تروریسم اقتصادی آمریکا و تاثیر آن در روابط ایران و سازمان ملل

تهران-ایرنا- تروریسم و تحریم‌های اقتصادی آمریکا و تداوم آن در دولت جدید آمریکا مانع از پرداخت حق عضویت ایران در سازمان ملل شده است. موضوعی که به اذعان مقامات این سازمان خارج از اراده ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز ۱۲ خرداد در نامه‌ای اعلام کرد٬ ایران و چهار کشور دیگر در صورتی که سهم خود را در بودجه عملیاتی این سازمان پرداخت نکنند، حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل از دست می‌دهند.

سخنان دبیر کل سازمان ملل با اعتراض محمد جواد ظریف مواجه شد، ظریف نامه ای به گوترش تحریم‌های شدید و یک جانبه بانکی ایالات متحده امریکا را دلیل عدم پرداخت سهم ایران به سازمان ملل عنوان و تعلیق حق رای جمهوری اسلامی ایران به واسطه این عدم پرداخت را رد کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز تایید کرده است که تعلیق حق رای ایران علیرغم مذاکرات فشرده دو طرف رخ داده است و نتیجه «کم‌کاری» ایران یا مقامات سازمان ملل متحد نبوده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ خود به ولکان بوزکر، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، گفته است٬‌ ایران و چهار کشور دیگر به دلیل بدهی مالی به سازمان ملل متحد از حق رای در مجمع عمومی محروم خواهند شد. بر اساس ماده ۱۹ منشور سازمان ملل، هر کشور عضو مجمع عمومی در صورتی‌که بیش از دو سال حق عضویتش را پرداخت نکند، از حق رای در این مجمع محروم خواهد شد.

گوترش در عین حال به مجمع عمومی سازمان ملل این اختیار را داده است تا در خصوص کشورهایی که عدم پرداخت بدهی آنها ناشی از عوامل خارج از کنترل است، تصمیم‌گیری کند و در چنین صورتی به آنها اجازه دهد همچنان حق رای داشته باشند. بر این اساس و بنا به گفته ظریف در خصوص تحریم‌ها، مجمع عمومی می‌تواند حق رای ایران را تمدید کند.

سازمان ملل در سال های اخیر دچار کسری بودجه شده است. عامل اصلی این موضوع سیاست‌های یکجانبه گرایانه و بی اهمیت دانستن سازمان‌های بین المللی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا است. ترامپ به روشنی ارزش سازمان ملل را زیر سوال برد و تردید در همکاری با سازمان‌های چندملیتی را به مولفه اصلی سیاست خارجی خود تبدیل کرد.

در سال ۱۳۹۸ آمریکا با یک میلیارد دلار بدهی به سازمان ملل، بزرگ‌ترین بدهکار به این سازمان بود. دولت ترامپ با قلدرمآبی و برای به کرسی نشاندن سیاست‌های خود، ۱۱ دی ماه ۱۳۹۹ با اشاره به آنچه که حمایت سازمان ملل متحد از یک رویداد ضد اسرائیلی خواند و همچنین عدم حمایت این سازمان از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران به بودجه برنامه سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ رای منفی داد.

وزیر امور خارجه در نامه به گوترش تصریح کرد: همانطور که شما و در حقیقت همه دنیا به خوبی آگاه و مطلع هستید، مردم ایران تحت بی‌سابقه‌ترین جنگ اقتصادی (در واقع تروریسم اقتصادی) پیرو تصمیم دولت ترامپ برای خروج یکجانبه آمریکا از برجام (که به صورت بی شرمانه‌ای تا به امروز توسط جانشین او به عنوان اهرم چانه زنی ادامه یافته است) قرار دارند.

ماه ها پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن، هنوز تغییری در اعمال تحریم های اقتصادی علیه مردم ایران رخ نداده است. یکی از مهمترین انتقادات نسبت به اعمال تحریم علیه مردم ایران وجه غیراخلاقی و غیرانسانی آن است. انتظار می‌رفت دولت جدید آمریکا که مدعی تجدید نظر در سیاست‌های ترامپ است، اقدامات عملی در این زمینه انجام دهد با این حال تاکنون شاهد تداوم سیاست فشار و تحریم علیه ملت ایران هستیم.

ظریف در بخش دیگری از این نامه اقدام سازمان ملل در مجازات مردم ایران بواسطه سلب حق رای آنها در این سازمان را غیرمنطقی و نادرست خوانده و اضافه کرده است: مردم ایران به اجبار یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل از انتقال پول و منابع خود برای خرید حتی دارو و غذا (چه برسد به پرداخت بدهی‌های معوق سازمان ملل) منع شده اند و متاسفانه دبیرخانه سازمان ملل ظرف سه سال گذشته در قبال این جنایت علیه بشریت بی اعتنا بوده است.

تحریم اقتصادی گسترده یا سازمان یافته آمریکا برای حیات انسانی خطرناک است. اگر چه مقامات آمریکایی ادعا می کنند که غذا و دارو مشمول تحریم نیست، اما عملا این حوزه تحت تاثیر مستقیم تحریم‌های آمریکا و هم پیمانانش قرار دارد. عدم تعاملات و مبادلات پولی و بانکی از یک طرف و فشارهای آمریکا بر کشورها و شرکت های طرف تعامل ایران در حوزه غذا و دارو نیز تاثیر گذار است موضوعی که اغلب صاحب نظران و کارشناسان به ویژه در حوزه غذا و بهداشت و درمان به آن اشاره کرده اند.

وزیر امور خارجه در نامه به گوترش تاکید کرد: اقدامات غیرقانونی آمریکا در جنگ و تروریسم اقتصادی به ظرفیت ایران برای انتقال سهم مالی خود به سازمان ملل و تعداد دیگری از سازمان‌های بین المللی آسیب رسانده است و این عدم انتقال نتیجه مستقیم محدودیت شدید روابط بانکی ایران با دنیای خارج و مسدود کردن منابع نقدی چند میلیارد دلاری ملت ایران در کره جنوبی، ژاپن، عراق و دیگر بانک‌ها بوده است.

ظریف خاطرنشان ساخت: منشور ملل متحد این اختیار را به مجمع عمومی می‌دهد که تصمیم بگیرد «عدم پرداخت (سهم مالی) ناشی از شرایط خارج از کنترل عضو بوده است” و در این صورت آن کشور همچنان امکان رای دادن خواهد داشت. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران اطلاعیه تعلیق حق رای خود را رد می‌کند.

ظریف پیش از این هم در توییتر با اشاره به اعمال تروریسم اقتصادی آمریکا نوشت: در جهان «حقایق وارونه»، سازمان ملل ایران را به دلیل دیرکرد پرداخت، از حق رأی در مجمع عمومی محروم می‌سازد.

وی با انتقاد از موضوعاتی که مد نظر قرار نگرفته اظهار داشت: تروریسم اقتصادی ایالات متحده از اینکه ایران پول خرید مواد غذایی را بدهد ممانعت کرده است، چه برسد به معوقات سازمان ملل. سازمان ملل می‌تواند حق السهم را از ۱۱۰ میلیون دلاری که ایالات متحده در راهزنی اخیرش به سرقت برده، بگیرد.

اقدام اخیر سازمان ملل در منع ایران از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل با قوانین داخلی این سازمان کاملا مغایرت دارد. سازمان ملل موظف است که با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و فشار تحریم‌ها بر ایران در رفتار خود با ایران که عضوی از این نهاد بین المللی است، تجدید نظر کند و یک راهکار صلح آمیز ارائه دهد.