۴۶۵ کردستانی متقاضی وام مقاوم سازی مسکن روستایی هستند

سنندج- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان گفت: ۴۶۵ متقاضی وام ۲۰۰ میلیون تومانی مقاوم سازی مسکن روستایی، ظرف یک هفته از زمان ابلاغ این وام تا به امروز به بانکهای عامل معرفی شده‌اند.

سعید رسولی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار بانک تجارت، پست بانک، سپه و کشاورزی بانک های عامل برای پرداخت این وام در استان هستند.

وی یکی از فعالیت های مهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را مقاوم سازی مسکن روستایی عنوان کرد و گفت: تا کنون با همکاری بانک های عامل، ۵۳ هزار و ۴۶۵ واحد مسکن روستایی در استان مقاوم سازی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان در ادامه با بیان اینکه سالانه چهار هزار واحد مسکن روستایی در استان مقاوم‌سازی و نوسازی می‌شود، گفت: ۶۰ درصد واحدهای مسکونی شهری و ۳۹ درصد واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در برابر حوادث طبیعی مقاوم سازی شده است.

رسولی افزود: این عدد در مناطق شرقی استان بالاست ولی در مناطق غربی که بیشترین خطر زلزله را هم دارند، زیر ۲۰درصد است.

وی اظهار داشت: میانگین مقاوم‌سازی مسکن روستایی در کشور ۵۰ درصد است و استان ۱۱ درصد با میانگین کشوری فاصله دارد که دلیل اصلی آن شبهه و ایرادی است است که مردم این مناطق از نظر شرعی نسبت به وام دارند ولی این وام قرض الحسنه و با سود ۵ درصد است.

استان کردستان یک‌هزار و ۶۵۹ روستای دارای سکنه دارد که هزار و ۳۱۵ روستای آن دارای ۲۰ خانوار به بالا است از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری استان ۷۱ درصد معادل یک میلیون و ۱۳۵ هزار نفر در ۳۱ شهر و ۲۹ درصد معادل ۴۶۸ هزار نفر در یک هزار و ۷۰۳ روستا سکونت دارند.