه نهبندان کاشته شده تاثیر خیلی بزرگی در بحث کنترل شن های روان در منطقه داشت که اگر نبود ما در این منطقه با مشکلات جدی مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه بحث بیابان زدایی موضوع پیچیده ای است و ابعاد پیچیده ای در این خصوص دارد، افزود: راهکارهای متفاوتی نیز دارد که گاها برخی از راهکارها به روابط خارجه ما برمیگردد و صرفا یک کار آکادمیک صِرف نیست.

کمبود نیروی انسانی متخصص

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی اظهار کرد: موضوع دیگری که باید در مورد محیط زیست استان مطرح شود، کمبود نیروی انسانی متخصص است. ما در رشته های منابع طبیعی و محیط زیست بیشترین آمار بیکاران را در کشور داریم. متخصصینی داریم که از دانشگاه ها خارج شده اما سازمانهای محیط زیست و منابع طبیعی جذب نیرو انجام نمیدهند که گاها بسیاری از این موارد به دلیل مسائل بودجه ای است. سازمانی که به لحاظ مسائل مالی قدرتمند نباشد نمیتواند توسعه پیدا کند و توسعه پیدا نکردن یعنی عدم جذب نیرو و عدم جذب نیرو یعنی نمیتواند استان پهناوری به پهناوری خراسان جنوبی را به لحاظ زیست محیطی تغذیه کند.

الهامی بیان کرد: موضوع بسیار مهمی که باید مورد نظر قرار داد شود این است که ما نیروی انسانی متخصص در بحث منابع طبیعی و بیابان زدایی بسیار کم داریم. فارغ التحصیلان رشته محیط زیست علی رغم اینکه در رشته مهمی تحصیل کردند اما بیکارترین فارغ التحصیلان هستند.

وی بیان کرد: مورد بعدی بحث های بودجه ای است. ادارات کشور و استان خراسان جنوبی به شدت درگیر مسائل بودجه ای هستند. ادارات محیط زیست و منابع طبیعی شرایط بدتری به لحاظ مالی نسبت به سایر ادارات دارند چون ذاتا اداره محیط زیست در کشور ما کم اهمیت است و ما وقتی متوجه اهمیت محیط زیست خواهیم شد که از دست داده باشیم.

بحث های مالی و اعتباری

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی عنوان کرد: بحث های منابع واعتبار خیلی اوقات طرح های بیابان زدایی صحیح و علمی را به عقب رانده است. بسیاری از طرح ها ناقص است و بودجه ای برای آغاز بکار شدن آنها نیست یا بسیاری از طرح ها انجام شده اما نگهداری نمیشود.

وی با بیان اینکه مثال هایی در بحث بیابان زدایی وجود دارد که از جمله میتوان به کشورهای اطراف از جمله چین به عنوان موفق ترین کشور در بحث بیابان زدایی اشاره کرد، افزود: بحث بعدی مهم دیگر در این حوزه بحث دیپلماسی آب است. درست است شاهد خشکسالی هستیم اما بحث و مشکل اصلی خشکسالی نیست مشکل اصلی مدیریت آب است. بحث دیپلماسی آب در شرق و غرب خیلی پر رنگ است که باید دنبال شود.

الهامی به افتتاح سد کمال خان در افغانستان اشاره کرد و گفت: این سد عملا بر روی سر چشمه رود هیرمند قرار میگیرد و بحث منابع آب منطقه سیستان و زابل را از رود هیرمند میگیرد وعملا این منطقه را خشک خواهد کرد.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی تصریح کرد: وزارت خارجه ما در بحث گرفتن حق آبه و در بحث فشارهای دیپلماتیک برای اینکه افغانستان این سد را ایجاد نکند چه کرده است؟ در دولت قبل که این حوزه تعطیل بود و کاری انجام نشد.

