حدود پنج میلیارددلار درشرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب سرمایه‌گذاری شده است

اهواز – ایرنا – مدیرکل سلامت، ایمنی و محیط زیست(اچ.اس.ای) وزارت نفت با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری ۴.۵ تا پنج میلیارد دلار وزارت نفت در مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: پروژه‌های زیست محیطی کوتاه مدت و بلند مدتی در بین این سرمایه‌گذاری‌ها، با محوریت شرکت‌های دانش بنیان در حال پیگیری و اجرا است.

به گزارش ایرنا مظاهر انصاری روز یکشنبه در آیین رونمایی از پروژه‌های محیط زیستی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در محل کارخانه‌های بهره برداری مارون ۶، سه و منصوری اهواز بیان کرد: اجرایی شدن سیاست ابلاغی محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب از سوی همه دستگاه‌های اجرایی الزامی است و به طور مشخص، تمامی مسایل این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اینکه دولت موظف است که تا پایان این برنامه ۹۰ درصد گازهای مشعل را کاهش دهد گفت: در این راستا، شرکت ملی نفت ایران در منطقه خوزستان پروژه‌های کوتاه مدت و بلند مدتی را در دست اجرا دارد.

انصاری بازیافت حدود ۹ میلیارد فوت مکعب گاز همراه با نفت را به معنای جمع‌آوری ۳۳ میلیون تن گاز دی اکسید کربن و معادل چهار درصد گاز دی اکسید کشور بیان کرد و افزود : به منظور جمع‌آوری سریعتر و بیشتر این گازها، از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای به کارگیری از روش‌های نوآورانه و خلاق استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: وزارت نفت در دوره جدید، حمایت از این شرکت‌ها را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و قرار است به زودی، بسته‌های کاری جدیدی ابلاغ شود.

مدیرکل سلامت، ایمنی و محیط زیست(اچ.اس.ای) وزارت نفت با تاکید بر اهمیت توسعه پایدار و متوازن بیان کرد. توجه به مسایل زیست محیطی یکی از الزامات انکار ناپذیر توسعه همراه با توازن محسوب می شود.

در این آیین پروژه‌های محیط زیستی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و جلوگیری از سوزاندن ۱۴.۳ میلیارد فوت مکعب در سال در کارخانه‌های بهره‌برداری شرکت نفت و گاز مارون در اهواز به بهره‌برداری رسیدند.

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت تابعه شرکت ملی نفت ایران با ۴۵ میدان و ۶۵ مخزن هیدروکربوری بزرگ و کوچک در گستره‌ای در محدوده ۵ استان جنوب و جنوب غربی کشور، حدود ۸۰ درصد نفت خام و ۱۶ درصد گاز کشور را تولید می‌کند. در این قلمرو وسیع نفتی میدان های بزرگی همچون اهواز، گچساران، مارون، آغاجاری، کرنج و پارسی و بی بی حکیمه قرار دارند.

مناطق نفتخیز جنوب تامین کننده خوراک بیش از ۹۰ درصد پالایشگاه‌های کشور و همچنین خوراک مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی منطقه است.