آیا انفجار در معدن خطیرکوه قانونی است؟

ماجرای قانونی یا غیر قانونی بودن انفجار معدن شن و ماسه خطیر کوه سوادکوه را در این صفحه بخوانید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران ، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه گفت : در جریان انفجار معدن شن و ماسه خطیر کوه حجم زیادی از توده‌های سنگ و گرد وغبار، رودخانه دامنه کوه را آلوده و مسیر تردد روستاییان را مسدود کرده است.

ابراهیم فلاحی با بیان اینکه موج انفجار بگونه‌ای بود که سبب هراس اهالی منطقه شده است، ادامه داد: قانون برای مناطق مسکونی، تجاری و صنعتی میزانی از آلودگی صوتی تعیین کرده که این انفجار‌ها مصداق بارز آلودگی‌های صوتی است.

او با بیان اینکه این انفجار در مرز منطقه شکار ممنوع رخ داده است، افزود: گونه‌های جانوری ارزشمندی در منطقه سوادکوه زندگی می‌کنند که امواج صوتی ناشی از این انفجار‌ها بر زندگی آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه گفت: محیط زیست استان فقط مناطق چهارگانه نیست و محیط زیست حیوانی، انسانی و گیاهی را هم شامل می‌شود که به فراوانی در این منطقه وجود دارد و انفجار‌های غیر اصولی ممکن است مسیر چشمه‌ها و آبشخور حیوانات را تغییر و باعث رانش زمین شود.

فلاحی ادامه داد: صدور مجوز و فعالیت این واحد‌های معدنی با اداره صنعت، معدن و تجارت است و وقتی محیط زیست را از فرایند استعلام‌ها حذف می‌کنند نباید انتظار از محیط زیست داشته باشند.

او با بیان اینکه برای صدور مجوز فعالیت این معدن شن و ماسه از محیط زیست استعلامی گرفته نشده است، گفت: چگونه این واحد‌های معدنی وقتی می‌خواهند دستگاه سنگ شکن مستقر کنند از محیط زیست استعلام می‌گیرند، اما برای برداشت واریزه‌های کوهی و انفجار در عرصه طبیعی از محیط زیست استعلامی گرفته نمی‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه گفت: واریزه‌های کوهی با لودر نیز قابل برداشت است و دلیل بر انفجار کوه که به گفته مسئولان این معدن هفته‌ای یکی دو بار اتفاق می‌افتد نیست.
فلاحی گفت: بهره بردار این معدن که می‌گوید همه مجوز‌های قانونی را داریم بهتر است آن را منتشر کند تا مردم و رسانه‌ها نگویند محیط زیست مقصر است.

او افزود: این اداره از معدن مذکور شکایت کرده و پرونده در مراجع قضایی با ورود دادستان در حال بررسی است.

دلیل انفجار ؛ کاهش هزینه استخراج و بالا بردن میزان بهره برداری

معاون معدن و منابع معدنی اداره کل صنعت معدن تجارت مازندران نیز با بیان اینکه انفجار در معدن شن و ماسه سوادکوه برای استخراج مواد معدنی همچون سنگ آهک، سنگ لاشه و فلورید امری طبیعی است، گفت: معدنکاران در معدن‌های روباز برای پایین آوردن هزینه استخراج و بالا بردن میزان بهره برداری از معادن اقدام به آتشباری و انفجار می‌کنند.

عباس عبدی افزود: این انفجار با درخواست بهره‌بردار این معدن انجام گرفت و مجوز‌های قانونی آن توسط هیئت ناریه استان که متشکل از نمایندگان استانداری، سپاه، نیروی انتظامی، نهاد‌های امنیتی و نماینده اداره کل صنعت معدن تجارت مازندران است صادر شده بود.

او در واکنش به نگرانی برخی فعالان محیط زیست نسبت به استخراج بی‌رویه معادن و نابودی منابع طبیعی، نیز گفت: هیچ گونه خطری منابع طبیعی و حیات وحش را تهدید نمی‌کند و این معدن خارج از مناطق چهارگانه محیط زیست است و جزو عرصه محیط زیستی کشور محسوب نمی‌شود.