نبود جاده دسترسی ۸۰۰ کارگر را بیکار و معادن شن و ماسه جوبجی رامهرمز را تعطیل کرد/ انتظار کارگران از سال ۹۶ برای ساخت جاده ادامه دارد

معادن شن و ماسه جوبجی رامهرمز در استان خوزستان به دلیل نبود جاده دسترسی برای تردد ماشین‌آلات تعطیل شده و ۸۰۰ نفر را بیکار کرده، حالا معدن داران و کارگران خواستار همکاری و بازگشایی موقت جاده ساحلی (رودخانه) از سوی دستگاه‌ها به‌خصوص سازمان صمت خوزستان هستند تا جاده دوکوهک تکمیل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، معادن جوبجی رامهرمز از چندین سال گذشته با حدود ۵۷ کارخانه تولید شن و ماسه و تعداد زیادی معدن مخروط، اشتغال حدود ۸۰۰ نفر از اهالی منطقه را سبب می‌شد و شن و ماسه بسیاری از پروژه‌های درون استان را تأمین می‌کرد.

ماشین‌آلات سنگین این معادن برای تردد از جاده روستای جوبجی که عرض کمی داشت و باعث آلودگی محیط زیستی، صوتی، خطر تصادف و دیگر مشکلات برای روستاییان می‌شد عبور می‌کردند که در سال ۹۶ با توجه به اهمیت معادن در اقتصاد منطقه و مشکلات روستاییان شورای تأمین شهرستان ساخت جاده دسترسی دیگری برای تردد کامیون‌ها به نام جاده دوکوهک را به تصویب رساند.

جاده دوکوهک به طول ۵ کیلومتر بعد از گذشت چندین سال تنها ۳/۵ کیلومتر آن خاک‌برداری شده و مابقی آن به دلیل معارضاتی با مشکلاتی مواجه شده است.

اهالی روستا که نسبت به تردد ماشین‌آلات از جاده روستا اعتراض داشتند و معدن‌داران نیز با آن‌ها موافق بودند، باعث شد در سال‌های ۹۷ و ۹۸ این جاده مقطعی باز و بسته شود و اشتغال ۸۰۰ نفر را به خطر بیاندازد.

معادن که تنها راه دسترسی خود را از دست داده بودند و جاده دوکوهک نیز بعد از گذشت سال‌ها بلاتکلیف مانده بوده بعد از حدود ۱۴ ماه تعطیلی معادن در اسفند سال ۹۹ تعدادی از جوانان و معدن داران با مجوزات لازم شورای تأمین و با هزینه شخصی خود اقدام به ساخت جاده ساحلی یا رودخانه به طول ۲ کیلومتر کردند و بعد از چند روز فعالیت معادن از این جاده میراث فرهنگی اعلام می‌کند که چندین متر این جاده در حریم میراث بوده و راهداری اقدام به مسدود کردن آن می‌کند.

بعد از پیگیری‌ها دشتکی استاندار پیشین خوزستان اجازه تردد ماشین‌آلات را از اول خردادماه سال ۱۴۰۰ تا آبان‌ماه سال جاری را صادر کرد تا وضعیت جاده دوکوهک تعیین تکلیف شود که باز هم اتفاقی نیفتاد و معادن جوبجی بعد از فعالیت چندماهه دوباره تعطیل شدند.

خواسته معدن‌داران بازگشایی موقت جاده ساحلی تا ساخت جاده دوکوهک است

به گفته معدن‌داران اداره صمت خوزستان که متولی این معادن نیز بوده اقدامی انجام نداده و در برخی مواقع نیز از دادن استعلامات موردنیاز خودداری می‌کرد. خواسته این معدن‌داران بازگشایی موقت جاده ساحلی تا ساخت جاده دوکوهک بوده و حاضر به همکاری‌های لازم برای ساخت جاده مذکور هستند.

هرمز بهاروند فرماندار رامهرمز در این رابطه به خبرنگار ایلنا می‌گوید: از لحاظ قوانین و مقررات سازمان صمت یا سرمایه‌گذار باید زیرساخت جاده معادن را فراهم کند. مسیری که در دوکوهک برای احداث جاده انتخاب شد زمین کشاورزی بوده و چندین مالک دارد.

وی می‌افزاید: با این وجود مقداری از کار اجرایی پیش رفته و تعدادی از زمین‌های کشاورزی نیز توسط کشاورزان فروخته و حدود ۳ مالک باقی مانده که معارض هستند. در زمان استاندار سابق جلساتی برگزار و بنا شد این مسیر به‌عنوان پروژه‌ای که برای شهرستان اولویت دارد اعمال ماده ۹ شود که اردیبهشت‌ماه صادر شد.

بهاروند با بیان اینکه اعمال ماده ۹ توسط وزیر صادر شد، ادامه می‌دهد: در آن قید شده که سرمایه‌گذاری جاده و تملک کردن زمین‌ها توسط معدن‌داران انجام شود و قرار شد اداره صمت کار اجرایی این جاده را آغاز کند که هنوز انجام نشده است.

وی بیان می‌کند: جلسه شورای تأمین در شهرستان نیز برگزار و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، میراث فرهنگی و سازمان آب و برق حضور داشته و اداره صمت و پلیس راه استان در جلسه حضور نداشتند؛ ولی مابقی نظرشان در مورد جاده ساحلی یا همان رودخانه منفی بود.

تعطیلی معادن آسیب جدی به اقتصاد شهرستان وارد می‌کند

فرماندار رامهرمز اضافه می‌کند: لازم است سازمان صمت خوزستان این کار را با جدیت بیشتری انجام دهد چرا که آسیب جدی به اقتصاد شهرستان و حتی بخشی از استان که مصالح پروژه‌ها را تأمین می‌کرد وارد می‌شود.

