ثبت نام نهضت ملی مسکن سال آینده ادامه دارد

مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: ثبت نام نهضت ملی مسکن با توجه به مطالبه مردم، در سال آینده نیز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت پویشی تحت عنوان « فعال‌سازی مجدد ثبت‌نام طرح جهش مسکن در خرداد 1401» خواستار بررسی این مسئله توسط خبرگزاری فارس شده‌اند.

بر این اساس مسئله ثبت نام در نهضت ملی مسکن یکی از نقاط قوت وزارت راه و شهرسازی به حساب می‌آید. در این راستا برخلاف مسئله تسهیلات و زمین، وزارت راه و شهرسازی در ثبت نام از مردم به نحوی عمل کرد که سرعت ثبت نام متقاضیان در دولت سیزدهم از هر دولت دیگری بالاتر بود. با این وجود، فرایند ثبت نام متقاضیان در آخرین روز سال 1400 بسته شد، در حالی که کارشناسان معتقد بودند، سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن نباید تا پایان تعیین تکلیف چهار میلیون مسکن بسته شود.

بر اساس آخرین اطلاعات تا کنون بیش از 5 میلیون متقاضی در سامانه ملی مسکن ثبت نام کردند که به گفته وزیر راه و شهرسازی 4 میلیون متقاضی در فرآیند پالایش به عنوان متقاضی واجد شرایط شناسایی می‌شوند.

در همین رابطه هم اکنون فرآیند ثبت نام مردم در نهضت ملی مسکن بسته شده و بسیاری از مردم نسبت به این موضوع معترض هستند.

در این رابطه حمید بهزادی کارشناس حوزه مسکن معتقد است:« اگر دلیل وزارت راه و شهرسازی برای تمدید نکردن ثبت نام، تجمیع اطلاعات متقاضیان است، این مسئله می‌تواند همزمان با باز بودن زمان ثبت نام به طور مرحله‌ای انجام شده و تداخلی هم از لحاظ فنی پیش نیاید.»

بهزادی جریان پایدار ثبت نام را عامل تعیین وزن مسکن در میان مشکلات مردم تلقی کرد و ادامه داد:« میزان نیاز مردم به سرپناه از طریق ثبت نام در بلند مدت شناسایی می‌شود و جریان پایدار این موضوع از طیق سامانه قابل ردیابی است.»

*ثبت نام نهضت ملی مسکن سال آینده ادامه دارد

با توجه به مطالبه مردم در مورد باز شدن مجدد ثبت نام نهضت ملی مسکن، خلیل محبت‌خواه، مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران در واکنش به این مطالبه گفت: « تا پایان سال تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای مختلف به بهره برداری می‌رسد و سال آینده هم سایت نهضت ملی مسکن برای ثبت نام باز خواهد شد.»

محبت‌خواه با اشاره به آمار دقیق ثبت نام در نهضت ملی مسکن گفت:« در مرحله اول ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن، ۵ ونیم میلیون نفر ثبت نام کردند که بیش از ۴ میلیون نفر واجد شرایط بودند.»

*تقاضای 1.2 میلیون زوج جوان برای ساخت مسکن در هر سال

به گزارش فارس، استقبال بی‌نظیر از نهضت ملی مسکن در شرایطی اتفاق می‌افتد که وزیر راه و شهرسازی اسبق در دولت روحانی معتقد بود، تقاضایی برای صاحب‌خانه شدن از سوی مردم در طرح‌های تولید انبوه مسکن وجود ندارد.

در این راستا واکاوی تنها یک منبع تقاضای مسکن بیانگر حجم انبوه متقاضیانی است که برای تامین اساسی‌ترین نیاز خود به کمک دولت نیاز دارد.

بر همین اساس بررسی آمار مرتبط با تقاضای جدید مورد نیاز به منظور تامین نیاز مسکن برای جوانان تازه ازدواج کرده، وجود 2 رویکرد کلی را مشخص می‌کند.

در همین راستا به منظور اطلاع یافتن از آمار تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز برای پاسخگویی به نیاز جدید به سراغ ابوالفضل نوروزی کارشناس حوزه مسکن رفتیم.

این کارشناس مسکن، ضمن اشاره به اینکه، بازار مسکن همواره با تقاضاهای جدیدی مواجه است که عمده ترین این تقاضاها ناشی از ازدواج است، گفت: «برای برآورد این نیاز می توان دو مسیر را انتخاب کرد. یکی از این روش ها با استفاده از تعداد ازدواج های صورت گرفته در سال های اخیر و بدست آوردن برآوردی با استفاده از این داده هاست.

بر این اساس، از آنجایی که در ده سال اخیر، به صورت میانگین 783 هزار ازدواج رخ داده است، می توان گفت بازار مسکن باید پاسخگوی این تعداد تقاضای جدید باشد.»

نوروزی تاکید کرد: میزان ازدواج در کشور به شرایط اقتصادی خانواده‌ها وابستگی بسیاری دارد و در این بین تامین مسکن نقش بسیار اساسی دارد؛ یعنی اگر تامین مسکن به سهولت و با هزینه‌های کمتری ممکن شود، بی شک آمار ازدواج در کشور با رشد قابل توجهی رو به رو خواهد شد.

وی افزود: «یک روش دیگر به منظور محاسبه مسکن مورد نیاز برای عرضه به تقاضاهای ناشی از ازدواج، در نظر گرفتن تعداد ازدواج‌های ممکن در کشور است. بر همین اساس مطابق با سرشماری 95، با احتساب آمار مرگ و میر، حدود 12 میلیون نفر مرد هرگز ازدواج نکرده در بازه سنی 10 سال و بیشتر در کشور وجود دارد که تا سال 1405 به سن بالای 20 سال خواهند رسید. طبعا برای تشکیل خانواده و نیاز به مسکن این 12 میلیون نفر، می‌بایست پیش بینی‌های لازم صورت پذیرد و ساخت 12 میلیون واحد مسکونی تا پایان سال 1405 در دستور کار قرار گیرد.»

توجه به استدلال مطرح شده در هر دو رویکرد مشخص کننده این امر است که رویکرد اول نمی‌تواند برآوردی مناسبی از تقاضای جدید بازار مسکن ارائه کند، زیرا با افزایش عرضه واحدهای مسکونی و بهبود بازار این کالای اساسی شرایط اقتصادی خانوار بهبود یافته و همین امر زمینه افزایش تعداد ازدواج را به وجود می‌آورد.

در حقیقت شرایط بازار مسکن و آمار مرتبط با ازدواج بک رابطه به هم پیوسته دارند و افزایش عرضه زمینه افزایش تعداد ازدواج را به وجود می‌آورد. بنابراین استناد به آمار پیشین ازدواج نمی‌تواند تصویر صحیحی از تقاضای جدید بدهد.

در همین راستا بررسی رویکرد صحیح برآورد نیاز جوانان به منظور ساخت مسکن مشخص کننده این امر است که از سال 95 تا سال 1405 ساخت سالانه 1.2 میلیون واحد مسکونی تنها به منظور پاسخگویی به نیاز جدید مورد نیاز کشور است.