ساخت اَبرطرح راه‌سازی مازندران در گیر و دار تملک زمین

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد توکلی روز دوشنبه در بازدید از مراحل ساخت آزادراه هفت تن به سورک در قائمشهر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ساخت این آزادراه از مهمترین طرح های زیرساختی برای کاهش بار ترافیکی مازندران است که تکمیل آن رفاه حال هموطنان در سفرهای مسافرتی به این استان شمالی را رقم می زند.

وی ادامه داد:‌ در یک دهه اخیر به دلایلی که مهمترین آن آزاد نبودن بستر راه است طرح پیشرفت خوبی نداشته است و این موضوع باعث آن شده تا سرمایه گذار و دولت متضرر شوند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: آزادراه موردنظر به طول ۴۲ کیلومتر به عنوان یک آزادراه استاندارد می تواند در کاهش ترافیک و تسریع دسترسی مردم تاثیر داشته باشد.

وی توضیح داد: جاده ساری به قائمشهر از جمله یکی از پُرترددترین محورهای مواصلاتی کشور محسوب می شود و تداخل ترافیک شهری و برون شهری باعث ایجاد تصادفات بخصوص تصادفات منجر به فوت در این محور می شود.

توکلی اظهار داشت: با اجرا و بهره برداری آزاد راه هفت تن به سورک که از شهرستان های قائمشهر، ‌ساری و میاندورود عبور می کند می تواند در این حوزه معضلات راه مازندران تحول شگرفی ایجاد کند.

وی گفت: در سال ۱۳۹۰ و آغاز اجرای این طرح برآورد اولیه هزینه آن ۱۵ هزار میلیارد ریال بود که اکنون با تورم و همچنین افزایش قیمت املاک برای خرید و بازگشایی هزینه ۲۷۰ هزار میلیارد ریالی برای آن متصور است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران از صاحبان املاک در مسیر اجرای این طرح و نیز دستگاه های دولتی خواست تا برای تسریع در روند انجام آن همکاری لازم را کنند تا گره چندین ساله این ابرپروژه راهسازی مازندران باز شود

آزادراه قائمشهر به ساری به طول ۴۶ کیلومتر طرحی که بهره برداری از آن به عنوان عامل اساسی در کاهش بار ترافیک جاده های منتهی به قائمشهر از آن یاد می شود.

‌ساخت آزاد راه قائمشهر به ساری بیش از سه سال قبل در دستور کار وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم بود که به دلایلی از جمله فقدان اراده لازم برای اجرا و ساخت این طرح مسکوت باقی ماند.

تصویب نامه هیات وزیران در باره ساخت آزاد راه قائمشهر – ساری را معاون اول رئیس جمهوری در دولت دوازدهم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرده بود.

بر اساس این تصویب نامه وزارت راه ۳۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای احداث آزادراه قائم شهر- ساری و تأسیسات جانبی خاص آن را از محل ردیف اعتباری شماره (۴۰۷۰۲۸۱۸) قوانین بودجه سنواتی و فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط تأمین و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می کند. طرف مشارکت نیز تأمین هفتاد درصد ۷۰ درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می کند.