گفتنی است، اعمال ماده ۹ یک پروژه رسمی به‌حساب می‌آید و اگر مالکین و معارضین یک پروژه همکاری نکنند، دستگاه اجرا کننده پروژه از دادستانی تقاضا می‌کند و دادستانی طبق قانون و مقررات و نظر کارشناسی مبلغ زمین موردنظر به‌حساب دادگستری واریز شده و دستور کار داده می‌شود.

رامین داوودی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این باره به خبرنگار ایلنا می‌گوید: جاده دوکوهک دارای معارضاتی در مسیر شامل زمین‌های کشاورزی بود که حدود ۸۰ درصد آن تملک شده و با استعلاماتی که صورت گرفت و با پیگیری‌های سازمان صمت خوزستان توانستیم اعمال ماده ۹ را برای تملک مابقی زمین‌ها را از وزارت صمت دریافت کنیم.

وی در ادامه مطلب فوق اضافه می‌کند: اعمال ماده ۹ به دادستانی رامهرمز واگذار شد که از طریق قانون اعلام شده تملک باقی زمین‌ها انجام تا سنگ‌شکن داران بتوانند هزینه زمین‌ها در مسیر جاده دوکوهک را به مالکین را پرداخت کنند که در شُرف انجام دادن است.

دادستانی با اعمال ماده ۹ معارضات را برطرف می‌کند

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه استعلاماتی برای این جاده از ادارات مربوطه انجام دادیم که کمی زمان‌بر بود، عنوان می‌کند: برای تملک زمین‌های کشاورزی ثبت اسناد و جهاد کشاورزی باید مالکین را مشخص کنند که هنوز اقدامی نکرده به همین دلیل موضوع به دادستان ارجاع شده تا تسریع شود.

وی بیان می‌کند: همچنین جاده در منطقه باستانی جوبجی بوده و چندین بار استعلامات لازم از میراث فرهنگی انجام شده تا جاده از کنار منطقه مذکور عبور کند.

داوودی اضافه می‌کند: بهترین مسیر همین دوکوهک بوده اگر بخواهیم جاده دیگری انتخاب کنیم باید دوباره همین روند طی شود و زمان‌بر است.

سید عباس موسوی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری رامهرمز در این باره به ایلنا می‌گوید: متولی ساخت جاده دوکوهک سازمان صمت بوده که بخشی از این جاده در منطقه تاریخی بود.

وی می‌افزاید: اداره کل میراث فرهنگی استان نیز برای همکاری و به دلیل اینکه اشتغال جوانان در میان بود ضمن دریافت استعلامات لازم از سازمان صمت استان و ۳ مسیر پیشنهادی با کار کارشناسی و بررسی منطقه اجازه داد این جاده با حفظ حریم و فاصله از مناطق باستانی احداث شود ولی این جاده معارض دیگری دارد که مربوط به میراث فرهنگی نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری رامهرمز در خصوص جاده ساحلی یا رودخانه که بسته شده نیز می‌گوید: این جاده نیز معارضاتی از سوی ادارات مختلف دارد.

وی ادامه می‌دهد: ولی می‌توان مانند جاده دوکوهک که استعلامات از سوی سازمان صمت ارائه شد و با کار کارشناسی معارضات برطرف شد این موارد را برای جاده ساحلی یا رودخانه نیز انجام داد.

موسوی در ادامه مطلب فوق اضافه می‌کند: اداره‌کل میراث فرهنگی استان برای اقتصاد منطقه و اشتغال جوانان حاضر به همکاری است ولی سازمان صمت به‌عنوان متولی این موضوع حضور داشته باشد تا بتوان کار کارشناسی را شروع و بهترین مسیر را برای جاده ساحلی انتخاب کرد تا ضمن آسیب نرسیدن به مناطق باستانی این جاده به طور موقت برای تردد ماشین‌آلات معادن راه‌اندازی تا جاده دوکوهک احداث شود.

حرف آخر

کلاف سردرگم معادن جوبجی با احداث یک جاده که تمام ابعاد آن تعریف شده و از سال ۹۶ منتظر اقدامات سازمان صمت بوده می‌تواند باز شود. معدن دارانی که حاضر به همکاری هستند و منتظر تصمیمات مسئولین مربوطه مانده‌اند.

جدا از اشتغال تعداد زیادی از کارگران اهمیت اقتصادی این منطقه در تأمین شن و ماسه پروژه‌های مهمی در استان نمود پیدا می‌کند لذا امیدواریم که ادارات مربوطه با هماهنگی‌های بین دستگاهی هرچه زودتر برای حل این مشکل اقدام کنند در غیر اینصورت آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی آن در آینده نزدیک تأثیرش را بر شهرستان خواهد گذاشت.

اعمال ماده ۹ نیز می‌توانست از روز‌های اولین صدورش انجام شود. معدن داران حالا خواستار تعریف یک جاده موقت برای تردد خود تا تعیین تکلیف جاده دوکوهک هستند چرا که به گفته آن‌ها جاده ساحلی یا رودخانه مجوز شورای تأمین را دارد و چرا ادارات مربوطه قبل از احداث آن مخالفت خود را اعلام نکردند و بعد از گذشت تنها چند روز مخالف شده و جاده را مسدود کردند؛ همچنین مشخص نیست ساخت این جاده تا چه موقع زمان ببرد و همین امر ۸۰۰ کارگر بیکار شده را می‌رنجاند و از استاندار خوزستان تقاضا دارند که اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

فیلم مربوط به زمانی است که تنها جاده دسترسی معادن جاده روستای جوبجی بود که در حال حاضر هیچ جاده دسترسی برای آن‌ها وجود ندارد.