۴ تصمیم دولت درباره سامانه حقوق و مزایا/ صالحی 3 ماه سابقه کم داشت

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: تاکنون صندوق‌ها برای ثبت حقوق و مزایای خود در سامانه مقاومت می‌کردند اما اخیراً رئیس‌جمهور دستور بارگذاری اطلاعات پرداختی صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تابعه‌شان را در سامانه ثبت حقوق داده است.
۴

به گزارش خبرگزاری فارس، جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور امروز در نشست خبری با بیان اینکه امسال پانزدهمین دوره جشنواره رجایی مربوط به عملکرد سال ۹۷ دستگاه‌ها برگزار می‌شود، اظهار داشت: برای این جشنواره دستگاه‌ها از دو منظر شاخص‌های عمومی که مربوط به برنامه ۱۰ گانه اصلاح نظام اداری می‌شود و شاخص‌های اختصاصی که مربوط به وظایف و ماموریت‌های اصلی دستگاه‌ها ناشی از تفاهم انجام شده بین سازمان اداری و استخدامی و دستگاه‌ها می‌شود، مورد ارزیابی علمی قرار گرفتند.

*تعیین تکلیف پذیرفته شدگان قوه قضاییه در آینده نزدیک

انصاری در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص تعیین تکلیف ۶۴۰۰ پذیرفته شده آزمون استخدامی قوه قضائیه در سال ۹۶ گفت: قوه قضائیه در سال ۹۶ از ما برای برگزاری آزمون استخدامی پرس‌وجو کرد و طبق مکاتباتی که با قوه انجام دادیم، میزان جذب را در سقف ۳۲۰۰ نفر و تأمین منابع اعتبار را از سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که اعتباری تخصیص نمی‌دهد، افزود: طی مکاتبه‌ای که با قوه قضائیه انجام دادیم، اعلام کردیم که «می‌توانید خودتان تأمین اعتبار کنید» حال چطور شد که قوه قضائیه به این جمع‌بندی رسید که نیازی به بودجه و مجوز ندارد، باید از خودشان سؤال بپرسید.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: قوه قضائیه آزمون را برگزار کرد و پس از پذیرش قبول‌شدگان، به اینجا رسیدند که نیاز به مجوز و اعتبار دارند آن هم در سال ۹۸ که دولت مشکل جدی در بودجه دارد.

انصاری با بیان اینکه ما متناسب با تعداد شعب، نیروی اداری را جذب می‌کنیم، به جلسه اخیر کمیسیون قضایی مجلس در رابطه با پذیرفته‌شدگان قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: مطابق با آنچه که قوه قضائیه به کمیسیون قضایی مجلس ارائه کرد، اعلام شد که این نهاد می‌تواند حقوق ۴۰۰۰ نفر را از سرجمع اعتبارات خود تأمین کند و اگر سازمان برنامه و بودجه این موضوع را تائید کند، ما اعلام کردیم که آماده همکاری با قوه قضائیه را داریم.

انصاری تصریح کرد: در حال حاضر نیز قوه قضائیه با سازمان برنامه و بودجه در حال نهایی کردن کار هستند و ما منتظر اعلام نتیجه هستیم.

*آخرین گزارش درباره اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص میزان اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اظهار داشت: این قانون به صورت کامل اجرا شده و تنها در برخی از موارد، دستگاه‌ها اجازه‌هایی گرفته‌اند که استثناء قائل شوند.

وی در خصوص اینکه آیا صدا و سیما نیز این قانون را اجرا کرده است؟ گفت: صدا و سیما به غیر از اجازه‌هایی که برای گرفتن تعداد نیروهای خود گرفت، ۲۰۰ نفر را ترخیص کرد.

*دستور رئیس‌جمهور برای ورود اطلاعات صندوق‌ها در سامانه حقوق و مزایا

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به وضعیت حقوق و مزایا در صندوق‌های کشور نیز گفت: تاکنون صندوق‌ها برای ثبت حقوق و مزایای خود در سامانه مقاومت می‌کردند اما اخیراً رئیس‌جمهور دستور بارگذاری اطلاعات پرداختی صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تابعه‌شان را در سامانه ثبت حقوق داده است.

وی بیان کرد: همچنین رئیس‌جمهور در دستور دیگری، تصمیم‌گیری درباره حقوق و مزایای صندوق‌ها را به شورای حقوق و دستمزد ارجاع داده است.

*علت وارد نشدن اطلاعات قوه قضائیه در سامانه حقوق و مزایا

انصاری در رابطه با علت عدم ورود اطلاعات قوه قضائیه در سامانه حقوق تصریح کرد: مطابق با اعلام قوه قضائیه، اطلاعات حقوق این نهاد در پایگاه خود قوه وارد شده و فقط به سامانه اصلی (سامانه حقوق و مزایا) منتقل نشده است.

معاون رئیس‌جمهور افزود: ما فرض را بر این گذاشتیم که قوه قضائیه اطلاعات را وارد کرده و منتظر انتقال این اطلاعات به سامانه اصلی هستیم.

* جزئیات انتصاب میعاد صالحی در صندوق بازنشستگی کشوری

رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره احراز شغلی میعاد صالحی مدیرعامل برکنار شده صندوق بازنشستگی گفت: به استناد ماده ۱۷ قانون ساختار جامع رفاه اجتماعی کلیه کسانی که به عنوان مدیر در یکی از ارکان مدیرعامل، هیات مدیره و یا عضو هیات نظارت منصوب می‌شوند باید دارای مدرک کارشناسی ارشد با پنج سال سابقه در رشته‌های مدیریت، حسابداری، امور پزشکی، بیمه‌گری و یا انفورماتیک باشند بنابراین باید در مورد استخدام اینگونه افراد حتما از سازمان اداری و استخدامی استعلام شده و در صورت تایید به این سمت منصوب شوند.

