اجرای درست توسعه افقی شهرها افراد هر منطقه را صاحب مسکن می‌کند

تهران- ایرنا- توسعه افقی در صورتی که به درستی اجرایی شود طرح مناسبی خواهد بود؛ درست عمل شدن بدین معنا است که با بیرون کشاندن نقش دلالان دیگر کسی به دنبال سوءاستفاده و گران‌فروشی زمین نیفتد و به جهت سازندگی مردم باشد.

محمدعلی پورشیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به توسعه افقی شهرها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: توسعه افقی در صورتی که به درستی اجرایی شود طرح مناسبی خواهد بود. درست عمل شدن بدین معنا است که با بیرون کشاندن نقش دلالان دیگر کسی به دنبال سوءاستفاده و گران فروشی زمین نیفتد و به جهت سازندگی مردم باشد. در غیر این صورت، پای دلالان و کسانی که به دنبال گران‌فروشی در بخش‌هایی از جمله زمین هستند بار دیگر به میان آورده می‌شود که در نتیجه سبب می‌شود تا هدف نهایی که خانه‌دار کردن مردم و کاهش قیمت مسکن است به جایی نرسد.

دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی با بیان اینکه لازم است جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی گرفته شود خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که اجرای این طرح بر اساس نیاز مناطق، برنامه‌ریزی و اجرایی شود بدین معنی که طبق نیازی که در هر منطقه وجود دارد نسبت به ساخت‌وساز اقدام شود که این مهم موجب می‌شود تا نه‌تنها قیمت مسکن گران نشود؛ بلکه افراد هر منطقه صاحب مسکن شوند.

پورشیرازی در این باره که یکی از شرایط ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن از سوی متقاضیان حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا است. این بند چه تاثیری در درست اجرا کردن این طرح خواهد داشت؟ گفت: در طرح‌های قبلی متاسفانه یکی از مواردی که به وضوح مشاهده می‌شد بی‌جهت حرکت دادن مردم از روستا و شهرهای کوچک به سمت مناطق بزرگ‌تر بود که این اقدام نه‌تنها کار درستی نبود؛ بلکه سبب مشکلاتی برای این افراد به‌خصوص در بخش اقتصادی و اشتغال می‌شد.

وی ادامه داد: در طرح‌های این‌چنینی نباید اقدامی صورت بگیرد که مردم مهاجر شوند در واقع می‌توان گفت که ما مردم را با سوءاستفاده از مسکن مهاجر کرده و از سوی دیگر شهرها و روستاهای کوچک را تخلیه و مردم را فقیرتر کردیم.

دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی، گران شدن به یک باره و سرسام‌آور زمین و مسکن را از دیگر اشکالات طرح‌های قبلی عنوان کرد و گفت: هر طرحی که امروز بنا است اجرایی شود باید بر این اساس باشد که مردم در همان روستا و یا شهر خود بمانند و در همان منطقه صاحب‌خانه شوند و در واقع این مبنای توسعه است، نه اینکه به شهرهای بزرک بروند و آواره شوند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر در اجرای این طرح باید نخست به شهرسازی فکر کرده و بعد مسکن، چرا که داشتن زمین به معنای ساخت مسکن نیست.

پورشیرازی در ادامه با بیان اینکه انتظار می‌رود که مردم خودشان وارد عمل شده و دولت دخالت نکند، بیان داشت: توسعه شهرهای بزرگ و کوچک در طرح نهضت ملی مسکن باید به این شرط باشد که دیگر توسعه‌ها به خصوص در بخش اقتصادی را به همراه داشته باشد.