وی افزود: موضوع جدیدی که پیش می آید بحث سد ایلی سو است این سد در کشور ترکیه در بالا دست منطقه دجله احداث و افتتاح شده است. همچنین سد آتاتورک در کسور ترکیه در بالادست فرات احداث شده که احداث این دو سد باعث خشک شدن دجله و فرات میشود.

الهامی ادامه داد: در سالهای اخیر که بحث احداث این سد در حال انجام بوده و رودخانه ها را تغییر مسیر دادند دیدیم که منطقه دجله و فرات عملا خشک شد و عراق را تا حدودی با بحران کمبود منابع آبی تا حدودی رو به رو کرد. این بحث را در منطقه هورالعظیم هم شاهد بودیم که منطقه خشک شد و تهدید بزرگی در مورد ریزگردها خواهد بود.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی با بیان اینکه کشور ایران و رسانه ها هیچ واکنشی در برابر این اقدام ترکیه نشان ندادند، گفت: افتتاح سد ایلی سو در ترکیه تمام خاورمیانه به خصوص عراق،سوریه و ایران را با بحران آب مواجه میکند. بحران آبی که در شرایط فعلی به شدت جدی خواهد بود. بحران ریزگردها، بحران شن های روان، خشکسالی و لختی بحران هایی است که کشور ما را مواجه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: شاید مالچ نفتی راحت و ارزانترین اقدام باشد اما عوراضی که دارد اصلا به فواید آن نمی ارزد. تمام موجودات، ساختار خاک و زندگی ساکنان منطقه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

الهامی بیان کرد: زیستگاه یوزپلنگ ایرانی که در منطقه نایبندان است نیز با وجود اینکه حدود ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد اما بهرحال تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و برای زیست محیطی منطقه ضرر دارد.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی استان کم آبی است و با این دیپلماسی آبی که ما داریم کم آب تر و شرایط بدتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه آیا تنها راهکار مالچ پاشی است، اظهار کرد: قاعدتا نه. اگر وضعیت احداث سد در کشورهای مجاور اینگونه باشد تا ۱۰ سال آینده باید در خیابانهای بیرجند هم مالچ پاشی کنیم. مالچ پاشی یک روش پایدار برای بحث کنترل ریزگردها و شن های روان نیست‌. باید به فکر مدیریت منابع آب، تثبیت خاک، درختکاری، کشت بذر و … بود. مالچ پاشی آخرین و شاید اشتباه ترین کاری است که میتوان انجام داد آن هم نه استفاده از مالچ نفتی بلکه از مالچ هایی که مقرون به صرفه تراست و به لحاظ زیست محیطی آسیب کمتری دارند.

الهامی بیان کرد: بحث دیگری که در مورد مالچ پاشی به وجود آمد این بود که مدیرکل منابع طبیعی گفت این یک نوع مالچ نفتی است که آب را عبور میدهد و خطری برای محیط زیست ندارد. این موضوع به شدت گنگ است. اینکه چه نوع مالچی و چرا استفاده شده؟ اینکه آیا حفظ حریم جاده و ریل راه آهن راهکار دیگری نداشته است؟ آیا این قدر شرایط اضطراری بود که این اقدام انجام و چرا مالچ نفتی استفاده شده. هماهنگ شدن زندگی موجودات منطقه با مالچ پاشی و …. همه موضوعاتی است که باید توضیح داده شود.

موضوع مالچ پاشی در خراسان جنوبی گنگ است

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی تصریح کرد: موضوعات مطرح شده در مورد مالچ پاشی در خراسان جنوبی گنگ است و از مسئولان میخواهیم که در این مورد به صورت کارشناسی و تخصصی صحبت کنند. این تاییده زیست محیطی که میگویند دریافت شده را از کجا دریافت کرده اند؟ اینکه صرفا به حرف های پژوهشکده صنعت نفت که خودش از فروش مالچ ذینفع است استناد شود عملا تعارض منافع ایجاد میکند و نمیتوان به چنین چیزی استناد کرد. استناد به حرف پژوهشکده صنعت نفت و استان را در معرض خطر قرار دادن کار اشتباهی است ‌باید این مسئله شفاف شود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه چرا طرح های کشت نهال و درختکاری در منطقه جواب نداده، قبلا از چه روشهایی استفاده شده که حال به مالچ پاشی رسیده است، متخصصین و افرادی که این طرح را ارائه دادند چه افرادی بودند و … همه مسائلی است که باید شفاف شود.