وی با بیان این‌که قبل از استعلام، استخدام نافذ نیست، گفت: اما این در حالی بود که مدیرعامل صندوق بازنشستگی در ۱۰ فروردین‌ماه استخدام شد ولی استعلامی در مورد شرایط شغلی وی از سازمان اداری و استخدامی انجام نشد تا این‌که در تیرماه خواستند استعلام بگیرند، در حالی که انتصاب انجام شده بود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی با بیان این‌که مدارکی که در رابطه با مدیرعامل صندوق بازنشستگی برای ما ارسال شد ناقص بود، توضیح داد: در پاسخ به نامه آقای میدری معاون وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی اعلام کردیم که مدارکی که برای ما ارسال کردید ناقص است و بررسی‌هایی را انجام دادیم. اگر استخدام با رعایت ضوابط مربوط انجام می‌شود بلامانع خواهد بود چرا که آنها اطلاعات دقیقی در اختیار ما قرار نداده بودند.

وی گفت: در حالی باید مدیرعامل برکنار شده صندوق بازنشستگی پنج سال سابقه کار در رشته‌های مورد نظر می‌داشت که مدارکی که برای ما ارائه کردند نشان می‌داد وی دارای این پنج سال سابقه نیست و هرچه تلاش کردند به این میزان نرسید و با وجود این‌که فوق‌لیسانس داشت، در نهایت مجموع سابقه مدیریتی او ۵۷ ماه بود در حالی که باید ۶۰ ماه سابقه مدیریتی داشته باشد.

*حکم حقوقی 10.5 میلیون تومانی رئیس سازمان اداری

وی با اشاره به پرداخت‌ها برای اعضای دولت نیز اظهار کرد: طبق مصوبه شورای حقوق و دستمزد سقف دریافتی نباید بالاتر از ۱۰ میلیون تومان باشد که این در سه سال اخیر تغییر نکرد، اما در سال جاری دستخوش تغییراتی شد که این همچنان طبق قانون پرداختی‌ها انجام می‌شود به طوری که حکم حقوقی من به عنوان معاون رییس جمهور و با ۳۳ سال سابقه خدمت به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور همچنین تعداد کارمندان دولت را دو میلیون و ۷۶۹ هزار نفر و تعداد بازنشستگان کشوری را یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۲۶.۵ درصد از مدیران کشور از میان زنان هستند.

*هفته آینده گزارشی درباره سامانه حقوق و مزایا به دولت ارائه می دهیم

رئیس سازمان اداری و استخدامی در پاسخ به سوالی مبنی بر سرانجام سامانه حقوق و مزایا، اظهار داشت: تکلیفی در ماده ۲۹ مبنی بر طراحی سامانه حقوق و مزایا توسط دولت وجود دارد و دولت این تکلیف را بر عهده ما گذاشت و ما در فروردین سال ۹۷ این سامانه را مستقر کردیم.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی ۳ قوه موظف به بارگذاری اطلاعات پرداختی خود در این سامانه هستند و ما وظیفه‌ای برای ثبت این اطلاعات در سامانه نداریم و خود دستگاه‌ها باید مستقلا پاسخگوی عدم ثبت پرداختی‌های خود باشند. دستگاه نظارتی هم خود مستقلا باید برخورد کند.

انصاری ادامه داد: دسترسی عموم مردم به این اطلاعات هم در اختیار ما نیست بلکه پایگاه‌های اطلاع‌رسانی خود دستگاه‌ها باید این کار را کنند و بستگی به نظر دولت دارد که این گزینه فعال شود.

وی با بیان اینکه ۶ مرداد اخرین وضعیت سامانه را به دولت ارائه کردیم، افزود: هفته آینده نیز گزارشی را در رابطه با سامانه حقوق و مزایا به دولت ارائه خواهیم کرد.

* ۴ تصمیم جدید دولت درباره سامانه حقوق و مزایا

انصاری به ۴ تصمیم جدید هیات وزیران در خصوص سامانه حقوق و مزایا که به سازمان اداری ابلاغ شده است، اشاره کرد و گفت: هیات وزیران در ۴ بند تصمیمات خود را اعلام کرد که بند اول شامل این موضوع می شود که دستگاه‌های اجرایی که با اعلام سازمان اداری تاکنون اطلاعات پرداختی کارکنان و مدیران خود را در سامانه درج و یا تکمیل نکرده‌اند حداکثر تا پایان شهریور سال جاری باید در این مورد اقدام کنند.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه و سازمان‌های زیزنظر رهبری هنوز اطلاعات را پرداخت نکرده‌اند، افزود: بند دوم عبارت است از اینکه سازمان اداری پیگیری و هماهنگی لازم در خصوص ورود اطلاعات قوه قضاییه و سازمان های وابسته و نهادها و بنیادها و موسسات زیر نظر رهبری را به عمل آورده است.

انصاری با بیان اینکه در حال حاضر بین سازمان اداری و وزارت اقتصاد موازی کاری وجود دارد، ادامه داد: بند سوم مربوط به این می‌شود که با توجه به تکلیف مقرر در تبصره ۲۱ قانون بودجه ۹۸ در خصوص الزام دستگاه‌های اجرایی ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه به ارائه اطلاعات پرداخت حقوق و مزایا به خزانه داری کل کشور، سازمان اداری با وزارت اقتصاد هماهنگی کند تا از موازی کاری اجتناب شود.

وی افزود: بند چهارم نیز مربوط به این می‌شود که سازمان اداری گزارش نهایی مربوط به تکمیل ورود اطلاعات قبل از پایان شهریور امسال به هیات وزیران ارائه کند تا در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی پرداخت‌های مدیران و مقامات به مردم تصمیم‌گیری شود.