۵۵ مجوز تامین آب صنایع خراسان شمالی صادر شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدعقیل مرتضوی روز یکشنبه در همایش عملکرد امید آفرین با حضور مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان اظهار کرد: رشد پنج برابری اعتبارات طرح های مدیریت منابع آب یکی از دستاوردهای مهم دولت در استان است.

وی با اشاره به مشکلات کاهش بارندگی و تبعات خشکسالی در استان گفت: یکی از ظرفیت ها برای تامین آب صنایع، بازچرخانی آب و استفاده از پساب است که در این زمینه طرح انتقال پساب تصفیه خانه بجنورد به پتروشیمی در است اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد از پهنه خراسان شمالی در اقلیم خشک و نیمه خشک واقع است و میانگین میزان بارندگی استان حدود ۲۶۰ میلی متر در سال است.

وی افزود: خشکسالی های پیاپی استان را گریبانگیر کرده است، این پدیده سبب کاهش میزان ذخیره آب در سدها شده است البته علی رغم کاهش شدید بارندگی ها این سال ها را بدون قطع آب در شهرها سپری شده است.

پیگیری برای اجرای بزرگترین طرح آبرسانی شمالشرق کشور

مرتضوی با اشاره به پیگیری ها برای اجرای انتقال آب منطقه سرانی به شهرستان های مختلف استان گفت: تخصیص آب زیرزمینی به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب یک اتفاق بی نظیر است و اجرای آن با تامین اعتبار در آینده نزدیک آغاز می شود.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه بزرگترین پروژه شرق کشور است که بیش‌ از ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به صدور مجوز تخصیص آب برای سد نیلوفر در شهرستان جاجرم گفت: یکی از اقدامات در زمینه مدیریت منابع آب در استان، اخذ مجوز ساخت سد جدید در شهرستان جاجرم است که با وجود محدودیت ها در این زمینه، مجوز دریافت شد.

وی گفت: سال های گذشته اجرای طرح های سدسازی در استان کند شده بود اما با سفر رییس جمهور، سرعت گرفت و اختصاص یکهزار میلیارد ریال اعتبار از سفر ریاست جمهوری به سد دربند مانه و سملقان، عملیات اجرایی این سد آغاز شد و تامین آبرسانی در پنج شهرستان میسر شد.

مرتضوی افزود: تخصیص آب در مناطق مرزی از سوی وزارت نیرو برای اولین بار بعد از سال ۹۴ اتفاق افتاد و ۱۰ میلیون متر مکعب منابع آب های مرزی برای مرزنشینان استان اختصاص یافت.

تامین اعتبار سد “بش قارداش” در دولت سیزدهم

وی با اشاره به توقف سد بش قارداش در شهرستان بجنورد گفت: این سد با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف بود اما در دولت سیزدهم تامین اعتبار و اکنون عملیات اجرای آن از سر گرفته شده است.

وی با اشاره به کشاورزی بودن خراسان شمالی و وقوع سیلاب های خسارت زا در این استان اظهار کرد: سامانه هشدار سیلاب در استان راه اندازی شد و برای سیلاب های یکسال گذشته و در بیش از ۴۰ حوزه برای مدیران دستگاه های درگیر با مسائل بحرانی پیامک ارسال می شود تا آمادگی در مقابل هرگونه وقوع احتمالی سیلاب ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی افزود: لایروبی بیش از ۳۵ کیلومتر رودخانه های استان اقدامی دیگر در زمینه کاهش آسیب های سیلاب است.

وی با اشاره به نقش سد گلمندره شهرستان گرمه در مدیریت منابع آب و کاهش خسارت های سیل گفت: یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم کمک به تکمیل این سد است، تاکنون ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای این سد هزینه شده است که پنج هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم تامین شد.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب در دست بهره برداری دارد.