هر آنچه باید درباره پودر بندکشی بدانید

پودر بندکشی نوعی ملات آماده است که با افزودن آب آماده شده و قابل استفاده است. در ساخت این پودر مواد شیمایی مختلفی استفاده می ‌گردد که در تماس با آب  مخلوطی خمیری شکل به وجود می ‌آورند. این پودر با چسبندگی بالا برای پرکردن درزها، محکم کردن اتصالات و ایجاد استحکام و یکنواختی بین کاشی ‌ها، سرامیک‌ ها، بندکشی کف و دیوار حمام، آشپزخانه، بالکن، درزبندی قطعات سیمانی، بتنی و.. استفاده شده و مانع نفوذ آب و رطوبت به لایه‌ های دیوار ها و سایر مصالح پوششی می ‌شود.

مقاومت در برابر ترک ، جلوگیری از شکستن سطوح ، افزایش سرعت در کاشی ‌کاری و حفظ پاکیزگی کاشی و سرامیک از مزایای استفاده از این پودر است.

 

زیرسازی قبل از بندکشی

قبل از شروع بندکشی لازم است تمامی درزها معادل عمق بندکشی (15 میلی متر برای نماهای آجری تا 20 میلی متر برای بناهای سنگی) از انواع ملات، روغن، خرده مصالح و آلودگی های موجود پاک شود.

 

کیفیت ملات برای بندکشی

ملات باید از نفوذپذیری و تراکم بالایی برخوردارد باشد تا مانع نفوذ رطوبت به لایه داخل دیوار گردد. عیار سیمان استفاده شده باید از نوع ملاتی باشد که در ساختمان به کار رفته است. حداقل عیار سیمان 400 کیلوگرم در مترمکعب ملات و حداکثر قطر سنگریزه‌ ها یک میلی متر باشد. در صورت اختلاط حجمی این نسبت باید یک به چهار باشد.

 

روش مصرف پودر بندکشی

قبل از اجرای بندکشی باید سطح کاشی کاملاً سخت شده باشد. بهتر است جهت مخلوط کردن پودر و آب از همزن برقی یا همان دریل پره ‌دار استفاده شود. اصولا باید به هر کیسه‌ ۵ کیلوگرمی از پودر ۲/۱ تا ۳/۱ لیتر آب اضافه گردد.

پودر باید به ‌آرامی به آب اضافه شود و در حین افزودن پودر  نیز همزن برقی روشن باشد و مخلوط کردن تا زمان همگن شدن ملات ادامه ‌یابد.

پس از تشکیل ملات همگن باید آن را  حدود ۵ دقیقه رها کرد. سپس عمل مخلوط کردن دوباره برای زمان کوتاهی تکرار شود و به ‌وسیله یک کاردک پلاستیکی عملیات بندکشی انجام گیرد. پس از بندکشی۱۰ تا ۲۰ دقیقه به ملات زمان داده می ‌شود تا از حالت خمیری خارج شود و سپس سطح آن با اسفنج مرطوب تمیز گردد. در صورتی که این‌کار با عجله و  پیش از آن‌که ملات حالت خمیری ‌اش را از دست داده باشد انجام شود، امکان تغییر رنگ ملات و  ایجاد ترک وجود خواهد داشت.

 

انواع پودر بندکشی

پودر بندکشی بسته به مواد سازنده و کاربرد ها انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

پودر بندکشی نانو

این پودر ها که از نانو پلیمرها ساخته می ‌شوند، در رنگ‌های مختلفی تولید شده و از تنوع بالایی برخوردارند.

 

پودر بندکشی آنتی‌باکتریال

استفاده از پودر بندکشی آنتی ‌باکتریال ‌در مکان‌های در معرض رطوبت ضروری است. چرا که این مواد نقش مهمی در جلوگیری از رشد باکتری ‌ها و قارچ ‌ها ایفا می ‌کنند.

از پودر بندکشی آنتی ‌باکتریال به ‌طور گسترده در حمام‌ ها، سرویس‌ های بهداشتی، استخر ها و… استفاده می ‌شود. علاوه بر این، استفاده از این پودر در بیمارستان ‌ها و فضا های درمانی باعث ایجاد محیطی تمیز و استریل می ‌شود.

 

پودر بندکشی رنگی

پودرهای بندکشی رنگی از ترکیب سیمان پرتلند یا سیمان سفید با دیگر مواد شیمایی تولید می‌ شوند.. از این پودر ها معمولا در بندکشی کاشی ‌های طرح ‌دار استفاده شده و جهت ایجاد تنوع رنگی گسترده از مواد رنگی مختلفی در آن ‎‌ها استفاده می ‌شود. به‌ طور کلی در مواقعی که تزئینات و زیبایی اهمیت زیادی داشته باشد، استفاده از این نوع پودر ارجحیت دارد.

