جبران کم‌توجهی‌ها به خطوط ریلی در یکسال اخیر

مدیر عامل راه‌آهن گفت: تا پایان شهریور صد و یازده کیلومتر خط ریلی در استان‌های خوزستان، یزد و لرستان افتتاح می‌شود.

به گزارش بازار، میعاد صالحی درباره تحولات حمل‌ونقل ریلی در یکسال اخیر گفت: حوزه ریلی در طول سال‌ها مغفول مانده است. در حوزه لوکوموتیو ۲ هزار میلیارد تومان بدهی به ما رسید و انباشت ۳ هزار میلیارد تومان ناشی از عدم تعمیرات خطوط ریلی داشتیم.

مدیر عامل راه‌آهن افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته بنای ریل گذاری به گونه‌ای بوده که در بسیاری از مناطقی که بار داریم ریل گذاری صورت نگرفته و در بخش‌هایی که ریل گذاری صورت گرفته بار نداریم؛ در سطح کلان برای اینکه نقشه راه داشته باشیم توسعه خطوط ریلی راهبردی در بحث مسافری را در دستور کار خود قرار داده ایم.

به گفته او هفت هزار میلیارد تومان اعتبار در سال به بخش حمل و نقل ریلی تخصیص نیافته و این بخش را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

صالحی معتقد است که امسال گام‌های خوبی در ترانزیت ریلی برداشته شده و در حوزه صادرات رکورد ثبت ترانزیت به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: در حوزه تامین ناوگان، رکورد سال‌های گذشته زده شد و تولید لوکوموتیو با سرمایه گذاری بخش خصوصی داشته ایم به طوری که بخش خصوصی چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.

مدیرعامل راه آهن گفت: یکهزار و ۳۶۶ واگن نو، ۳۳ لوکوموتیو و ۶۴ واگن مسافری بازسازی شد و چهار واگن خود کشش هم در این بخش تامین شده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه حوزه ریلی در بخش مسافری در یک دهه گذشته چندان سود نداشته و دولت در این بخش حمایت لازم نکرده است، مطرح کرد: متاسفانه سازمان برنامه کم لطفی در تخصیص اعتبار داشته و همین باعث شده که سن ناوگان ریلی در بخش مسافری افزایش یابد.

مدیر عامل راه‌آهن با اشاره به افزایش بهره وری در چهار ماهه اول امسال افزود: ۹ میلیون و ۶۰۰ مسافر را جابه جا کرده ایم که یک رکورد در بخش جابه جایی بوده است و همچنین نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد رشد جابه جایی و ۲۲ درصد کاهش تاخیرات را داشته ایم. در مجموع حمل باری و مسافری طی چهار ماهه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته پنج درصد رشد کرده است.

صالحی از افتتاح بزرگترین بندر خشک ریلی به میزان ۷۰۰ هکتار خبر داد و گفت: این مرکز دارای ۱۸ خط ریلی است و به عنوان یک مرکز لجستیک مهم به شمار می‌رود. همچنین حوزه بهسازی و بازسازی خطوط رشد ۲۰۰ درصدی داشته و سه هزار میلیارد تومان برای اعتبار آن نیاز است. از طرفی ۱۱۱ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان، یزد و لرستان آماده بهره برداری است.

مدیرعامل راه آهن یادآور شد: مسیرهای ریلی در اربعین، سفرها را ۱۰۰ درصد افزایش داده ایم. قطار تهران _کربلا را برای کل سال در نظر گرفته ایم که این خط فعلا سه ماه به صورت آزمایشی راه اندازی شده است.