درجه فرار حقیقی‌ها از بورس تغییر کرد

بورسان: بورس دیروز هم در ادامه مسیر نزولی دوشنبه در مدار منفی قرار گرفت و شاخص کل با افت ۵۵۰۰ واحدی (معادل ۰.۵ درصد) به کانال ۱۱۴۰ رسید.

شاخص هم‌وزن هم دوباره در مسیر نزولی قرار گرفت و عقب‌نشینی ۰.۴ درصدی را تجربه کرد.

بعد از دو سه روز که ارزش معاملات به سطوح نسبتا قابل قبولی رسیده بود،‌ دیروز دوباره افت کرد و در سطح ۳ هزار میلیارد تومانی قرار گرفت.

خروج پول حقیقی باز هم با شدت ادامه داشت و در بازار دیروز دوباره به ۳۳۰ میلیارد تومان رسید.

نکته مهم روز منفی بورس کاهش صف فروش‌ها بود. دیروز اغلب نمادهای منفی متعادل معامله شدند و ۴۲ درصد نمادها با صف فروش‌هایی به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان مواجه بودند که افتی جدی نسبت به روزهای رکودی بازار دارد.

۸ درصد نمادها هم صف خریدهایی به ارزش ۶۵۰ میلیارد تومان داشتند.

همه صنایع بزرگ دیروز منفی بودند و اغلب نمادهای این گروه‌ها هم سرخ‌پوش بودند.

در معاملات دیروز در بین صنایع پرنماد تنها دارویی‌ها و غذایی‌ها شاخص صنعت مثبت داشتند.

وبملت، شستا و شبندر بیشترین اثرگذاری منفی و فارس، برکت و اپال ببیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را داشتند.

آخرین مهلت بانک مرکزی برای واریز ۱۵۰ میلیون دلار باقی‌مانده از ۲۰۰ میلیون دلاری که باید صندوق توسعه ملی برای حمایت به بورس می‌داد، دیروز بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این مبلغ واریز نشده است.

گفته می‌شود سامانه معاملات بورس نهایت تا دو ماه دیگر تعویض و سامانه ایرانی جایگزین می‌شود.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی بورس خبر داد که نوع جدیدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، یعنی صندوق‌های اهرمی در بورس تاسیس خواهد شد.

قیمت مس در بازار جهانی دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت و تا ۱۰۳۵۰ دلار هم پیش رفت. البته این عدد چندان پایدار نبود و بامداد امروز به ۱۰۲۳۰ دلار رسید. آلومینیوم حدود ۲۵۰۰ و روی هم در سطوح ۳۰۶۰ دلاری به ازای هر تن قرار گرفتند.

قیمت نفت برنت دیروز به بالای ۷۰ دلار رسید.

قیمت دلار دیروز چندین بار بین کانال ۲۳ و ۲۴ هزار تومان جابجا شد. نهایتا نرخ ارز در کف روزانه ۲۳۸۰۰ تومانی معاملات پشت‌خطی را به پایان برد.

میانگین نرخ حواله دلار نیما و سنا با افزایش احتمالی عرضه از سوی صادرکنندگان به ۲۰۳۷۵ تومان رسیده است که کمترین قیمت حداقل از زمستان ۹۹ تاکنون محسوب می‌شود.

به گفته نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نگارش متن احیای برجام از دو دوره پیش (دور سوم) آغاز شده است.

خبرنگار وال‌استریت ژورنال: چهارشنبه یا پنجشنبه هیات‌های مذاکره‌کننده در وین به پایتخت‌ها بازخواهند گشت و به گفت‌وگوها استراحت داده خواهد شد. ممکن است تغییر کند اما فعلا برنامه این است. اینکه مذاکرات کی از سر گرفته شود و اینکه آیا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران ادامه یابد هنوز تعیین تکلیف نشده است.

مذاکره‌کنندگان روسیه و آمریکا در وین امروز دیدار داشتند که نماینده هیات روس آن را مفید دانست.

همانطور که انتظار می‌رفت اوپک و متحدانش تصمیم گرفتند سرعت افزایش تدریجی عرضه نفت را تغییر ندهند. زنگنه، وزیر نفت در خصوص نشست دیروز: این جلسه تا حدود زیادی تحت تاثیر بازگشت ایران به بازار نفت قرار داشت.

اکونومیست رشد ۳.۸ درصد اقتصاد ایران طی سال آینده را تخمین زد. همچنین بازگشت تحریم‌ها علیه کشور پس از یک دوره صلح موقت را پیش‌بینی کرده است.