وجود سه میلیون واحد صنفی در کشور با منطق اقتصادی سازگار نیست

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد اما با توجه به نرخ رشد اقتصادی پایین و رکود، تعداد این واحدها با منطق اقتصادی سازگار نیست و این واحدها با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران امروز در مراسم بزرگداشت روز ملی اصناف که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: اصناف طی سال‌های گذشته همواره در اقتصاد و مسائل سیاسی نقش‌آفرین بوده‌اند به طوری که 11 هزار شهید به انقلاب اسلامی تقدیم کرده‌اند.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه حضور اصناف در تمامی صحنه‌های تاریخی نشانگر تلاش و نقش‌آفرینی این گروه در اقتصاد ایران است، گفت: در سیل اخیر ستاد امدادرسانی بلافاصله پس از وقوع حادثه در اتاق‌های اصناف سراسر کشور تشکیل شد تا به رفع مشکلات آسیب دیدگان سیل بپردازد. ضمن اینکه تعهداتی برای بازسازی منازل تخریب شده از سیل ارائه شد که نمونه متفاوت از مشارکت اصناف با مردم را نشان داد.

ممبینی با بیان اینکه معتقدیم اصناف باید در عرصه اقتصادی به عنوان کلید موفقیت برای توسعه اقتصادی مورد توجه مسئولان قرار گیرند، گفت: برای اینکه مشخص شود چقدر در این زمینه موفق بوده‌ایم باید بررسی صورت گیرد. بر این اساس هیأت رئیسه دوره هفتم اتاق اصناف ایران که از دی ماه سال 97 مسئولیت پذیرفته است.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بیان داشت: علیرغم تاثیری که بر ارزش پول ملی گذاشت اصناف تدابیری اندیشیدند تا در کنار دولت در تکمیل اقدامات برای تامین کالاهای اساسی کشور نقش‌آفرینی کند.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود:‌ آمارها نشان می‌دهد بالغ بر 3 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که با منطق اقتصادی سازگاری ندارد چرا که در شرایط رکود و با نرخ رشد اقتصادی پایین در حال حاضر برخی از این واحدها وضعیت مناسبی ندارند.

ممبینی با اشاره به اینکه کمتر از 20 درصد از واحدهای صنفی در حوزه تولید مشغول به کار هستند، بیان داشت: علیرغم اینکه شکل‌گیری فعالیت صنعتی یا تولیدی و ایجاد اشتغال در این واحدها ارزان‌تر از صنعت است اما نقیصه‌هایی برای ارتباط با صنوف پایین دست وجود دارد.

وی گفت: اتاق اصناف ایران برنامه‌ای برای رفع این نقایص تدوین کرده و امروز با عنوان سند رونق تولید اصناف از آن رونمایی خواهد شد. این برنامه نقشه راه ما خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: 660 هزار واحد صنفی تولیدی کشور در حوزه محصولات مورد نیاز صنایع حکمفرما می‌کند که به دلیل فقدان تامین مالی این ارتباط به نحو مطلوب برقرار نشده در حالی که این واحدها باید به سمت تولید صادرات محور حرکت کند و امیدواریم همانطور که از صنایع کوچک و متوسط حمایت می‌شود از این صنوف نیز حمایت شود.

ممبینی بیان داشت: در حوزه‌هایی مانند تلفن همراه، تعمیرات خودرو که به صورت استاد شاگردی فعالیت دارند این حمایت‌ها باید تقویت شوند. ضمن اینکه یکی از نقیصه‌های این حوزه فقدان استاندارد در خدمات پس از فروش در کشور است که امروز با توافقی که فیمابین اتاق اصناف ایران، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد به امضا می‌رسد به توسعه خدمات پس از فروش نیز فکر شده است.

وی گفت: بیش از 50 درصد از واحدهای صنفی در حوزه توزیع فعالیت دارند اما دچار نقص‌هایی هستند به طوری که نظام توزیع نیازمند بازنگری است. به این معنا که باید شرایط امروز را خوب درک کرده و قطعا نظام توزیع نیازمند روش‌های مدرن است تا با استفاده از فناوری، بهره‌وری افزایش یابد و توزیع بر اساس تکنولوژی روز صورت گیرد.

رئیس اتاق اصناف ایران بیان داشت: بنابراین به دنبال آن هستیم تا واحدهای صنفی سنتی از فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین بهره‌مند شوند و در این زمینه واحدهای سنتی را تقویت کنیم.

ممبینی گفت: در حوزه ایجاد تقویت بنیه مالی و به خصوص لجستیک واحدهای توزیع کننده ایجاد واحدهای فران چایز در دستور کار قرار دارد که امیدواریم مورد تائید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ایجاد هلدینگ اصناف نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: قانون نظام صنفی در سال 1392 تصویب شد که ایراداتی داشت که در قالب پیشنهاداتی ارائه شده و از وزیر صمت می‌خواهیم تا با توجه به حضور در شورای عالی نظارت به این موارد رسیدگی شود.