الهامی با بیان اینکه ما با موضوع بسیار گنگی مواجه هستیم، گفت: این کار یک عده موافق افراطی سینه چاک و یک عده مخالف افراطی سینه چاک دارد و حقیقت چیزی بین این دو است.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن خراسان جنوبی بیان کرد: مالچ پاشی راه کنترل پایدار بحث های ریزگردها و شن های روان نیست ما با بحران آب مواجه هستم و خواهیم بود. آیا بیابان زدایی یعنی نابودی بیابان؟ مالچ پاشی در شرایط فعلی خراسان جنوبی اشتباه است.

وی تصریح کرد: در بحث مدیریت آب و نگهداری روانابها باید به سمت صنعت کشت های کم آب بر رفت. از طرفی به فکر تثبیت شن های روان هستند و از طرفی کارخانه فولاد یا کارخانه های آب بر در استان افتتاح میشود.

الهامی عنوان کرد: گاها میبینیم طرح های آبخیزداری وطرح های کنترل مدیریت مصرف آب به واسطه طرح موهومی به نام انتقال آب از دریای عمان لغو میشود. به جای اینکه در مناطق کم آب استان آب را مدیریت کرده و نحوه کشاورزی را تغییر دهیم، به فکر کشت صحیح گلخانه ای باشیم نه چیزی که فعلا در استان انجام میشود و ….، اگر به فکر استان هستیم تضاد رفتاری باید تغییر کند.

پاسخ مدیرکل منابع طبیعی و آخیزداری خراسان جنوبی

برای بررسی بیشتر موضوع و دلیل مالچ پاشی منطقه نایبند طبس با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت و گو کردیم.

علیرضا نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفت و گو با خاورستان، در این خصوص اظهار کرد: مالچ پاشی برای تثبیت سطحی ماسه و به منظور جلوگیری از حرکت است.

وی افزود: این منطقه مسجد شکر و نایبندان در شهرستان طبس به جهت وزش باد و فعال بودن حرکت ماسه بادی مالچ پاشی شده که از حرکت ماسه ها جلوگیری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: مجموع وسعت عرصه ۲۶۱ هزار هکتار است که از این عرصه کمتر از یک هزار هکتار یعنی ۹۶۳ هکتار و در محدوده مسجد شکر مالچ پاشی شده است.

نصرآبادی با بیان اینکه نگرانی بابت عدم نفوذ آب در خاک نیست، عنوان کرد: در این منطقه بارندگی زیادی نداریم که نگرانی برای عدم نفوذ آب به خاک وجود داشته باشد.

مالچ نفتی استفاده شده بر پایه آب است

وی اظهار کرد: مالچ نفتی استفاده شده مالچ صد درصد نفتی، قدیمی و سنگینی نیست بلکه مالچ ترکیبی است و طبق آزمایشی که انجام شده و مالچ استفاده شده در خراسان جنوبی با مالچ استفاده شده در استان کرمان یکی است بین ۸ تا ۹۰ درصد این مالچ مخلوط آب دارد یعنی این مالچ خود به خود مالچ مرطوبی است و نگرانی از این بابت وجود ندارد و این لایه نازک مالچ که روی خاک قرار میگیرد از تبخیر آب زیر خاک جلوگیری کرده و رطوبت خاک را بیشتر نگه میدارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در مورد رنگ سیاه این مالچ و استفاده در کویر که باعث ایجاد حرارت و از بین رفتن گونه گیاهی و جانوری خواهد شد، گفت: وقتی منابع طبیعی قرار است منطقه ای را مالچ پاشی کند نقطه ای را مالچ پاشی میکند که پوشش گیاهی و جانواری آن کم است.

