طرح هایی برای سازگار کردن شهر ها با رویداد های آینده

از گذشته تا کنون انسان ها برای بقا با چالش های فراوانی رو به رو بوده اند  و برای حفظ جان خود در برابر رویداد های طبیعی، به دنبال ساخت پناهگاه های امن بوده اند.

در واقع از زمانی که آدم و حوا از آن باغ خوش آب و هوا به زمین تبعید شدند، تلاش برای بقا نیز شکل گرفت و تجربیات این تلاش، سینه به سینه به نسل بعد منتقل شد.

از همان ابتدا بشر سیر تکاملی خود را آغاز نموده  و رفته رفته توانست از قدرت خدادای مغزش استفاده کند و ابزار و وسایل مورد نیاز خودش را بسازد و در طول زمان سازه های خود را تقویت کند.

 

همانطور که در بالا گفته شد، ساخت پناهگاه امن نیز، یکی از بزرگترین چالش ها و دغدغه های انسان در طول تاریخ بشر بوده است.

بشر به زعم خود توانسته است تا حدودی در مقابل رویداد های طبیعی مقاوم شود، اما واقعیت چنین نیست.

 

انسان پس از ساخت پناهگاه، متوجه نیاز های دیگری شد و برای رفع آن اقدام نمود. پس از آن، انسان دریافت که سکونت در کنار آب به او شانس بقای بیشتری می دهد. طی این روند روستا هایی در کنار رود ها به وجود آمد سپس با گسترش روستا ها، شهر ها به وجود آمدند.

با پدید آمدن شهر ها چالش های بیشتری پا به میان گذاشتند و دراین برهه ی زمانی بشر اهمیت مقاوم سازی سازه های مرتفع شده را دریافت کرد.

 

در نتیجه ی این برداشت، سازه های مقاوم شکل گرفت. اما پس از مدتی رویدادی غیر منتظره بشر را غافلگیر می کرد. در واقع سازه ها مقاوم شده بودند اما با رویداد های غیر منتظره سازگار نبودند.

 

از این پس اهمیت سازگار سازی شهر ها با رویداد ها و عوامل طبیعی اهمیت زیادی پیدا کرد به طوری که بشر به صورت علمی و بنا بر شواهد به دست آمده از محیط، به پیش بینی  و برنامه ریزی برای آمادگی در برابر رویداد های آینده پرداخت.

 

در نتیجه ی این پیش بینی ها و برنامه ریزی ها، تخریب و تلفات اندکی مهار شد ولی پایان نیافت. امروزه بشر برای به حداقل رساندن خسارت، طرح هایی را تهیه کرده است. در ادامه با چند طرح برای سازگار کردن شهر ها با رویداد های آینده آشنا می شویم.

 

 

شهر هایی که قابلیت برنامه ریزی از نظر اقتصادی را دارند

 

جنبه های مختلفی در اصول برنامه ریزی شهری و تجاری حاکم است که کمک می کند شهر ها عملکردی بهینه و قابل بهره برداری داشته باشند. وابستگی زیادی بین این ویژگی ها و پارامتر هایی همچون مساحت و تراکم، دسترسی آسان، قابلیت استفاده و فاز بندی وجود دارد و این مسئله سازگاری شهر ها با رویداد های غیر منتظره را ممکن می کند.

شرکت معماری BIG در راستای این ایده، برای اولین مرکز رشد شهری جهان، پروژه ای را طراحی کرده است که طی آن یک شهر به هم پیوسته و متصل ساخته می شود. در این شهر تعاملات جدیدی بین وسایل نقلیه، طبیعت، مردم و محیط شکل می گیرد.

 

 چنده منظوره کردن مناطق شهری

 

شهر های چند منظوره دارای کارکرد های بسیار بالا می باشند و قادر اند به همه ی مردم خدمت رسانی کنند.

در سال های اخیر در یک پروژه ی عمرانی، حدود 28 هکتار زمین در ساحل شهر سانفرانسیسکو به منطقه ای شهری تبدیل شده است که در این منطقه محله های متنوعی وجود دارد.

در این منطقه، خانه های مسکونی، فروشگاه ها، ادارات و مکان های تفریحی ساخته شده و در آینده نیز یک مرکز اجتماعی جدید به آن اضافه خواهد شد.

 

 

خلاقیت در بهبود سیستم حمل و نقل

زیر ساخت های کارآمد و سیستم های حمل و نقل عمومی مناسب از عناصر اصلی شهر های مقاوم به حساب می آیند.

به وجود آوردن اتصالات جدید و بهبود سیستم حمل و نقل موجود در یک شهر، به توسعه و تحول آن شهر کمک می کند.

 

با روشن شدن اهمیت بالای محیط زیست و با توجه به آثار مخرب زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی ترافیک، استفاده از اتومبیل های شخصی در شهر های مقاوم و پایدار با سرعت قابل توجهی در حال کاهش است و در مقابل آن استفاده از خودرو های برقی و دوچرخه سواری طرفداران زیادی پیدا کرده است.

 

شرکت UN Studio تکنولوژی های جدید و مدرنی را با روش های حمل و نقل عمومی فعلی ترکیب کرده و یک خودروی کابلی (تراموای برقی) طراحی کرده است که حمل و نقل عمومی را سریعتر و موثر تر از گذشته خواهد کرد.

این خودرو در سال 2025 میلادی در شهر آمستردام رونمایی خواهد شد.

 

 

 ساختن محیط های مستحکم برای آیندگان

 

برای ساخت شهر های مقاوم و مستحکم به نکات زیر باید توجه نمود؛

 

  • استفاده از مصالح مناسب در ساخت و ساز

  • مصرف انرژی هوشمندانه

  • رعایت نکات ایمنی

  • تنوع در سیستم های شهری

  • به حداقل رساندن مصرف کربن و حفظ محیط زیست

  • سازگاری با رویداد های غیر منتظره و غافلگیر کننده

 

برای مقاوم سازی باید ساختمان های از پیش ساخته شده، تعمیر و دستخوش تغییر شوند و بهتر است برای هدف دیگری به کار گرفته شوند. این عمل باعث صرفه جویی در انرژی و تاحدودی صرفه جویی در وقت و مصالح می شود.