زخمی کردن رودخانه سفیدرود رشت در پوشش شب

گیلان رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت گفت: برداشت کنندگان غیرمجاز شن و ماسه برای آسیب زدن و زخمی کردن رودخانه سفیدرود از پوشش شب استفاده می کنند.

برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه موجب تغییراتی در سامانه رودخانه ها می شود. برداشت بی رویه و بدون در نظر گرفتن ظرفیت تولید رسوب رودخانه، تغییرات مورفولوژی و تغییرات بیلان رسوبی رودخانه را منجر می شود. برداشت از بستر رودخانه‌ها نه تنها موجب در خطر قرار گرفتن زندگی و انقراض نسل آبزیان و گیاهان بستر رودخانه‌ها می‌شود بلکه در نهایت در اثر بارندگی‌های زیاد شاهد طغیان رودخانه‌ها خواهیم بود.

ساسان اکبری‌پور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه همه رودخانه‌های گیلان مورد تهدید برداشت‌کنندگان غیر اصولی شن و ماسه هستند، اظهار کرد: بیشترین تخلف در سفیدرود انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه رودخانه سفیدرود در گیلان از رودبار شروع می‌شود و تا شهرستان آستانه ادامه دارد، افزود: طمع برداشت غیر اصولی از بستر این رودخانه همواره مورد نظر متخلفین است و بیشترین زخم‌ها را در این زمینه به آن وارد کرده‌اند.

اکبری پور اضافه کرد: اخیرا سودجویان برای دستگیرنشدن و به دام نیفتادن شبانه اقدام به برداشت شن و ماسه می کنند و متخلفینی در این خصوص در شهرستان رشت دستگیر شده اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: هرگونه برداشت‌های غیراصولی و غیرمجاز شن و ماسه از حاشیه و اطراف رودخانه‌ها در حوزه استحفاظی به شدت تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

محمدتقی تقی زاده سرپرست اداره محیط زیست رشت گفت: در گشت و کنترل و پایش شبانه حاشیه رودخانه سفید رود در رشت توسط یگان محیط زیست این شهرستان، دو مورد برداشت غیر مجاز شن و ماسه مشاهده شد که عاملان آن دستگیر، ماشین آلاتشان توقیف و متهمان با طرح شکایت به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: پایش رودخانه‌های این شهرستان به جهت جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز، به عنوان یک اولویت کاری قرار گرفته است.

تقی ازده ادامه داد: در چند شب اخیر دو مورد از عاملین برداشت‌های غیر مجاز شبانه دستگیر شدند و عملیات برداشت تعطیل و ماشین آلات متخلفین نیز توقیف شد.

وی تصریح کرد: سودجویان غیر مجاز شن و ماسه با تنگ شدن عرصه تخلف بر آنان در این شهرستان در پوشش پرده شب و خیال باطل عدم پیگیری دستگاه‌های متولی مشغول برداشت شبانه شن و ماسه بودند که با دستور کار قرار دادن این مورد برای یگان حفاظت اداره، موفق به دستگیری آنان شدیم.

تقی زاده گفت: این اداره علیه این متخلفان اعلام جرم کرده است و پرونده آنان جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی این شهرستان ارسال شد.