فعالیت ۱۹۰ معدن و تولید ۲۶ ماده معدنی در استان تهران

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن تجارت استان تهران از فعالیت و بهره‌برداری حدود ۱۹۰ معدن در سطح استان و شهرستان‌های تهران خبر داد و گفت: بیشترین برداشت از معادن استان برای تأمین مصالح ساختمانی فعالیت دارند.

 

علی عبدی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن تجارت استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تهران درباره فعالیت معادن در سطح استان اظهار کرد: درحال حاضر ۲۹۰ معدن قابل بهره برداری در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۹۰ واحد آن فعال و الباقی به علل مختلف غیرفعال هستند.

وی عمده فعالیت معادن را تأمین مصالح ساختمانی عنوان کرد و افزود: در استان ۲۶ نوع ماده معدنی از جمله مس، فسفات، سدیم موجود که تعداد آن‌ها محدود بوده و بیشتر معادن، مصالح ساختمانی استان را تأمین می‌کنند که عمدتاً در شهرستان‌های پاکدشت، دماوند و فیروزکوه فعالیت دارند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان تهران درباره نظارت بر فعالیت معادن عنوان کرد: همه معادن پروانه بهره‌برداری معتبر از سازمان صنعت، معدن تجارت دریافت و دارای مسؤول فنی از نظام مهندسی معدن استان هستند و علاوه بر بازدید استان، اداره صمت هر شهرستان بر کار برداشت و مسائل فنی و ایمنی نیز نظارت می‌کند.

عبدی ادامه داد: برای واگذاری و بهره‌برداری از معادن پس از ثبت محدوده در سامانه کاداس و استعلام از منابع طبیعی مجوز بهره‌برداری و پروانه اکتشاف صادر و یا اگر این محدوده در مناطق ۴ گانه محیط زیست باشد بعد از استعلام از محیط زیست صدور مجوز و مراحل بعدی نیز تأیید می‌شود.

وی با اشاره به اعتراض برخی سکونتگاه‌ها به مسایل و مشکلات معادن عنوان کرد: در برخی مناطق حریم معادن رعایت نشده و تجاوز سکونت‌گاه‌ها و دادن مجوز ساخت‌وساز تا نزدیکی محدوده معادن توسط شهرداری‌ها موجب تعطیلی برخی معادن شده و این در حالی است که حریم معادن باید تا ۵۰۰ تا ۲۰۰ متر رعایت شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان تهران در همین رابطه بیان کرد: میزان بهره‌برداری معادن در پروانه اکتشاف آن قید شده و ما نیز با کنترل ظرفیت واحد فرآوری، نظارت مسؤول فنی معدن همچنین کنترل میزان مصرف برق و یا تهیه نقشه‌های بروز توسط پهبادها، مراقب هستیم تا با برداشت اضافه خطری منابع طبیعی را تهدید نکند.

عبدی نظارت بر معادنی هم‌چون سیمان تهران را بسیار راحت دانست و اضافه کرد: به طور مثال این واحد برای تولید سالانه ۴ میلیون تن سیمان احتیاج به ۱.۶ برابر تولید، معادل ۶میلیون تن ماده اولیه برداشت دارد که در کنترل‌های نظارتی براحتی مشخص می‌شود.

وی ذات کار معدن را تخریب دانست و خاطرنشان کرد: علی‌رغم سفارش مقامات عالی کشور به توسعه معادن برخی تخریب‌ها از الزامات بوده در غیر این صورت مواد اولیه نداشته و با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهیم بود.