نصرآبادی اظهار کرد: برای کاشت گونه گیاهی نیز ابتدا باید شن و ماسه تثبیت شود بعد گونه گیاهی کشت چراکه در غیر اینصورت گونه گیاهی رشد نمیکند و برای این اقدام ابتدا باید ماسه تثبیت شود تا بعد بتوان گونه گیاهی در منطقه مستقر کرد.

وی بیان کرد: بنابراین در منطقه مالچ پاشی شده گونه گیاهی زیادی نبوده که مالچ پاشی باعث سوختگی شود‌. در بحث تیرگی رنگ مالچ که در اثر تابش نور خورشید ممکن است باعث ایجاد حرارت شود همین مالچ به دلیل رطوبتی که دارد در شب باعث حفظ رطوبت خاک میشود یعنی اگر حرارت ایجاد میکند اثر معکوس هم دارد.

مالچ پاشی برای اولین و آخرین بار در تاریخ خراسان جنوبی انجام شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی اولین و آخرین باری بود که در منطقه مسجد شکر و به منظور تثبیت شنهای روان مالچ پاشی شده است.

نصرآبادی عنوان کرد: در این منطقه به دلیل تردد زیاد خودروها و حمل بار شاهد تصادفات،حوادث، بسته شدن راه و مشکلاتی بودیم که با توجه به دستور از طرف کشور در این نقطه مالچ پاشی انجام شده است.

وی اظهار کرد: در خراسان جنوبی این همه عرصه بیابانی داریم و برای جلوگیری از بیابان زایی یک قطره مالچ استفاده نشده است و در این منطقه ای که مالچ پاشی شد نیز به دلیل اینکه راهکار دیگری نبود و ناچار بودیم مالچ پاشی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: به دلیل خطراتی که در این منطقه شاهد بودیم و در کلان کشور به این نتیجه رسیده بودند مالچ پاشی در منطقه مسجد شکر شهرستان طبس و چند نقطه دیگر در چهار استان کشور انجام شد از بین بد و بدتر، بد را انتخاب کردند.

نصرآبادی با بیان اینکه حداکثر ماندگاری مالچ پاشی دو سال است، بیان کرد: به منظور حفظ جان مردمی که از این منطقه تردد دارند و کاهش تصادفات مالچ پاشی انجام شده است.

وی در مورد سرطان زا بودن اثرات مالچ پاشی، افزود: آیا سرطان زا بودن مصرف استفاده از فست فودها، چیپس و پفکی که صدا و سیما تبلیغ میکند بیشتر است یا مالچ پاشی کمتر از هزار هکتار که برای اولین و آخرین بار در تاریخ خراسان جنوبی انجام شده است؟ در این منطقه ای که مالچ پاشی شده جمعیت ثابتی نداریم و مردم و مسافران در حال تردد هستند و این مسئله باعث ایجاد سرطان نمیشود‌‌.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: استقرار پایگاه امدادی هلال احمر در این منطقه به دلیل وقوع تصادفاتی بوده که در این محدوده به دلیل حرکت شنهای روان شاهد بودیم.

مالچ پاشی پروژه موقتی بود

نصرآبادی بیان کرد: مالچ پاشی پروژه موقتی بود که بتوانیم مابقی کارها از جمله نهال کاری، انجام بادشکن و تله رسوبی را در ادامه انجام دهیم ضمن اینکه تاکنون در این منطقه در ۲۲۵ هکتار ۲۲ هزار و ۵۰۰ اصله نهال کشت کرده ایم که علی رغم کم آبی درصد زیادی از نهال ها جواب داده و رشد کرده است.

