گام‌های بلند سازمان بنادر در مسیر رشد و توسعه دریامحور

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، در فرصت کمتر از ۲ ماه از ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریا محور از سوی رهبر معظم انقلاب، رکورد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر بازرگانی کشور زده شد و در همایش توسعه دریا محور، وزیر راه و شهرسازی با تمجید و تقدیر از پیشرو بودن سازمان بنادر و دریانوردی در جذب سرمایه‌های غیر دولتی و بسط و توسعه زیرساخت‌ها و روبناهای بنادر و سواحل کشور، انعقاد ۵۵ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری را «تجلی مشارکت بخش خصوصی در توسعه بنادر» توصیف کرد.

حرکت سازمان بنادر در مسیر توسعه دریا محور

۲۸ آذرماه سال جاری بود که ۳۱ فقره قرارداد و تفاهم‌نامه مهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در بنادر کشور در همایش توسعه دریا محور و گرامیداشت روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری با حضور «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، «علی‌اکبر صفایی» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، «محمدرضا رضایی کوچی» رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، برخی استانداران استان‌های ساحلی اعم از «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان، «سید محمود حسینی‌پور نوری» استاندار مازندران، «اسدالله اسدی» استاندار گیلان و جامعه دریایی و بندری خصوصی و دولتی در سه میز مختلف مربوط به بنادر شهیدرجایی، امام‌خمینی (ره)، بوشهر، امیرآباد، شهید بهشتی، انزلی و نوشهر در حوزه بندری به امضا رسید و علاوه بر این با برنامه‌ریزی برای ساخت ۵۰ فروند شناور مسافری به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز همراه بود.

وزیر راه و شهرسازی با تحسین سازمان بنادر و دریانوردی به‌دلیل جذب سرمایه بخش خصوصی در بنادر کشور در کمتر از ۲ ماه از ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، عنوان‌کرد: با تلاش همکارانم در سازمان بنادر و دریانوردی بیش از ۳۰ قرارداد و موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به ارزش حدود ۵۵ همت در حوزه زیرساختی در بنادر شمالی و جنوبی و ساخت شناورهای دریایی منعقد شد امضای ۳۱ فقره قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور، تجلی‌بخش مشارکت فعال بخش خصوصی در اقتصاد کشور است.

عمل به وعده رئیس جمهور

دیگر اقدام موثر و سازنده سازمان بنادر و دریانوردی، احیای خلیج گرگان پس از ماه‌ها تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی بود. این دستاورد نیز با رضایت خاطر رئیس جمهور و دولت مردمی همراه بود و وزیر راه و شهرسازی از آن به‌عنوان مهم‌ترین خبر سفر رئیس جمهور به استان گلستان یاد کرد.

با تلاش‌های سازمان بنادر و دریانوردی و حمایت‌های رئیس‌جمهور و وزارت راه و شهرسازی، خلیج گرگان که در حال نابودی و تبدیل شدن به شوره‌زار بود، احیا شد. تسهیل تبادل آب بین دریای خزر و خلیج گرگان، فراهم شدن امکان تردد انواع شناورها در این مسیر برای فعالیت‌های گردشگری دریایی، کسب و کارهای امور شیلاتی و اقدامات امنیتی، جلوگیری از سرعت خشک شدن خلیج گرگان و تبعات ناشی از ایجاد ریزگردها، جلوگیری از افزایش شوری آب خلیج گرگان و ممانعت از ایجاد شوره‌زار، احیا و رونق صنایع و مشاغل دریایی برای معیشت مردم و جلوگیری از بیکاری، مهم‌ترین اهداف اجرای پروژه لایروبی خلیج مهم گرگان است.

اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که رئیس جمهور در سفر استانی نخست دولت مردمی راهی خلیج گرگان و جزیره «آشوراده» شد و پس از شنیدن نظر کارشناسان، دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات‌بخشی خلیج گرگان را صادر کرد. چند روز بعد سازمان بنادر و دریانوردی با آغاز عملیات هیدروگرافی و به‌روزرسانی نقشه‌های میدانی، مقدمات اجرای یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیست محیطی کشور را محقق کرد و در ادامه با ترک تشریفات اداری با ورود قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، عملیات رسوب‌برداری از کانال آشوراده آغاز شد تا حیات به خلیج گرگان بازگردد.

در نهایت نیز پس ماه‌ها تلاش و پیگیری مستمر دولت مردمی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی و مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیاء، لایروبی کانال‌های ارتباطی به‌ویژه کانال آشوراده انجام شد و ۳۰ آذرماه امسال در سفر رئیس جمهور، پروژه احیای خلیج گرگان ولایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به اسکله مسافری و تجاری بندر ترکمن به بهره برداری رسید.

بندر چابهار؛ پیش به‌سوی شهر لجستیک

برپایه این گزارش، در رویدادی دیگر و در تداوم اقدامات توسعه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی، عملیات اجرایی پروژه‌های لجستیکی بندر چابهار به فاصله فقط چند روز از امضای قرارداد سرمایه‌گذاری آنها، آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی در آیین آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌های لجستیکی در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: ساخت زیرساخت‌های فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار به اتمام رسیده و تجهیزات بندری آن در حال تکمیل است. پنج شرکت داخلی در مجموع هشت‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در این فاز سرمایه‌گذاری کردند و با توجه به تمایل شرکت‌های داخلی، تأکید داریم که اجرای فاز دوم این بندر نیز به کنسرسیوم از پیمانکاران داخلی واگذار شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: یکی دیگر از برنامه‌های توسعه‌ای دولت در بندر چابهار، توسعه فاز دوم بندر شهید بهشتی و تأمین تجهیزات راهبردی برای ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری است.

بذرپاش ادامه‌داد: فاز دوم توسعه بندر بهشتی چابهار با با تشکیل کنسرسیوم با حضور بخش خصوصی داخلی و نهادهای عمومی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند در دستور سازمان بنادر قرار دارد و با اجرای فاز دوم، ظرفیت و عملکرد بندر را بسیار متفاوت خواهد کرد.

وی گفت: برای افزایش تجهیزات بندری در بندر چابهار در حال رایزنی و مذاکره با شرکت‌های هندی و چینی هستیم که قرادادهای نهایی آن به‌زودی توسط نهادهای نظارتی کشور تصمیم‌گیری خواهد شد.

پنجم دی ماه امسال بود که وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان سیستان و بلوچستان، ضمن بازدید از زیرساخت‌ها، تجهیزات بندری و دریایی و پروژه‌های لجستیکی بندر چابهار، دستور آغاز عملیات اجرایی پنج پروژه بزرگ سرمایه گذاری بخش خصوصی با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال در بندر چابهار را صادر کرد.

گزارش وزیر راه در جلسه هیات دولت

وزیر راه در پایان سفر به استان سیستان و بلوچستان در جلسه هیات دولت، اعلام‌کرد: احداث زیرساخت‌های فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار به اتمام رسیده و تجهیزات بندری آن در حال تکمیل است. پنج شرکت داخلی در مجموع هشت‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در این فاز سرمایه‌گذاری کردند و با توجه به تمایل شرکت‌های داخلی، تأکید داریم که اجرای فاز دوم این بندر نیز به کنسرسیوم از پیمانکاران داخلی واگذار شود؛ موضوعی که با قدردانی رئیس‌جمهور از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در اجرای پروژه‌های عظیم همراه بود.