معاون راهداری: بخش نگهداری راه های روستایی از تخصیص منابع ملی محروم است

به گزارش خبرنگار ایرنا، خداداد مقبلی روز شنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در سالن جلسات اداره کل فنی و حرفه ای بیان کرد: عمر راه های روستایی ما بین ۲۵ تا ۳۰ سال است و در گذشته که این راه ها ساخته می شدند ترافیک آنها حدود ۳۰۰ وسیله نقلیه در شبانه روز بوده اما الان ترافیک آنها بالای سه هزار وسیله نقلیه در شبانه روز است.

وی افزود: متاسفانه با وجود توسعه روستاها و تبدیل شدن آنها به بخش ، شهر و حتی شهرستان، مشخصات راه های روستایی تغییری نکرده و به همان شکل پنج متر و نیم عرض آسفالت باقی مانده اند.

مقبلی در ادامه میانگین ضریب برخورداری کشور از راه های روستایی را ۸۴ درصد عنوان کرد و گفت: اما استان کرمانشاه با چهار رتبه بالاتر ضریب ۸۸ درصد را دارد.

وی در پایان با بیان اینکه استان کرمانشاه به دلیل شرایط ترانزیتی متفاوت از استان های مرکزی کشور است افزود: در ۲۰ ماهه گذشته در استان کرمانشاه بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه راهسازی انجام شده است.

داشتن جاده های ایمن، سالم و روان حق مردم استان است

در ادامه این جلسه محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه نیز گفت: افتخار ما کرمانشاهی ها این است که نسل به نسل میزبان زوار کربلا بوده ایم لذا مراقبت و آماده سازی راه های استان از شروط مهم این میزبانی است ضمن اینکه این حق مردم استان است که از جاده های ایمن سالم و روان برخوردار باشند.

وی افزود حدود ۴۲ درصد صادرات کشور به عراق از استان کرمانشاه انجام می شود، ضمن اینکه این استان سالانه ۱۲۰ میلیون تن تولیدات صنعتی، ۲۰ میلیون تن تولیدات معدنی و پنج میلیون تن تولیدات کشاورزی دارد و به این موضوع نیز تردد سالانه میلیون ها نفر از استان باید اضافه شود.

صحرایی در پایان بیان کرد: خوشبختانه در حوزه راه های استان توافقات خوبی با وزیر راه صورت گرفته است و در خصوص خدمت رسانی به روستاها نیز قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی(ع) برنامه های خوبی در حال اجرا دارد.

هفت درصد تولید ناخالص ملی صرف تصادفات جاده‌ای می‌شود

در ادامه این جلسه سید شهرام کهریزی مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه گفت: به دلیل تحریم های ظالمانه صنعت هوایی و ریلی کشور، ۹۰ درصد حمل و نقل در جاده ها انجام می شود و از طرفی هفت درصد تولید ناخالص ملی صرف تصادفات و تلفات جاده ای می شود.

وی افزود: اگر بخش ایمن سازی راه ها تقویت شود این هفت درصد تولید ناخالص ملی می تواند صرف ارتقا جاده های ما بشود.

در پایان این مراسم از فریبرز کرمی پس از ۶ سال مدیریت قدردانی شد.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه حدود هشت هزار کیلومتر راه ارتباطی دارد که شامل ۴۹۴ کیلومتر راه اصلی ، هزار و ۸۲۳ کیلومتر راه فرعی ، ۴۶۴ کیلومتر بزرگراه ، ۷۵ کیلومتر راه درون شهری و در نهایت پنج هزار و ۱۹۵ کیلومتر راه روستایی می شود.

همچنین ۲ هزار و ۳۷۷ راننده در بخش حمل و نقل استان مشغول به کار هستند.