وی در مورد دلیل استفاده از مالچ نفتی در حالی که مالچ های جدید و نانو وجود دارد، اظهار کرد: برای استفاده از مالچ، در دسترس بودن، هزینه های تمام شده، توجیه فنی و اقتصادی و سایر موارد مهم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی به پیامهای مطرح شده در فضای مجازی در مورد مواد مورد استفاده به جای مالچ اشاره و بیان کرد: برخی در فضای مجازی مطرح کردند به جای مالچ از ملات چغدرقند و نیشکر استفاده میشد، این مطالب در حالی مطرح میشود که دامداران برای تهیه علوفه از آن طرف کشور منتظر هستند آن وقت من برای تثبیت شن های روان ملات چغندر قند و نیشکر در بیابان بریزم؟ اصلا این کار شدنی است؟ این افرادی که این پیامها را میگذارند برای دامداران بعدا چه جوابی داشتند؟ آن موقع حتما میگفتند منابع طبیعی علوفه دام را در بیابان رها کرده است.

نصرآبادی گفت: در کلان کشور به این نتیجه رسیدند که مالچ جدید نفتی که بر پایه آب است برای جلوگیری از حرکت شن های روان در چند نقطه کشور استفاده شود که یکی منطقه مسجد شکر خراسان جنوبی بوده است از ۱۵ میلیون هکتار بیابان خراسان جنوبی در کمتر از هزار هکتار مالچ پاشی انجام شده است‌.

وی افزود: این مالچ پاشی تصمیم استانی و خودسرانه نبوده بلکه متولی اصلی کارگروه مقابله با بیابان زدایی است و با تصمیم کلان کشور به منظور کاهش حوادث جاده ای ناشی از حرکت شن های روان در چند استان انجام شده است.

در سال ۱۴۰۰ هیچ گونه مالچ پاشی نداریم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: این مالچ پاشی مصوبه سال گذشته بوده و ما برای سال جاری مالچ پاشی نداریم.اینکه عده ای شعار”مالچ پاشی را متوقف کنید” سر میدهند باید بدانند که برای سال ۱۴۰۰ اصلا برنامه مالچ پاشی نداریم.

نصرآبادی در مورد ذینفع بودن پژهشکده صنعت نفت که اقدام مالچ پاشی به آن استناد شده، بیان کرد: مالچ نفتی این همه استفاده دارد که اگر به ما ندهند در مصارف دیگر به کار میرود و حتی اگر قرار باشد پژوهشکده صنعت نفت مالچ را برای استان ما در انبارهایش نگهداری کند باید هزینه بدهیم و اگر ما به این مالچ نیاز نداشته باشیم به استانها و جاهای دیگری میدهد. از طرف دیگر آزمایشگاه مرجع صنعت نفت برای تایید استفاده از مالچ نفتی به منابع علمی ملی، بین المللی، کشوری، نهادهای زیست محیطی و … استناد میکند.

اجرای پروژه مالچ پاشی و کاهش حوادث جاده ای در منطقه

وی با بیان اینکه مالچ پاشی بنا بر ضرورت انجام شده، اظهار کرد: تصادفات جاده ای در این محور در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ حدود ۵۵ درصد کاهش داشته و طی مدت زمان گذشته از سال جاری نسبت به سال ۹۹ حدود ۷۰ درصد کاهش داشته که همه به دلیل پروژه موقت مالچ پاشی بوده که انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: کشور ایران کشوری است که پروژه های بیابان زدایی آن در سطح دنیا حرف اول را میزند و طبیعتا اقدامی غیر کارشناسی و روی هوا در بحث مقابله با بیابان زدایی انجام نمیدهد.

حد و مرز زیستگاه یوزپلنگ ایرانی با منطقه مالچ پاشی فاصله دارد

نصرآبادی در مورد خطرات احتمالی مالچ پاشی برای زیستگاه گونه یوزپلنگ ایرانی، بیان کرد: منطقه مالچ پاشی شده با زیستگاه یوزپلنگ ایرانی فاصله دارد و حد و مرز زیستگاه مشخص است.