پایانه صادراتی سنگ لرستان به مجوز رسید/ ۱۴ سال وعده برای هیچ!

خرم‌آباد- در حالی احداث پایانه‌های صادراتی سنگ به عنوان مصوبه دور دوم سفر هیئت دولت به لرستان هنوز عملیاتی نشده که مسئولان از اخذ مجوز برای آن بعد از ۱۴ سال خبر می‌دهند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: لرستان با دارا بودن منابع غنی سنگ‌های تزئینی و نما می‌تواند مستعد سرمایه گذاری در زمینه‌های فرآوری انواع سنگ‌های تزئینی، مواد کانی غیرفلزی و ساختمانی باشد.

سنگ لرستان در انتظار پایانه صادراتی

استان لرستان با تولید بیش از ۲۸ درصد تولیدات سنگ کشور و حدود سه درصد تولیدات سنگ جهان و با وجود ظرفیت‌های غنی معادن سنگ گچ، سنگ چینی، سنگ لاشه پالون، سنگ آهک، تالک، فروسیلیس و… متأسفانه در راستای صادرات این ظرفیت‌های ناب با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند.

پایانه صادراتی سنگ لرستان به مجوز رسید/ ۱۴ سال وعده برای هیچ!

این در حالیست که مصوبه احداث پایانه‌های صادراتی سنگ در استان لرستان که مربوط به دور دوم سفر هیئت دولت به این استان است با وجود گذشت حدود ۱۴ سال سال از این سفر هنوز جنبه اجرایی پیدا نکرده تا صنعت سنگ لرستان در زمینه صادرات با عقب گرد قابل تأملی مواجه شود.

آخرین خبرها از پایانه صادراتی سنگ لرستان در دیدار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است به طوری که بهزاد منصوری در این رابطه گفته است: ما به صورت جدی به دنبال راه اندازی سایت تولید ماسه کوهی و پایانه صادراتی سنگ هستیم.

وی ادامه داد: راه‌اندازی سایت شن و ماسه کوهی با توجه به وسعت معادن شن و ماسه سال‌ها می‌تواند منبع تأمین این کالا بوده و به صورت متمرکز و ماندگار جوابگوی بازار این محصول باشد.

پایانه صادراتی سنگ لرستان به مجوز رسید/ ۱۴ سال وعده برای هیچ!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در خصوص راه اندازی پایانه سنگ صادراتی استان نیز عنوان کرد: از مزایای این پایانه این است که با تجمیع انواع سنگ‌های خاص صادراتی هم خریداران سنگ نیازمند به جستجوی سنگ با کیفیت و مورد نظر در سطح استان نیستند و هم فروشندگان بازار فروش متمرکز و متنوعی خواهند داشت.

منصوری همچنین یادآور شد: با راه اندازی پایانه صادراتی استان به دنبال برند سازی این محصول ارزشمند هستیم و با توجه به کیفیت سنگی که در استان وجود دارد به راحتی برند قابل ارائه خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی این پایانه تحول عظیمی در بحث صادرات سنگ به وجود خواهد آمد و مطمئناً از سراسر دنیا مشتریان زیادی جهت خرید به استان سرازیر خواهند شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تاکید کرد: در خصوص راه اندازی پایانه سنگ صادراتی استان لرستان مجوزهای رسمی داده شده و در مرحله عملیاتی است.

اسکی مسئولان روی یک مجوز!

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طی سال‌های گذشته بارها مسئولان وعده راه اندازی پایانه صادراتی سنگ در استان لرستان را داده‌اند.

رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان در سال ۹۵ از دریافت مجوز ایجاد پایانه سنگ در لرستان خبر داده بود. محمدرضا صفی خانی با تاکید بر اینکه با راه اندازی این واحدهای سنگبری ظرفیت بالایی در حوزه صادرات سنگ ایجاد می‌شود، افزود: هفته گذشته موافقت نامه ایجاد پایانه سنگ در لرستان از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت کشور صادر شد.(برای خواندن مشروح خبر اینجا کلیک کنید)

همچنین در آذرماه سال ۹۵ هم مسئولان از سرمایه گذاری برای راه اندازی پایانه صادراتی سنگ خبر داده بودند. بهزاد منصوری معاون وقت بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با بیان اینکه ۵ هکتار این پایانه سنگ محدوده دارد که قابل توسعه تا ۱۰ هکتار نیز است، تصریح کرد: مجموعه دفاتر خدمات، بار انداز و … نیز در این پایانه باید راه اندازی شود.

منصوری با اشاره به اینکه برآورد سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد تومان در این پایانه صادراتی صورت گرفته است، افزود: اخذ مجوز تغییر کاربری منطقه در نظر گرفته شده را در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌دهیم.

پیش از این طی سال‌های گذشته بارها خبرگزاری مهر بر لزوم ایجاد پایانه صادرانی سنگ در استان لرستان به عنوان یکی از قطب‌های این صنعت تاکید کرده بود. برخی از گزارش‌های مهر را در لینک‌های «داغ پایانه صادراتی بر دل سنگ لرستان / شمارش معکوس برای فرصت سوزی دیگر» و «سنگ لرستان در انتظار پایانه صادراتی / عقبگرد صادرات در دعوای متولیان!» و «تشکیل کمیته تعیین تکلیف پایانه‌های سنگ / پیگیری استانداری لرستان» بخوانید.
کد خبر