تفاوت رنگ در پودر های رنگی ارتباطی با خواص شیمیایی و مکانیکی آن‌ ها نداشته و این خواص در اکثر پودر ها یکسان است.

 

پودر بندکشی رنگی اصلاح‌شده با لاتکس

لاتکس نوعی ماده ‌ی پلیمری و شیری رنگ است که در افزایش خاصیت کشسانی و انعطاف ‌پذیری در بندکشی نقش بسزایی دارد. خواص کلی این نوع پودر مشابه سایر پودر های بندکشی است.

 

پودر بندکشی ضد آب و اسید

پودر بندکشی ضد آب که در آن رزین به کار رفته، پس از سفت شدن از نفوذ رطوبت جلوگیری کرده و باعث مقاومت در برابر سایش می ‌شود.

پودر بندکشی ضد اسید مقاومت مناسبی در برابر انواع اسید های ضعیف و متوسط دارد و در آن از مواد پرکننده ‌ی معدنی مخصوص و رزین ‌های پودری استفاده می‌ شود. پودرهای ضد اسید معمولا در بندکشی کف آزمایشگاه‌ های شیمیایی کاربرد دارد.

 

پودر بندکشی در انواع مصالح ساختمانی

آجر، کاشی، سرامیک و سنگ مهم ‌ترین مصالحی هستند که به بندکشی نیاز دارند و پودر بندکشی نیز در دسته ‌هایی نظیر پودر آجر، کاشی، سرامیک و سنگ قرار می‌ گیرد.

پودر آجر که استحکام بالایی دارد،  بر پایه ‌‌ی سیمان و پودر سنگ است و در فضا های داخلی و خارجی ساختمان ‌ها به‌ منظور پر کردن فضای بین آجرها استفاده می ‌شود.

پودر سرامیک و کاشی دارای انعطاف بالایی است و در ساخت آن از افزودنی‌ هایی نظیر لاتکس، اپوکسی و مواد رنگی استفاده می ‌شود.

پودر سنگ یا سیمان سفید زبرترین و ارزان ‌ترین پودر به ‌شمار می‌رود که از آن برای پر کردن فواصل بین سنگ‌ های ساختمان‌ ها استفاده می ‌شود. این پودر دارای کمترین انعطاف و بیشترین استحکام در مقایسه با سایر پودر هاست.

 

سایر نکات مهم در رابطه با بندکشی

علاوه بر اصول کلی ذکرشده، توجه به برخی جزئیات برای دستیابی به کیفیتی مطلوب ضروری است. برای سهولت در بندکشی سطوح افقی بهتر است که از آب بیشتری برای ایجاد ملات استفاده کرد. البته افزودن بیش از حد آب نیز می‌ تواند باعث بروز ترک شود.

هنگام کار دما باید بین 10 تا 35 درجه باشد. برای پرشدن کامل درزها می‌ توان از  ماله یا کاردک پلاستیکی استفاده کرد.

در صورت تخلخل بالای کاشی ‌ها بهتر است قبل از اجرای بندکشی درز ها را مرطوب نمود. پس از مخلوط کردن پودر با آب نیز باید مخلوط حداکثر طی ۱ ساعت استفاده شود. در غیر این‌صورت کارآیی خود را از دست خواهد داد.

 

ترمیم بندکشی

معمولا  همه‌ی درزها و شکاف ‌های بین سرامیک ‌ها و کاشی ‌ها پس از بندکشی پر نمی ‌شوند و ترمیم آن ضروری است. برای ترمیم از چسب‌های مخصوصی معروف به چسب بندکشی استفاده می ‌شود. جهت مراقبت از بندکشی لازم است تا ده روز، روزی 3 الی 4 نوبت بندکشی ها را  آب ‌پاشی کنید. در صورت سهل ‌انگاری در ترمیم، آب  به‌راحتی از شکاف ‌های باقی‌ مانده به سطوح پایین‌ تر نفوذ کرده و باعث ایجاد مشکل می‌ شود.

 

حفاظت و ایمنی

هنگام بندکشی رعایت نکات ایمنی ضروری است. لازم است جهت جلوگیری از تماس با پودر از ماسک، دستکش و عینک ایمنی استفاده و  از تنفس گرد و غبار خودداری گردد.

 

نگهداری پودر بندکشی

پودر بندکشی حدود شش ماه تا یک سال در بسته ‌بندی خود قابل نگهداری‌ بوده و بهتر است دور از رطوبت، سرما و تابش مستقیم نور خورشید نگهداری شوند. بهترین دمای نگهداری پودرها بین ۱۰ تا ۳۰ درجه‌ می ‌باشد.

 

زمان مناسب بندکشی

بهترین زمان برای بندکشی قبل از سخت شدن ملات دیوار هاست، همچنین باید از بندکشی در بارندگی یا هوای خیلی سرد و یا خیلی گرم خودداری نمود.