عملیات حفاری ۳۹ رشته تونل در مسیر راه آهن چابهار – خاش به اتمام رسید

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا مهرداد بذرپاش که با هدف بازدید و آغاز عملیات اجرایی چند پروژه جاده ای و بندری به سیستان و بلوچستان سفر کرده بود، از روند احداث ابر پروژه ریلی چابهار-زاهدان نیز بازدید کرد.

پروژه احداث راه آهن چابهار – زاهدان، به طول ۶۳۱ کیلومتر بخشی از کریدور ریلی شمال – جنوب در شرق کشور و در امتداد جاده چابهار به زاهدان قرار گرفته است. طبق مطالعات انجام شده سرعت طرح ۹۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار های باری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار های مسافری است.

راه آهن زاهدان به سرخس، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است که بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می سازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می کند. به گونه ای که می توان گفت این راه، اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند می دهد.

این خط ریلی از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق – مشهد متصل می شود و با بهره برداری از این طرح سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل می شود.

شهریور ماه سال ۱۴۰۱ خط ریلی زاهدان – خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر به بهره برداری رسید و با تکمیل راه آهن خاش-چابهار، بندر شهید بهشتی به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می شود.